*** LOKALutuset MA-KE ***
Huomenta! Laitetaas uus pino aluilleen.
Tänne ei kummia. Maha kasvaa ja vauva potkii, nyt kiire töissä.
Helteistä viikon alkua!
SP ja mini-E rv 20+3
Kommentit (26)
eipä tännekään mitään ihmeellisiä. Kakku on uunissa, siivoomaan pitäis alkaa ja sitten ulos kun täällä paistaa niin komiasti.
Huomenna mulla myös rakenneultra joten on varmaan illalla jo kovasti jännitystä ilmassa.
Maha tuntuu hävinneen jonnekin, mutta kun peilistä katsoo niin kylläpäs se näyttää olevan mukana ja eilen kun pötköttelin ja supisti niin kohtu kyllä oli jo selvästi navan yläpuolella, miten teillä muilla?
moonshine 18+6
Hiostava ilma ulkona, aamulla en meinannut saada happea kun istuin paikallisjunassa. Mun vieressä istui joku hirmu iso äijänköriläs, joka ahdisti vielä nurkkaan. Kurkkukipu vaivaa myös, lentsu lienee iskenyt uudelleen :-P
Olen juuri lähdössä pelkopolille. Tulen sitten kertomaan kuulumiset että mitä siellä tapahtui. Luultavasti ainakin ultrataan :-)
Mukavaa päivää kaikille!
Ykä 21+2
Mä olen ollut viimeisen viikon selvästi pirteämpi kuin tässä välillä. Päiväunia en ole tarvinut kertaakaan. Viikonloppuna olin suorastaan hyperaktiivinen, lauantain kävin sekä salilla että lenkillä, ja tein pihahommia. Sunnuntaina pesin täkit, petarit, tyynyt, kitkin pihaa tuntikausia (vaikka pieni rivaripiha) ja illalla vielä siivosin kilpikonnan terraarion. Nyt on jopa ollut vaikeuksia rauhoittua nukkumaan, vaikka periaatteessa väsyttääkin iltaisin.
Täytyy toivoa, että tää aktiivisuus säilyy niin jaksaa liikkua ja pysyis painokin paremmin kurissa.
Vauvan paikasta masussa: Joku ihmetteli kun vauva tuntuu niin alhaalla. Mulla vaavi on selvästi noussut ja on tuossa vähän navan alla. Suurin osa potkuista tuntuu kuitenkin aika alhaalla, ihan alavatsassa. En tiedä, johtuuko se vaavin asennosta vai siitä että tuossa alhaalla on jotenkin herkempi tunto. Ihan vasta viime päivinä potkuja on alkanut tuntumaan tuossa korkeammalla,eli vähän navan alla. Potkut on välillä niin napakoita että tuntuvat selvästi käteenkin jo.
Nyt pitäis vielä kääntää tää aktiivisuus kohti työhommia...
Riza 20+5
Ollaan menty koko aamu isojen kerhojen merkeissä, heillä oli naamiaiset ja nyyttärit kevään viimeisen kerran kunniaksi, ja kun esikoinen aloittaa syksyllä eskarin haluttiin muistaa kehotätiä. Nyt on hetki aikaa hengähtää kotiäidin töistä ja juoda kahvit!
Vauveli potkii ahkeraan mut kuten ultrassa näkyi, tiukasti tuntuu viihtyvän jalat kohtisuoraan rakkoon päin ja hyvin alhaalla on liikkeet. Toisinaan muksaa kylkiin mut olisko pää se sitten ;) Ehtiihän tuo pyöriä monet kerrat. Oliskohan kohtu sentin pari navan yläpuolella, ulospäin tuntuu enempi pyrkivän.. Ite hikoilen ku pieni possu, varsinkin eilen ja tänään. On pitkä kuuma kesä _tulossa_ juuh..
Maanantaita. Äiti poikineen ja masu tasaviikoilla 22+0
Taitaa olla ukkosta ilmassa edelleen. Viime yönä rytisi aivan päällä, ja esikoinen heräsi itkemään aivan kauhuissaan. Mies haki tytön meidän viereemme nukkumaan: Pikkuinen uinuikin oikein makoisasti, mutta itse nukuin vaikka millaisella mutkalla. Se tuntuu nyt selässä.
Meillekään ei ihmeitä kuulu. Luhtavilla kirjoittelit pihahommista. Minullakin on nyt puutarhainnostus, vaikka meillä onkin todella pieni piha. Olen hurahtanut perennoihin ja viikonloppuna mummollareissullamme sain unikoita.
Yrjölunni: Miten pelkopolilla sujui? Kävitkö Jorvissa vai Naistenklinikalla ja kuinka sait ajan, lähetteellä vai suoraan varaamalla? Minua tuo pelkopoli kiinnostaa, koska esikoisen syntymän jälkeen olen alkanut pelkäämään synnytystä paljon.
Mutta siihen on vielä aikaa ja ensin koetaan pitkä kesä :)
Ghigi (rv 21+5)
PS. Huomenna neuvolaan
Ihanan lämmin ollut pari päivää, tuntuu ihan oikealle kesälle:) Nyt menee vaan melko harmaaksi täälläkin, saa nähdä tuleeko vettä, tai ehkä ukkostakin, jotenkin vähän painostava ilma ollut.
Muuttoa pitäisi alkaa touhuta, vaikka vielähän tässä on kolmisen viikkoa, jostain se vaan olisi aloitettava, kun ihan hirveästi en yhtenä päivänä saa noiden kahden hulivilin kanssa aikaan. Supistelujakin alkaa vähän ilmaantua, jos liikaa rehkii..Eli aloitettava kai se on!
Huomenna minullakin rakenne-ultra, ja sitähän tässä on jo odotettu, ajattelin kysyä sukupuolen, jos vaan kertovat:)
Vanile rv 20+2
Tiistaita.
Eilen ne sitten tuli, ekat punaisen violetit viirut tuohon navan viereen. Esikoisesta en saanu yhtään raskausarpea, ni kuvittelin, ettei niitä tule tässäkään. Voi mätä. Maha on kyllä ihan muutamassa päivässä ottanu jonku kasvupyrähdyksen ja kiristys ja kutitus on ollu mahanahassa kovaa, joten ei ihme, että vähän nahka repeilee..
Muuten on fiilikset hyvät edelleen, enkä mie nytte noista arvista niin hirveetä paniikkia ota. Kyllä se vauva on ihan niitten arvoinen. :)
Minkäslainen oli Yrjölunnin pelkopolikäynti?
Hiostavaa päivän jatkoa! ;)
(ja se hellekesä on vasta edessäpäin, huhhuh)
S rv 20+
Soitin eileen labravastauksia työterveyshuollosta, ne otettiin pari viikkoa sitten ja kilpirauhas arvo on tosi matalalla, tuolla jo eileen sitten toisessa ketjussa kyselinkin miten vaikuttaa raskauteen jne. kun itsellä tosi vähän tietoa on ja tietoa näyttää olevan hyvin vähän neuvolassakin. Mulla oli eileen myös normaali neuvola käynti ja tänään menen lääkäriin tuon kilpirauhas asian takia. Olenkin tässä melkein koko yön valvonut ja miettinyt tulevan lapsen mahdollista aivovauriota, joka voi syntyä vajaatoiminnasta, ei hymyilytä ei, mutta toivon kuitenkin hartaasti että kaikki on hyvin. Toisaalta jonkinlainen diagnoosi olisi mulle helpotus, koska viime syksystä asti ollut tosi väsynyt enkä ole ymmärtänyt miksi + muita oireita, olen vaan miehellekin sitten todennut, kun mitään selitystä asioille ei ole löytynyt, että musta on vaan sitten tullut entistäkin oudompi.
Oma neuvolantäti on poissa, joten oli joku vieras ihminen eileen, mutta kaikki ok päällisin puolin.
katuska ja 22+4
Täällä ei mitään uutta oikeastaan. Sairasloma jatkuu vielä reilun viikon turvotus on pahentunut ja selkää koskee. Tuntuu että liikkeet ei vahvistu ollenkaan, olen tuntenut niitä kuitenkin jo rv13 asti ja tuntuu että ne on vaan samanlaisia? Hengissä vauva kuitenkin on kun on tuo doppleri ja sydänäänet on vahvat. No ensi ke on rakenneultra ja lääkäriaika.
Tällä viikolla huomasin että viiva on noussut napaan asti, on vielä vaalea mutta selvästi näkyy.
Eilen kävin läpi kaikki esikoisen vauva vaatteet ja tavarat ja tulin siihen tulokseen että jos uusi tulokas on tyttö niin yhtään vaatetta ei tarvitse ostaa mutta jos on poika niin o ou, mies sanoi että poikaa ei voi niihin punaisiin pukea:)
Lähdetään tänään yhden yön visiitille esikoisen kanssa minun vanhempien luo kun huomenna on sukulaisen juhlat. Ajomatkaa on 2h suuntaansa saa nähdä kuinka kipeä olen siitä istumisesta.
Pepsi rv 19+4
Niin tuli se doppler laite, ja mahtavasti kuului sydänäänet, taisi olla liikekannallakin pikkuinen, sellaisia ääniä kohdusta välillä kuului. Nyt jaksaa taas odotella neuvolaa ilman hermoiluja.
Tosiaan, tämä hiostava ilma kyllä ahdistaa ja väsyttää. Nukkumisesta ei pariin yöhön ole tullut mitään, kun jalatkin olleet levottomat, melkein vetänyt suonta. Taitaa pikkuhiljaa kanssa sellaisia oireita alkaa tulemaan. Täytyy varmaan panostaa siihen ilmastointilaitteeseen, kun tämä talo kesäisin on kuin sauna, ja ei taida kyllä raskaana helteessä nukkumisesta tulla mitään, kun jo nyt yöunet menee..
Masussa saattaa ihan pientä liikehdintääkin tuntua =) ei mitään selvää mutta jotain kuitenkin.
Nyt täytyy rientää taas töihin, missä mikään kone ei tällaisella kostealla ilmalla pelaa, ottaa pähän jo valmiiksi..
Pepiliina 18+2
KERROIN vihdoin pomollekin. Oli se jotain aavistellut, lähinnä viimeviikkoisen yhtäkkisen lääkärikäyntini vuoksi. Laskeskeli, että tulen sitten tammikuussa takaisin (3 kk palkallinen äitiysloma) johon sitten vienosti sanoin, että tietysti mielellään olisin hieman pidempään imetyksen takia... Oikeasti en aio tulla takaisin ollenkaan, koska saisin luult. max 6 kk vapaata ja se on liian vähän minulle ja päivähoito on täällä niin surkeaa (päiväkoti, jos nyt paikan saa, maksaa 1100 eur kuussa, aupairia ei kolmioomme mahdu, enkä sitä halua edes) ja työpäivät pidempiä kuin Suomessa, joten vaikeaa olisi yhdistää. " Luottokollegani" piti ratkaisua hyvänä (itsekin äiti), ja sanoi, että älä vaan kerro ennen synnytystä, ettet palaa. ;)
TUKISUKAT No, toinen asia, mitä kollega sanoi, oli että suositteli tukisukkia kesäkuumallakin, että hänellä ei sen vuoksi verenpurkaumajälkiä jaloissa raskaudesta. Mitäs mieltä olette? Onko hikoilun väärti?
AJL 18+4
Lämmintä on piisannut pari päivää ja kyllä sen huomaa. Hengitys on tosi raskasta ja ahdistaa ja kuumottaa. Mahtava kesä tulossa :-P
Pelkopolilla käväisin siis eilen. Täytyy sanoa, ettei ollut ihan sellainen käynti kuin kuvittelin... Kävin Jorvissa ja mua haastatteli nainen joka on oikein tutkinut tätä synnytyspelkoa. Asiallinen nainen oli mutta kaikki mitä mulle jäi käteen (kärjistettynä) oli se että " helpottaisko tieto, että jos synnytys tällä kertaa jumittuu kuten viimeksi, sektioon mennään helpommin?" Ja tämä siis jos synnytystapa-arviossa ei päädytä suoraan sektioon...
Ei ultrattu (ymmärrettävää, koska vasta oli rakenneultra), käytiin siis vain esikoisen synnytys läpi. Kysyin vielä, että miten niillä riittää henkilökuntaa syys-lokakuun vaihteessa kun on kuulemma hirveä ruuhka tulossa. Vastaus oli että kätilöitä on aina paikalla tarpeeksi.
Ehkä tuo käynti hieman helpotti mutta täytyy sanoa, jos synnytystapa-arviossa jää hiukankaan epäselvää, vaadin ehdottomasti sektion.
Sanna-P, mulle tuli viimeksi yliajalla raskausarvet alavatsaan ja nyt näyttää että ne samaiset arvet ovat jotenkin helakoituneet. Ärsyttävää, en taida viitsiä biksuja pitää ens kesänä :-(
Mukavaa päivänjatkoa ja koittakaa kestää helteestä huolimatta!
Yrjö 21+3
että lähetteellä pääsin tuonne pelkopolille. Juttelin ensin neuvolan tädin kanssa synnytyspelosta ja hän sitten laittoi mulle lähetteen Jorviin. Meni viikko tai korkeintaan kaksi ja sieltä tuli poliaika postissa.
Synnytystapa-arvio on kolmisen viikkoa ennen laskettua aikaa eli 17.9. Sitä odotellessa....
Ykä
Pitkästä aikaa kirjoittelen. Tuntuu että päivät vaan hurahtavat niin nopeasti ettei tänne ehdi paljon kirjoittelemaan.
Vointi on ollut suht hyvä. Kivuttomia supistuksia on tuhkatiehään ja sen takia kävinkin tänään labrassa antamassa pissa- ja hiivanäytteen. Jos niissä ei ole mitään niin en tiedä mitä sitten tehdään. Olen kuitenkin nyt ollut kesälomalla ja supistuksia vaan ollut. Ehkä tuo 2 vuotiaan kiljuvan, vastustelevan lapsen pukeminen yms. vaikuttaa hieman asiaan ;).
Ultrassa oli kaikki kunnossa. Painoa pienokaisella oli 260 g ja pituutta n 20 cm. Sukupuolikin tuli hyvin selkeästi esille, poikahan sieltä on tulossa :). Esikoinen on tyttö ja nyt raavinkin päätä ja mietin mihin ihmeeseen ne kaikki mekot ym vaatteet tungen :).
No nyt pitää lähteä pankkiin... moikka.
ajattelin nyt itsekkin rustailla kun olen käynyt vaan lukemassa muiden juttuja. maha on kasvanut mahtavaa vauhtia ja pikku kaverikin tuntuu rossaavan oikein kunnolla. Viime viikolla kävin tarkistamassa neuvolassa että onko kaikki hyvin kun supistukset ei meinannu loppua ja liikkeitäkään ei ollu tuntunu vähään aikaan ja itsellä semmonen olo et tulee hulluksi jos ei pääse tarkistaan et miten voidaan ja hyvinhän siellä voitiin :) aluksi ei kuulunu sydänääniä kunnolla joten mentiin kattoo ultralla ja siellähän hän heti oli käsi pystyssä morjestelemassa. Oli menny piiloon ja potki istukkaa ( joka todettiin siinä samalla olevan tossa edessä) niin sen takia niitä liikkeitä ei tuntunu ja sydänäänet tuli istukan takaa. Taas tuli tippa linssiin kun näki ekaa kertaa millanen kaveri siellä matkustaa :)
Neuvolan täti sanoi että voi olla et en pysty synnyttään alakautta kun istukka on niin alhaalla joten sillä olis liian ahdasta.
Onko muilla ollu samanlailla ja onko se istukka nousu kohdun mukana vai pitääkö vaan tottua ajatukseen että leikataan?
Rakenne ultra olis huomenna, pistää vähän jännittään mut tos edellisessä utrassa tuli päällisin puolin todettua et kaikki olis ok, mut sithän sen tietää varmuudella kun on tutkittu kunnolla.
möhö ja kääpä rv18+2
Nyt on sitten rakenne-ultrassa käyty!
Vauvalla oli kaikki rakenteet kunnossa, ja muutenkin näytti oikein hyvälle:) Erittäin virkeä ja vauhdikas vauva tuntuu olevan, ultraajalla kesti melkein tunnin yhteensä, kun vauva kiepsahti jatkuvasti alta pois:D Mitat vastasi hieman pienempää kuin viikot, mutta la:ta ei kuitenkaan lähdetty muuttamaan. Sanoinkin kätilölle, että en minä synnytystä aio alkaa odottelemaankaan ennenkuin rv 41, edelliset on nimittäin kumpikin mennyt reilusti la:n yli. Syntyneet 41+5 ja 41+2!
Sukupuolta ei kertonut, sanoi, ettei saanut selvää, vaikka yritti sitä tiirailla, oli kuulemma niin vauhdikas, että ei ehtinyt saamaan selvää..Minä vähän toivoin, että olisi selvinnyt sukupuoli, mutta pitää vaan jännittää lokakuulle, kertahan on sitten ensimmäinen siinäkin, kun edellisten aikaan olen tiennyt kumpi tulee:)
Vanile 20+
TUKISUKKIA en kyllä juurikaan käyttänyt esikoisen odotuksessa, eikä suonikohjuja tms. ikävyyksiäkään ilmaantunut. Tein viimeiset kaksi kuukautta ennen äippälomaa seisomatyötä, ja siellä ihan oman jaksamisen takia pidin kyllä sekä tukisukkia että -vyötä, helpottivat sitä painon tunnetta kovasti. Muuten (esim. kotona) en kumpiakaan vermeitä käyttänyt paitsi huonoina päivinä. Silloin oli tosin talvi - nyt vähän tuntuu että saattaa tuo kesä tehdä tepposet... Mutta sanoisin että kannattaa mennä omien tuntemusten mukaan tässäkin asiassa. Jos tuntuu että haittaavat enemmän kuin auttavat niin hiiteen mokomat! ;)
RASKAUSARVET, nuo kirotut! Minulla ei kyllä enää ikinä ole mitään asiaa bikineihin... No, onneksi olen aina ollut enemmän uikkari-ihmisiä, ei harmita ihan niiiiin paljoa. Mutta tahdonpa vaan sanoa että onnellisia he, joille ei arpia tule! Ei tuolle voi mitään, vaikka kuinka rasvaisi niin jos iho on revetäkseen, se myös repeää. :(
Nyt olen ihan kade kun joku mainitsi siitä MASUVIIVASTA (olikos se linea negra nimeltään?). Jostain syystä minäkin haluaisin sellaisen... Äiti väittää että pojista tulee viiva ja tytöistä ei, mutta se nyt ei pidä paikkaansa...
Ihan kohta saavutan minäkin raskauden puolivälin - uskomatonta! Eilen onnistuin kehittämään ensimmäisen paniikin synnytyksestä, tai lähinnä siitä että jos jostain syystä joutuisi sektioon, eikä sitten pääsisikään perhehuoneeseen. En missään nimessä haluaisi jäädä osastolle ilman miestäni! Kai siellä saisi periaatteessa mies olla vaikka koko ajan, mutta kun jonkun pitäisi hoitaa tuota esikkoakin... Ihan tyhmää hermoilla tällaisista etukäteen, etenkin kun en edes tiedä mitä kamalaa siinä nyt olisi vaikka noin kävisikin...
Suhni & Monni 19+5
Tänään kävin neuvolassa ja samalla esikoinen sai vesirokkorokotuksen, jonka halusimme hänelle otattaa. Neuvolan perusteella raskauteni etenee tasaisesti ja hyvin: Vauvan sydämensyke oli 150:n tienoilla, minun kaikki arvoni ok (ei valkuaista/sokeria, verenpaine ja Hb hyvät jne). Painoa oli viimeisen kuukauden aikana tullut mielestäni himpun verran liikaa, mutta koska sitä on koko raskaudessa tullut tähän mennessä yhteensä 2,5 kiloa, niin ei hätää.
Tukisukkia en ole koskaan käyttänyt. Toivottavasti säästyn niiden käytöltä nytkin. Samoin raskausarvet ja linea negra jäivät ainakin esikoisen ajoilta kokematta...
Täällä on ollut kirjoittelua sektiosta. Ei sitä kannata pelätä. Minullahan esikoinen syntyi sektiolla sen jälkeen, kun hänen sydänäänensä romahtivat eikä alatiesynnytys edennyt. Jouduin siis kiireelliseen sektioon. Ja ehkä juuri sektion vuoksi saimme perhehuoneen, koska en olisi leikkauksen jälkeen pysynyt hoitamaan vauvaa ainakaan ihan ensimmäisinä kahtena päivänä. Toivuin kyllä nopeasti.
Olikin kiinnostava lukea Ykän pelkopolikuulumisia. Otin asian puheeksi neuvolassa, ja kuulemma saan lähetteen pelkopolille, jos mietteeni voimistuvat. Minä haluaisin synnyttää alateitse, mutta haluaisin samalla sairaalalta lupauksen, että jos synnytyksessä tulee samanlainen käänne kuin esikoisen kohdalla, ei kätilö arpoisi imukupin tms. kanssa, vaan lapsi syntyisi sektiolla. Vauvan terveys on minulle kaikkein tärkeintä.
Huh helletttä tänä iltana! Toisaalta on ihanaa nauttia kesän tunnusta.
Hyvää yötä,
Ghigi (21+6)
Olipas hauska käynti Hemossa :) Kaikki rakenteet näkyivät ja painoarviokin vastasi vkoja 21+1 (nyt siis tasan 20). Sukupuolikin selvisi ja äippä oli oikeassa; Riitasta tuli Reino :)
Suosittelen kyllä kokemusta.
Tukisukista joku kyseli niin mulla on ollu alusta asti joka päivä jalassa turvotusten takia. Mullahan tuli 5kg lisää ekan 7 vkon aikana, joka nyt on tasaantunut kun olen lisäksi juonut vettä runsaasti. Yksikin päivä ilman tukisukkia on kyllä ainakin mulle tuskaa kun joudun olemaan paljon jaloillani töissä. Kuumilla en sitten tiedä mutta tilasin juhliinkin housut, jotta saan alle kunnon tukarit. Hametta en kyllä vois kuvitellakaan... mutta lienee mielipide kysymys.
Oma olo on ihan kohtuullinen, ei nyt akuutteja vaivoja huomattavana. Reino potkii aherasti päivän mittaan, joten vauhtiveikko on tulossa ;)
katarina rv 20+ Reino
Eli olo täälläkin tosi hyvä. Mahaa on, mutta ei vielä niin että olisi tiellä. Eilen tehtiin koko päivä pihahommia ja yrttipenkki on viittä vaille valmis. Tänään täytyy lähteä taimien ostoon ja sitten vaan istutuspuuhiin. Ilma ei kyllä tänään ole paras mahdollinen, mutta koska intoa riittää, taidan kaivaa niin itselle kuin lapsille sadevaatteet.
Huomenna rakenneultra,j ota olen kovasti odotellut, jos vaikka selviäis toi sukupuoli ja onhan se muutenkin kiva käydä kurkistamassa. Jännittää kyllä vähän, että onhan kaikki kunnossa.
Mukavaa päivää kaikille!
Luhtavilla (rv 20+3 kait)