G: Lasten kivunhoito
Miten herkästi annat lapselle särkyyn lääkettä? Millaiseen särkyyn? Mitä lääkettä? Minkä ikäinen on lapsesi? Ja vielä miten itse käytätä särkylääkkeitä? Taisteletko vai otatko lääkkeen herkästikin?
Kiitos vastauksista!
Kommentit (18)
Ei ihme että nykyään ihmiset on niin lääkeriippuvaisia kun pienestä pitäen tungetaan suuhun lääkkeitä mitättömissäkin tilanteissa.
jos lapsella on yli 38. Annan lääkkeen yöksi, panadolia. Lapseni oli juuri kovan kuumeen vuoksi sairaalassa ja siellä ei panadol auttanut, vaan annettiin myös jotain toista kuumelääkettä samalla. En muista sen nimeä ja se juuri harmittaa. Se nimittäin tehosi todella hyvin. Sanoivat, että on kuumekohtaista, mikä lääke siihen tehoaa.
Itse otan päänsärkkyyn panacodia. Kuumeeseen paramaxia, joka on panadolin rinnakkaisvallmiste. Panacodistakin otan oikeastaan nykyään rinnakkaista paramaxcodia.
Vierailija:
jos lapsella on yli 38. Annan lääkkeen yöksi, panadolia. Lapseni oli juuri kovan kuumeen vuoksi sairaalassa ja siellä ei panadol auttanut, vaan annettiin myös jotain toista kuumelääkettä samalla. En muista sen nimeä ja se juuri harmittaa. Se nimittäin tehosi todella hyvin. Sanoivat, että on kuumekohtaista, mikä lääke siihen tehoaa.Itse otan päänsärkkyyn panacodia. Kuumeeseen paramaxia, joka on panadolin rinnakkaisvallmiste. Panacodistakin otan oikeastaan nykyään rinnakkaista paramaxcodia.
ei ilman reseptiä saa. Kummaa, kun multa ei kysytty asiaa ollenkaan. Lääkettä vaan annettiin lapselleni. (Se kyllä viittaa nyt jälkeenpäin ajateltuna reseptivalmisteeseen, että hoitaja sanoi kysyvänsä lääkäriltä luvan. Minä silloin luulin vaan kysyvän lupaa samanaikaiseen antamiseen panadolin kanssa.)
Kova kuume on lopulta tuhoisampaa kuin tarpeeseen otettu lääke.
Vierailija:
ei ilman reseptiä saa. Kummaa, kun multa ei kysytty asiaa ollenkaan. Lääkettä vaan annettiin lapselleni. (Se kyllä viittaa nyt jälkeenpäin ajateltuna reseptivalmisteeseen, että hoitaja sanoi kysyvänsä lääkäriltä luvan. Minä silloin luulin vaan kysyvän lupaa samanaikaiseen antamiseen panadolin kanssa.)
Vierailija:
Juuri nämä uskomukset muakin kiinnostaa. Reseptilääke muka haitallisempi kuin itsehoitolääke XD Eikö ole tärkeämpää, että lapsi on hoidettu ja kuume saatu alas
Kova kuume on lopulta tuhoisampaa kuin tarpeeseen otettu lääke.
On siihen syynsä, että joku lääke on reseptillä ja toinen itsehoitolääkkeenä. Reseptilääkkeiden annostus on YLEENSÄ tarkempaa ja osalla voi olla pahojakin haittavaikutuksia väärin (ja joskus oikeinkin) käytettynä. Poikkeuksia tietysti on niitäkin, mutta noin yleisesti ottaen.
Resepti määrätään tietylle ihmiselle tietyksi ajaksi yksilöllisellä annostuksella (tietysti jotkut perusantibioottikuurit ovat aika rutiinia, mutta noin periaatteessa). Jos käyttää toisten reseptilääkkeitä omatoimisesti, kannattaa olla selvillä mitä tekee. Itsehoitolääkkeissä on kuitenkin aina annostus ja käytön esteet pakkauksen mukana.
Tietysti hätätapauksisissa on parempi lääkitä vaikka pienellä riskilläkin kuin olla lääkitsemättä.
Jos lapsi valittaa vaikkapa käsi-tai jalkasärkyä, kasvukipuja raajoissaan, on yli 38,5 kuumetta tms niin Pamolia poskeen ja tarvittaessa Pronaxenia. Pienempänä Pamolin sijasta Panadol mikstuuraa. Itse otan Panadolin jos vaikkapa kovat kuukautiskivut tai päänsärky.
Lapset 5½v ja 4+v.
Ja syy näihin (miksi joku on reseptillä ja joku ei) on pakkauskoko, tukkuhinta ja kelakorvaavuus. Se panadol ja burana mitä myydää käsikaupassa on ihan yhtä tehokasta kun tiskin takaa reseptillä saatava. Ihan samalla tavalla käsikaupasta saa ostettu 800 mg buranaa ja 1 grammasta panadolia, ei se ole kuin vähän matematiikkaa.
Nyt oli kyse kuitenkin kipulääkkeistä...
Vierailija:
On siihen syynsä, että joku lääke on reseptillä ja toinen itsehoitolääkkeenä. Reseptilääkkeiden annostus on YLEENSÄ tarkempaa ja osalla voi olla pahojakin haittavaikutuksia väärin (ja joskus oikeinkin) käytettynä. Poikkeuksia tietysti on niitäkin, mutta noin yleisesti ottaen.
Joo, meillä ei tarvitse kivusta kärsiä. Kipu itseasiassa haittaa toipumistakin jalääkärinkin suosituksesta annoin esim tapaturman jälkeen kipulääkettä vaikkei lapsi valittanut. Jos olisin jättänyt antamatta ja kipu olisi päässyt yltymään tosi pahaksi olisi sitä ollut vaikeampi lievittää. Tilanteesta riippuen Panadolia, Buranaa tai Pronaxenia (on pitkävaikutteinen ja siten erinomainen tiettyihin tilnateisiin).
Kuka reseptilääkkeitä kammosikaan... on totta, että reseptillä saatavat ovat ns vahvempia ja kaikille lääkkeillä mitkä vaikuttavat on myös haittavaikutuksia. Kuitenkin myös reseptilääkkeet ovat turvallisia kun ne otetaan ohjeen mukaan. Jatkuvastihan reseptilääkkeitä vapautuu käsikauppaan, eikö tunnu oudolta että ennen oli esim Voltaren kipugeeli reseptillä? Ja esim Virossa on kortison-voide reseptillä? jenkeissä vaikka mitä käsikaupassa?
Monilla lääkkeillä on yhteisvaikutuksia ja aina on ihmisiä, jotka eivät ymmärrä annostuksia silkkaa yksinkertaisuuttaan tai sitten niitä jotka tieten tahtoen vetävät erilaisia cocktaileja, tai övereitä!
Itse en turhaan lääkkeitä rouskuta, mutta tarpeeseen kyllä! Ikävää jos lapsesi joutuu kärsimään kivusta sinun asenteidesi ja pelkojesi vuoksi!
" Resepti määrätään tietylle ihmiselle tietyksi ajaksi yksilöllisellä annostuksella (tietysti jotkut perusantibioottikuurit ovat aika rutiinia, mutta noin periaatteessa). Jos käyttää toisten reseptilääkkeitä omatoimisesti, kannattaa olla selvillä mitä tekee. Itsehoitolääkkeissä on kuitenkin aina annostus ja käytön esteet pakkauksen mukana. "
Kyllä muuten reseprilääkkeissä on ihan samat ohjeet mukana. Ja yleensä vielä maininta miten lääkärit YLEENSÄ kyseiistä lääkettä määräävät, maininnalla " ota lääkettä kuitenkin lääkärisi määräämällä tavalla" . Avaat vaan paketin ja kaivat sen ppaperin sieltä!
helpompi myös antaa pienempi määrä sitä kuin jotain panadol-mixtuuraa 7,5ml... toiminut hyvin.
sai myös ennen leikkaukseen pääsyä tramal-tipat, niitä vähän kammoksuin.
muuten annan kyllä lääkkeet jos ne vain auttavat. en ole itse mikään pillerinpopsija ollut, otan silloin kun oikeesti tarvis ja tällä samalla linjalla jatkan muksujen kanssa.
Panadolia ja yskään Silomatia.
Itselläni nivereuma, johon kultahoito Myocrisin ja tabletti Oxiklorin. Kipuja on harvoin, joten en tarvitse kipulääkkeitä. Satunnaiset kivut lähtevät liikkumalla, esim. venyttelemällä tai kävelemällä tai suihkuttamalla tietyn lämpöisellä vedellä.
kipulääkkeistä on pienempi koko ilman reseptiä ja suurempi reseptillä, mutta osaa ei saa ilman reseptiä mitään kokoa. (Esim panacod)
Kuumehan sinällään ajaa taudinaiheuttajaa pois kehosta, joten siksi annan sitä vain yöllä. Ihmettelen, miksi ne siellä sairaalassa halusivat sen kuumeen jollain reseptilääkkeellä aivan kokonaan pois. Pelkään tuommoisia reseptikuumelääkkeitä lapsilla.
Annan vanhemmille lapsille ensisijaisesti Pamol F pureskelutabletrin tai Panadol pore -tabletin. Jos kuume on korkea eikä pysy parasetamolilla alhaalla, annan tarvittaessa lisäksi Pronaxenia ohjeen mukaan. Tämän ohjeen olen saanut usemmaltakin lääkäriltä. Pienimmälle jolla on korvakierre annan pronaxenia (pieni annos on helppo antaa ja tehoaa myös korvakipuun)
Meillä tuo lääkkeen otto on sen verran vastenmielistä kaikkinensa, että saa olla isommilla lapsilla aika kova kipu ennen kuin suostuvat lääkkeen ottamaan. Esim. päänsärky ja kasvukipu katoavat kuin taikaiskusta jos ehdotan lääkettä.
Itse otan yleensä Ibusalia, Buranaa tms. päänsärkyyn ja joskus pahaan niska-hartiasärkyyn. Ja tietenkin kuumeeseen ja esim. poskiontelon tulehdukseen.
Otan ja annan lääkettä tarpeen mukaan, onneksi tarvetta on aika harvoin.
Vierailija:
Kuumehan sinällään ajaa taudinaiheuttajaa pois kehosta, joten siksi annan sitä vain yöllä. Ihmettelen, miksi ne siellä sairaalassa halusivat sen kuumeen jollain reseptilääkkeellä aivan kokonaan pois. Pelkään tuommoisia reseptikuumelääkkeitä lapsilla.
Kuume on oire jostain sairaudesta ja osa " varoitusjärjestelmää" . Pienellä lapsella kuumeesta on mm. se haitta, että se kiihdyttää aineenvaihduntaa ja lisää mm. nesteen tarvetta. Jos lapsesi on ollut niin sairas että on ollut sairaalassa (ilmeisesti kuume siis jossain yli 40) on varmasti ollut täysin oikea ratkaisu alentaa kuume kun vaihtoehtona on esim. kuivuminen.
Mitä erityistä pelättävää juuri resptilääkkeessä on?
Lapsille annan parasetamolia (Panadol mikstuuraa, Pamol F:ää tai Panadol Extendiä), ibuprofeenia (Buranaa tai Ibumaxia) tai naprokseenia (Pronaxenia tai Napromexia). Pientä kuumetta ei lääkitä (37 ja risat) eikä ihan pieniä kipuja, mutta esim. kasvukipuja olen lääkinnyt Pronaxenilla ja isompien lasten migreeniä Panadol Extendin ja Buranan yhdistelmällä. Näitä käytän itsekin, ja ohjeet olen saanut lääkäriltä, niin lasten kuin itsenikin lääkitsemiseen. Enpä ymmärrä minäkään tuota reseptilääkepelkoa.
kuumeeseen annan tietysti ja myös esim. flunssan alkuoireisiin (eilen illalla viimeksi) pamolin ja pronaxenia yhdessä. Itsekin ottaisin buranaa tms. aika herkästi flunssassa, vaikka ei olisi kuumetta. Auttaahan se lihassärkyyn ja on tulehdusta ehkäisevä vaikutus (pronaxen). Lapsi on 4-vuotias.
Itse joudun työssäni tekemisiin lasten kivunhoidon kanssa ja siinä en kyllä kotonakaan kitsastele!
Vierailija:
Miten herkästi annat lapselle särkyyn lääkettä? Millaiseen särkyyn? Mitä lääkettä? Minkä ikäinen on lapsesi? Ja vielä miten itse käytätä särkylääkkeitä? Taisteletko vai otatko lääkkeen herkästikin?Kiitos vastauksista!
Lapsi 3,5-vuotias ja tänä iltanakin sai pronaxenia nukkumaan mennessä kun valitti ja itki kovasti jalkojaan (kasvukipuja). Hierottiin ja pistettiin villasukat, mutta myös pronaxen, koska se tehoaa hyvin ja lapsi saa nukuttua yön hyvin. Ei silti ole jokailtainen " toimenpide" :)