Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ollut puoli vuotta työttömänä. Haluatko kysyä minulta jotain?

Vierailija
02.09.2026 |

Vastaan kysymyksiin hetken aikaa.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko jo henkisesti varautunut siihen, että et työllisty enää? Koska niin tuossa tulee käymään ja yhtäkkiä onkin 2 vuotta työttömyyttä täynnä etkä pääse enää edes haastatteluun.

Kyllä olen.

Vierailija
22/42 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet pärjännyt tuilla? Oletko joutunut luopumaan jostain tärkeästä, esim. harrastuksesta, vai onko elämäsi aivan samanlaista kuin työssäkäyvänäkin, mutta vapaampaa, kun ei tarvitse käydä töissä?

Sain ensin lomarahat ennen kuin aloin saada ansiosidonnaista.

Kyllähän tässä penniä joutuu venyttämään, mutta elintaso oli aika matala jo ennen työttömyyttä. Asun siis ahtaasti enkä juurikaan ole matkustellut vuosiin.

Nyt en tietenkään enää juuri koskaan syö ulkona edes lounaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin työnhaun te-keskuksessa tammikuussa 2024, vaikka eläkeikään oli yli 10 vuotta. Haluatko kysyä minulta jotain.

Miten onnistuit tässä? Oletko sairaseläkkeellä?

Vierailija
24/42 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kysyttävää. Puoli vuotta on tänä päivänä aika lyhyt pätkä työttömyyttä.

Vierailija
25/42 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävettääkö tilanteesi sinua? Kysyn siksi, että olin joitain vuosia sitten melkein vuoden työttömänä ja salasin sen kaikilta muilta paitsi läheisimmiltä ihmisiltä. Parhaillaan minua ahdistaa se todennäköisyys, että joudun vuoden kuluttua taas työttömäksi.

Ei oikeastaan hävetä. Olin ennen määräaikaisuuden päättymistä tosi pettynyt työelämään. Enemmän harmittaa oma tilanne kuin hävettää, kun sille ei voi mitään että markkinatalous toimii näin. Aika pitkään onnistuin kuitenkin räpiköimään pätkätyöviidakossa.

Vierailija
26/42 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kysyttävää. Puoli vuotta on tänä päivänä aika lyhyt pätkä työttömyyttä.

Tämä on minulle pisin jakso työttömänä. Aiemmin työttömyys on päättynyt nopeammin, vaikka silloinkin sanottiin että on huonot ajat.

Vierailija
27/42 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetin työnhaun te-keskuksessa tammikuussa 2024, vaikka eläkeikään oli yli 10 vuotta. Haluatko kysyä minulta jotain.

Miten onnistuit tässä? Oletko sairaseläkkeellä?

Olen pienestä pitäen säästänyt pahan päivän varalle. Sitten kun Marinin hallitus toteutti vastustamansa Aktiivimalli 2 mallin niin aloin pohtia asiaa. Työttömänä stressi oli niin hirveä että se vaikutti sydämmen toimintaan. Lopulta päätin että lopetan työttämänä olemisen. Nyt elän tiukalla talouskurilla ja selviän eläkkeelle asti. 

Omaa elämänlaatua päätös on parantanut, stressi on ohi ja sydän toimii. En ole katunut päätöstä, vaikka vaikea se oli.

Vierailija
28/42 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka toiveikas olet että saat työpaikan? Mikä on kurjinta työttömänä olemisessa?

Vierailija
29/42 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävettääkö tilanteesi sinua? Kysyn siksi, että olin joitain vuosia sitten melkein vuoden työttömänä ja salasin sen kaikilta muilta paitsi läheisimmiltä ihmisiltä. Parhaillaan minua ahdistaa se todennäköisyys, että joudun vuoden kuluttua taas työttömäksi.

Ei oikeastaan hävetä. Olin ennen määräaikaisuuden päättymistä tosi pettynyt työelämään. Enemmän harmittaa oma tilanne kuin hävettää, kun sille ei voi mitään että markkinatalous toimii näin. Aika pitkään onnistuin kuitenkin räpiköimään pätkätyöviidakossa.

Naapurit kyllä toivottavat keskellä päivää minut nähdessään hyvää työvuoroa.  Kiitän kauniisti enkä ole alkanut heille selitellä mitään. En koe tarvetta.

Vierailija
30/42 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka toiveikas olet että saat työpaikan? Mikä on kurjinta työttömänä olemisessa?

Epävarmuus tulevaisuudesta on kurjinta. Ei mitään käsitystä miten todennäköistä työllistyminen on. Kun hakee kaikkea mahdollista, ei tule kutsuja haastatteluihin. Oman alan työt taas ovat tällä hetkellä todella kaukana enkä pysty muuttamaan.

Vierailija
31/42 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä veikkaat, työllistytkö mystisesti juuri ansiosidonnaisen loppumista edeltävässä kuussa? 

Vierailija
32/42 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pääsee työttömäksi? Tuntuu mahdottomalta. 

Vierailija
33/42 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä veikkaat, työllistytkö mystisesti juuri ansiosidonnaisen loppumista edeltävässä kuussa? 

En usko, koska ei ole oman alan työpaikkoja tarjolla eikä haku muihin töihin tuota tuloksia. Pidän aika todennäköisenä sitä, että oma ura oli tässä. Toimeentulon kannalta surkea tilanne.

Ehkä sitten tilanne paranisi, kunhan keksisi mitä alkaisi opiskella. Mietityttää vain riittääkö ylipäätään henkinen kantti esimerkiksi hoitoalalle.

Vierailija
34/42 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin asioihin olet pettynyt raksa-alalla? Onko ongelmat sitä samaa kuin muuallakin eli kaiken halpuuttamista ja kyykyttämistä?

Vierailija
35/42 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae määräaikaista hommaa. Huonossa taloustilanteessa saat lähteä ensimmäisten joukossa, kun sopimusta ei jatketa.

Tai sitten voit irtisanoutua vakituisesta työstäsi, mutta silloin saat karenssin.

Osa-aikaisten tai itsensätyöllistäjien kohdalla en tiedä miten käytännöt menevät.

Vierailija
36/42 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä alalla olet?

Tekniikan alalla.

Rakennusala, jos tarkemmin haluat tietää.

Millainen tuntemus sulla on alan tilanteesta? Noustaanko tästä koskaan? 

Nimim samassa veneessä

Vierailija
37/42 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen tarvita kuin tapaturma josta saat ikuisen vamman - > työnantajat karttelevat sinua kuin ruttoa! 

Vierailija
38/42 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen tarvita kuin tapaturma josta saat ikuisen vamman - > työnantajat karttelevat sinua kuin ruttoa! 

Ja siis saa tämä vamma määräaikaisessa työsuhteessa! Siinäpä se. 

Vierailija
39/42 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin asioihin olet pettynyt raksa-alalla? Onko ongelmat sitä samaa kuin muuallakin eli kaiken halpuuttamista ja kyykyttämistä?

Kyllä. Työelämä on mennyt aika epäinhimilliseksi.

Vierailija
40/42 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä alalla olet?

Tekniikan alalla.

Rakennusala, jos tarkemmin haluat tietää.

Millainen tuntemus sulla on alan tilanteesta? Noustaanko tästä koskaan? 

Nimim samassa veneessä

Pelottaa kovasti että työllisyys jää jatkossakin heikoksi. Uudisrakentamisen kysyntä on vähäistä ja infraa on vaikea uusia, jos rahat ovat joka paikassa lopussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän