Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekosyysi mikset kasta lastasi?

Vierailija
01.09.2026 |

Anna palaa.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu kirkkoon, joten lapsenikaan eivät kuulu. Se ei ole mikään tekosyy.

Vierailija
2/16 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi pitäisi kastaa, jollei halua ehdottomasti liittää lastaan seurakunann jäseneksi? - Ymmärrän erinomaisen hyvin, etteivät aivan kaikki halua vaikka moni haluaisikin. Sen sijaan on tylsää, että osa kuvittelee ja tai luulee, että kasteessa lapsi saisi nimensä. Toki niin voidaan tehdä mutta kyllä se nimi on sitä ennen on vanhempien (tai vanhemman) tullut päättää nimi, vaikka papin kanss (kastajan) voidaan sopia, että hän sitten huolehtisi siitä, että lapsen nimi viedään myös kirkon kirjoihin ja mahd. myös väestötietojärjestelmään ja vapauttaa vanhemmat tältä verraten pienen velvollisuuden hoitamsielta . Ja kastetilaisuudessa lapsi mahd. voisi saada kummit ja tai paikalla olijat kuulla ensimmäistä kertaa lapsen virallsien kutsumannimen

Uskovainen mies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoni jumalaan ei ole riippuvainen insituutiosta. Lapset saavat aikanaan itse määritellä oman suhteensa hengellisyyteen. 

Vierailija
4/16 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään en ole kastanut lapsiani, koska en ole kristitty enkä ole ikinä kuulunut kirkkoon. 

Vierailija
5/16 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pappi.

Vierailija
6/16 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsemme olivat pieniä, lähetimme sukulaisille joulutervehdykset lastemme kuvina. Monet näin tekee, yleinen tapa. 

Kaverini tästä kuultuuan kimpaantui ja halveksui kyseistä tapaa. Ihan kettuili päin naamaa.Hänelle ei siis joulukorttia lähetetty, hän ei joulusta tykkää eikä kortteja ole koskaan itse  lähetellyt. Ei siinä mitään. 

Kaverin lasta ei ole kastettu   Kysyin häneltä eikö isovanhemmat paheksu. Herran jestas kun kaveri suuttui minulle  sellaista ei saa edes  kuulemma kysyä! Pointtini on  että joulukortin lähettämistä siis saa pilkata ja ihmetellä, mutta kastamatta jättämistä ei. Ei taida kaveri ihan tasapainoinen olla..

Vierailija
7/16 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa enpä tiedä kastaisinko itsekään lastani. Haluaisin ehkä että lapsi saa itse päättää kun kasvaa aikuiseksi mihin uskoo ja jos haluaa kuulua kirkkoon tai johonkin. 

Vierailija
8/16 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen voi nimetä ilman pappishenkilön lukemia loitsuja.

Vierailija
9/16 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseni kylvettänyt.

Vierailija
10/16 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai lasta itse voi kastaa ellei sitten ole pappi. Mutta lapsiani ei ole kastettu kuten ei minuakaan. Ei mitään tarvetta sellaiseen.

Vierailija
11/16 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu luterilaiseen kirkkoon,a

Vierailija
12/16 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsi pitäisi kastaa, jollei halua ehdottomasti liittää lastaan seurakunann jäseneksi? - Ymmärrän erinomaisen hyvin, etteivät aivan kaikki halua vaikka moni haluaisikin. Sen sijaan on tylsää, että osa kuvittelee ja tai luulee, että kasteessa lapsi saisi nimensä. Toki niin voidaan tehdä mutta kyllä se nimi on sitä ennen on vanhempien (tai vanhemman) tullut päättää nimi, vaikka papin kanss (kastajan) voidaan sopia, että hän sitten huolehtisi siitä, että lapsen nimi viedään myös kirkon kirjoihin ja mahd. myös väestötietojärjestelmään ja vapauttaa vanhemmat tältä verraten pienen velvollisuuden hoitamsielta . Ja kastetilaisuudessa lapsi mahd. voisi saada kummit ja tai paikalla olijat kuulla ensimmäistä kertaa lapsen virallsien kutsumannimen

Uskovainen mies

Juuri näin. Usein näkee tätä lapsemme sai kasteessa nimen. Ei tosiaankaan saa.

Vierailija
13/16 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei semmoinen hihhulipaska kiinnosta, tutun poikakin sanoi rippikoulusta ettei tarvitse sellaisia mielikuvitusjuttuja, niitä oli koulussa tarpeeksi.

Vierailija
14/16 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minun tehtäväni pakottaa lastani palvomaan Jumalaan. Kun hän itse ymmärtää kasteen merkityksen ja haluaa todella palvoa ja omistautua Jumalalle, voi hän itse päättää mennä kasteelle.

Vierailija
15/16 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskovainen mies

Juuri näin. Usein näkee tätä lapsemme sai kasteessa nimen. Ei tosiaankaan saa.

Ohis --niin ja kummin tai kummit voi saada vain ja ainoastaan jos joku tai jotkut on antanut suostumuksensa että voi olla lapsen kummi.  Ketään ei voi pakottaa tai vaatia ryhtymään kummiksi; ei edes sisarusta jollei kukaan muu suostu/ ja tai ketään muuta löydy

Uskovainen mies

Vierailija
16/16 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän lapsi liity sitten aikanaan johonkin uskontokuntaan, jos sellainen sattuu kiinnostamaan.

Miten minä voisin tietää etukäteen, mikä se saattaisi olla?