Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas kirjavinkki! ;)

27.05.2007 |

Aavikon kukka, Waris Dirie- Cathleen Miller

Teksti kirjan takakannesta:

Waris Dirie syntyi somalialaiseen paimentolaisperheeseen, jossa noudatettiin perinteisiä tapoja: tyttöjä naitettiin vanhoille miehille ja pikkutyttöjen sukuelimet silvottiin. Kolmetoistavuotiaana Waris nousi kapinaan ja karkasi välttääkseen avioliiton 60- vuotiaan kanssa.

Monien vastoinkäymisten jälkeen hän onnistui matkustamaan kotiapulaiseksi Lontooseen.Tytön opetellessa siellä lukemaan ja kirjoittamaan eräs valokuvaaja kiinnitti huomiota hänen kauneuteensa, ja pian Waris oli luonut mallinuran, joka vei hänet yli kymmeneksi vuodeksi New yorkin muotipiirien tähdeksi ja lehtien kansikuviin. Myöhemmin hänestä tuli Yk: n erityislähettiläs.

Aavikon kukka on monella tavoin antoisa: se on kuvaus paimentolaisheimon karusta elämästä, erikoinen näkökulma valokuvamallin työhön ja ihmisoikeuksien puolustajan järkyttävän omakohtainen puheenvuoro.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
28.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli mielenkiintoinen tarina, mutta kerronta oli jotenkin tunteetonta. Siksi ehkä kirjasta jäi jotenkin kylmä olo, enkä tuntenut mitään suurta sympatiaa Warista kohtaan.

Itse pidin kovasti Mende Nazerin kirjasta " Orja" , kerronta oli kaunista , vaikka tarina olikin julma ja surullinen.

Vierailija
2/11 |
28.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baha:

oli mielenkiintoinen tarina, mutta kerronta oli jotenkin tunteetonta. Siksi ehkä kirjasta jäi jotenkin kylmä olo, enkä tuntenut mitään suurta sympatiaa Warista kohtaan.

Itse pidin kovasti Mende Nazerin kirjasta " Orja" , kerronta oli kaunista , vaikka tarina olikin julma ja surullinen.

mielestäni kerronta oli kyllä jotenkin ontto. Mutta hyvä ja mielenkiintoinen kirja silti.

Mistä tuo " Orja " kertoo?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kirjan suomennoksena, ja käännös oli kyllä luokattoman huono. Näin on valitettavan usein. En sitten tiedä millainen kirja olisi, jos sen lukisi alkukielellä.

Tarina kyllä oli sinänsä mielenkiintoinen: uskomaton nainen, mieletön tahdonvoima.

Baha:

Vierailija
4/11 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänään tuon kirjan, Orja.

Vaikuttaa aika, hmm, surulliselta ja raadolliselta kirjalta.

Mietin jo, että uskaltaako lukeakkaan, menee varmaan yöunet tuota lukiessa, herkkä kun olen.

Vierailija
5/11 |
02.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarina tosiaan on julma, mutta edes jotakuinkin onnellinen loppu. Ja tarina todella mielenkiintoinen ja ajankohtainen.

Vierailija
6/11 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletteko lukeneet Hussaini, Safiya: Minä, Safiya: nigerialaisen naisen

tarina kirjan? Ostin juuri eurolla kirppikseltä ja ajattelin lukaista, ei ilmeisesti ole edes kovinkaan vanha kirja....Ihan intona odotan, kun kesäloma alkaa ja kerkeää jotakin lukemaankin (kirjojen lisäksi odottaa iso pino hesarin julkaisuja lukemista). Täältä on kyllä saanut hyviä vinkkejä, kiitos kun olette jakaneet niitä!

Vierailija
7/11 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vielä muutama muu hyvä kirja mieleen. En ole tosin hirveästi ehtinyt seuraamaan näitä keskusteluja täällä joten voi olla, että nämä on jo mainittu tällä palstalla moneen otteeseen, mutta kertaushan on opintojen äiti :0)

Elikkäs suosittelen lukemaan Juuret kirjan englanniksi -> Roots (Alex Haley) Oli mielestäni vielä parempi kuin suomalainen versio. Itse luin kirjan raskausaikana ja vollotin silmät punaisena useaan otteeseen, liekö johtunut raskaudesta ja herkästä mielentilasta vai siitä, että olen muutenkin aika herkkä.

Sitten tuli vielä mieleeni kirja nimeltä Random Family, jota olen lueskellut. Tämä ei liity niinkään Afrikkaan vaan Bronxiin, niille joita kiinnostaa Bronxin katuelämä... Aika hurjaa meininkiä. Tuosta linkistä löytyi jonkunlainen takakansi teksti kirjasta jos joku haluaa perehtyä tarkemmin:

http://www.powells.com/biblio?PID=28734&cgi=product&isbn=0684863871

Kirjaa saa kuulema myös suomen kielellä, itse olen enemmän tykännyt lukea englanniksi.

Vierailija
8/11 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sivuilta näytti löytyvän laaja joukko kirjoja, jotka kertovat Afrikasta. Käykääpäs katsomasa tämä linkki, jos kiinnostaa

http://perheklubi.net/index.php?showtopic=39170&st=0&

Vierailija
9/11 |
07.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikkä27:

oletteko lukeneet Hussaini, Safiya: Minä, Safiya: nigerialaisen naisen

tarina kirjan? Ostin juuri eurolla kirppikseltä ja ajattelin lukaista, ei ilmeisesti ole edes kovinkaan vanha kirja....Ihan intona odotan, kun kesäloma alkaa ja kerkeää jotakin lukemaankin (kirjojen lisäksi odottaa iso pino hesarin julkaisuja lukemista). Täältä on kyllä saanut hyviä vinkkejä, kiitos kun olette jakaneet niitä!

Luin tuon kirjan joku vuosi sitten. Ihan mielenkiintoinen ja aika uskomatonta luettavaa. " Monipuolisti" mielikuvaani Nigeriasta aika tavalla :S.

Luin myös tuon " Orjan" pari vuotta sitten. Kirjan kertoja (siis nainen josta kirja kertoi) vieraili silloin Maailma kylässä tapahtumassa, mutta valitettavasti missasin esiintymisen :(.

Molemmat lukemisen arvoisia kirjoja!

Vierailija
10/11 |
29.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liza Marklundin Uhatut ja jatko-osa Turvapaikka...sekä kolmas kirja muistaakseni Mian salaisuus. Olen lukenut nämä kirjat jonkin aikaa sitten, joten tässä kirjavinkkejä lisää. Perustuu tositapahtumiin.

Onkohan näistä tehty elokuvakin??? Olis mukava nähdä myös elokuvanakin.

Vierailija
11/11 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranya Elramlyn kirjan auringon asema, joka kertoo suomalais-egyptiläisen perheen tyttären elämästä, siis kirjoittajan omasta elämästä. Suosittelen!

Kirja antoi paljon ajattelimisen aihetta, kun itselläkin on monikulttuurisia lapsia, ja lopussa herkistyin jopa niin, että itkin, mitä ei tapahdu usein kirjoja lukiessa (tai en tiedä voiko laittaa raskaushormonien piikkiin...:-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan