Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Estonia ei ollut edes kovin vanha kun upposi

Vierailija
01.09.2026 |

Olisi voinut olla käytössä vielä monta kymmentä vuotta.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keulaportin rakenne oli vanha ja vaarallinen. Siksi se laiva myytiin virolaisille ja itse tilattiin turvallisempi laiva.

Vierailija
2/10 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella pahalta, todella pahalta näyttää nyt tässä kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neukku merimiehet onnistuivat rikkomaan keulan ajamalla liian kovaa myrskyssä.

Vierailija
4/10 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmäsi sukellusveneeseen.

Vierailija
5/10 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja paskat. Kyllä minä vanhana hitsatun rakenteen suunnittelijana näin kuvista, että mistä on kyse. Keulavisiirin saranat olivat aivan väärin mitoitetut. Ei voi kestää, jos saranatapin umpärillä on lähes olematon korvakon ainevahvuus. No sitten kun ajetaan ilman visiiriä, niin kyllähän se hajottaa keulaportin. Ja ne mystiset pamaukset tulee siitä kun teräs repeää. Ääni on kuin tykillä ammuttaisiin.

Vierailija
6/10 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ms Georg Otskaan ollut kun 20 vuotias kun myytiin venäläisille, siinä oli lysti keikkua myrskyssä.  Tanssi onnistui luonnostaan.  Estoniakin oli reilusti yli 10 vuotias.

Vierailija
7/10 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estonia upposi ensimmäisellä matkalla 1912.

Vierailija
8/10 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja paskat. Kyllä minä vanhana hitsatun rakenteen suunnittelijana näin kuvista, että mistä on kyse. Keulavisiirin saranat olivat aivan väärin mitoitetut. Ei voi kestää, jos saranatapin umpärillä on lähes olematon korvakon ainevahvuus. No sitten kun ajetaan ilman visiiriä, niin kyllähän se hajottaa keulaportin. Ja ne mystiset pamaukset tulee siitä kun teräs repeää. Ääni on kuin tykillä ammuttaisiin.

Minä nykyisenä hitsarina kauhistelen uudempienkin laivojen hitsi saumoja kannella.  Tekisin kyllä siistimpää kolmen promillen kännissä vasemmalla kädellä.  Hyvin näkee halpis työvoiman "ammatti"taidon.

Vierailija
9/10 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten jos lukot muirtuivat avomeriolosuhteisiin alimittaisten korvakkeiden takia? Fakta on se, että onnettomuusyönä Estonia ajoi myrskyssä normaalilla 14 solmun nopeudella. Pohjoisemmassa kulkevat Silja Viking ajoivat alle 10 solmua. Sen jälkeen kun visiirin lukot pettivät, visiiri hakkasi paikoillaan saranoiden leikkautuessa keulakannan läpi. Pauketta kesti 15-20min. Tässä ajassa ei sillalla tullut mieleen hiljentää nopeutta ja/tai kääntää laivaa myötätuleen. Samaan aikaan konehuoneessa katseltiin monitorista kun autokannelle tulee vetää, mutta kukaan ei jaksanut soittaa sillalle. Estonian uppomisen aiheutti sen epäpätevä miehistö. 

Vierailija
10/10 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estonia oli ensin Viking Sally. Matkustin sillä Tukholmaan 1985  ja on kuvakin siitä kun olen siellä halvassa alimmassa hytissä. Nyt se on meren pohjassa ! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi