Onko minusta tekemään väitöskirjaa?
Saisin todennäköisesti rahoituksen työtäni varten, mutta epävarmuus iski. Onko minusta tähän? Tuntuu, että on niin paljon uutta ja opittavaa - ehdinkö sisäistää kaikkea ajoissa?
Kommentit (29)
Kiitos, tännehän oli tullut paljonkin vastauksia, ja vielä useita kannustavia sellaisia.
Saa nähdä, aihetta kohtaan on ainakin suuri kiinnostus mutta pelkään, että osaamiseni ei vain ole riittävä. Mutta askel kerrallaan edeten, ei kai se muuten tule onnistumaan.
Olen lukenut paljon tutkimuksesta viime aikoina ja yksi epävarmuutta aiheuttava tekijä on termien määrä, jota en entuudestaan osaa. Mutta ehkä ne omaa tutkimusta koskevat tulisivat vähitellen tutuiksi
-ap
Itse väittelin. Ohjaus oli kyllä aivan onnetonta tiedekunnassa A. Oli pakko vaihtaa tiedekuntaan B ja vähän justeerata aihetta. Siellä homma toimi ja väikkärin pistin pakettiin, lopulta. En ole kyllä varma, lähtisinkö enää uudelleen tuohon leikkiin.
Ap, älä tuollaista mieti, tottakai se oman alan ja aiheen terminologia tulee tutuksi pikkuhiljaa. Pyydä ohjaajilta luettavaa jolla pääset alkuun. Väitöskirjan teossa tärkeämpiä ovat usein metataidot (verrattuna aiheenhallintaan): osaatko hallita ajankäyttöäsi ja suunnitella ja läpiviedä isoja kokonaisuuksia, osaatko hakea tietoa, arvioida sen luotettavuutta ja tehdä siitä johtopäätöksiä, osaatko kirjoittaa sujuvaa tekstiä, osaatko tehdä yhteistyötä, hakea ohjausta ja ottaa sitä vastaan. Terveisin ohjaaja. :)
Vierailija kirjoitti:
Ohjaajan valinta on kaiken a ja o. Oma ohjaajani ei käytännössä ohjaa yhtään mitään, ei todellakaan mitään kommenttia mihinkään. Itse en häntä valinnut, vaan näin määrättiin, koska toista professoria samalta alalta ei yliopistostani löytynyt.
Itsellä oli 2 ohjaajaa. Toisen ohjaus oli tällaista ——- (pitkä viiva). En tiedä, lukiko hän koskaan yhtään paperiani, joita esittelin.
Varmistakaa että teillä on kaksi ohjaajaa! Varmistakaa että joko toinen ohjaajista tai läheinen kollega on post doc -tasoinen eli nuorempi tutkija, jolla on vielä aikaa ja osaamista hands on -ohjaukseen. Professorit liitelevät usein jo aika kaukana tutkimuksenteon arjesta.
Eivät ne väitelleet ihmiset yleensä ole mitään superälykkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne väitelleet ihmiset yleensä ole mitään superälykkäitä.
Jotkut vaikuttavat ryhtyvän urakkaan pääosin siksi että saisivat taukoa palkkatyöstään.
Ohjaajan valinta on kaiken a ja o. Oma ohjaajani ei käytännössä ohjaa yhtään mitään, ei todellakaan mitään kommenttia mihinkään. Itse en häntä valinnut, vaan näin määrättiin, koska toista professoria samalta alalta ei yliopistostani löytynyt.