Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valitsisitko 1500e eläkkeen vai työt loppuiäksi

Vierailija
30.08.2026 |

Jos nyt saisit jäädä 1500e eläkkeelle + mahdollinen asumistuki vai työn niin kumman valitsisit?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska 1500e/kk on niin pieni summa ja takeita seuraavien vuosikymmenten kustannusnoususta tai muusta ei ole. Mieluummin käyn töissä ja sijoitan koko ajan, joten eläke ei ole sitten ainoa tulo.

Vierailija
22/40 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että 1500 euron eläkkeellä saa asumistukea?

Saan minä ainakin vuokrakaksioon 1680 euron eläkkeellä. Säästöjäkin on 45 000 e.  Noi säästöt just sillä rajalla, että saan 80 e/kk. 

Omistusasuntoon ei saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisen työn? En todellakaan menisi vihannestarhalle töihin 1600 euron bruttopalkalla, jos vaihtoehtona olisi eläke.

Mutta joo, kyllä tuo eläke minulle kelpaisi. Tulen saamaan eläkettä vähemmän, enkä varmaan työllisty enää koskaan. Halvempaa asuntoa tässä etsiskelen.

Vierailija
24/40 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla eläkkeellä pärjäisi varsin hyvin kun ei pröystäile.

Ehkä nyt mutta entä 15-20v tähtäimellä? Asumiskulut kasvavat jos et asu omassa talossa ja anna sen ränsistyä.. energiahinta nousee, kulutustavarat kasvavat jne. 20v päästä 1500e/kk on sama kuin pieru saharassa…

Vierailija
25/40 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkettä on kertynyt tähän mennessä tehdystä työstä 2200 euroa kuukaudessa, säännöllistä päivätyötä olen tehnyt 30 vuotta eli täysi kehäraakki olen jo. Pidän sitä 2200 euroa naurettavana eläkkeenä siihen nähden paljonko olen töitä painanut. En aio siis lopettaa työntekoa vielä 15 vuoteen kunhan vain pitäisivät sen aikaa...

Vaikka palkkani on kuulunut pitkään parhaimpaan 10 prosenttiin niin eläkekertymä on todella huono. Koko järjestelmä vaikuttaa täydeltä pyramidihuijaukselta. 

Jään kohta eläkkeelle, ja vaikka en ole tehnyt edes lapsia välissä, eläke tulee olemaan alle 2000.

Sinulla se tulee olemaan paljon PALJON parempi.

Vierailija
26/40 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1500e eläke heti kiitos. Toi on itse asiassa tosi korke eläke. Harva siihen yltää. Oon 38 ja mitäkö tekisin? Muuttaisin mökille saareen tietenkin ja luopuisin asunnosta. Mökin maavuokra vuodessa on 300e, muut kulut vain ruoka ja bensa veneeseen. Vedensuodatin pitäisi investoida rospuuton ajaksi. Ja ehkä pieni tuulimylly ajaksi kun aurinko ei paista. 

Vierailija
27/40 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerta fantasioidaan niin muuttaisin jonnekin ulkomaille missä sillä rahalla saa enemmän.

Vierailija
28/40 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisen työn? En todellakaan menisi vihannestarhalle töihin 1600 euron bruttopalkalla, jos vaihtoehtona olisi eläke.

Mutta joo, kyllä tuo eläke minulle kelpaisi. Tulen saamaan eläkettä vähemmän, enkä varmaan työllisty enää koskaan. Halvempaa asuntoa tässä etsiskelen.

Tämähän se probleema on kuin puntaroidaan pienipalkkaisen työn vs sosiaalietuuksien kanssa. Harvassa maassa voi miettiä, tekeekö työtä.. näin on suomessa kun suhteettoman korkeat etuudet palkkoihin nähden. Kyllä sitä yks jos toinen miettii, että mitä järkeä käydä töissä kun naapuri saa saman tekemättä mitään…

Vierailija
29/40 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin 1500€, en tarvitsisi edes erillistä asumistukea. Vuokra on 700€, eli tuosta jäisi vielä 800€ muuhun elämiseen.

laskujen ja ruuan jälkeen 200e.

Jep, sen voisi vaikka sijoittaa.

Vierailija
30/40 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se probleema on kuin puntaroidaan pienipalkkaisen työn vs sosiaalietuuksien kanssa. Harvassa maassa voi miettiä, tekeekö työtä.. näin on suomessa kun suhteettoman korkeat etuudet palkkoihin nähden. Kyllä sitä yks jos toinen miettii, että mitä järkeä käydä töissä kun naapuri saa saman tekemättä mitään…

etuudet ja palkat ei kuulu vertailuun vaan palkka ja etuus kuuluu vertailla elintasoon. Jos tuista/etuuksista puuttuu 1000e suhteessa vallitsevaan elintasoon se vain kertoo siitä miten paljon itse palkasta puuttuu.

Vierailija
31/40 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin 1500€, en tarvitsisi edes erillistä asumistukea. Vuokra on 700€, eli tuosta jäisi vielä 800€ muuhun elämiseen.

laskujen ja ruuan jälkeen 200e.

Jep, sen voisi vaikka sijoittaa.

esim. lenkkareihin. Tai hammaslääkäriin, tai pyykki... pyykkikonetta ei saa..

Vierailija
32/40 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu palkasta. Jos siitä jää käteen 1500, niin valitsisin eläkkeen. 

Vierailija
33/40 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ottaisin. Olen 56v. monisairas. Työeläkettä on kertynyt 1050e. Olen tehnyt töitä reilu 30 vuotta.

Vierailija
34/40 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työstä. Jos se työpaikka on taattu, niin sittenhän sinne voi mennä silloin kun sattuu huvittamaan. Kuulostaa kyllä eläkettä paremmalta. Vai olikohan kyseessä sellainen sopimus että kuolee jos ei mene töihin :p Kun oli taattu loppuelämäksi

Vierailija
35/40 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

etuudet ja palkat ei kuulu vertailuun vaan palkka ja etuus kuuluu vertailla elintasoon. Jos tuista/etuuksista puuttuu 1000e suhteessa vallitsevaan elintasoon se vain kertoo siitä miten paljon itse palkasta puuttuu.

Jos palkkoja nostettaisiin kuten etuuksia, nousisi kaikki kustannukset samassa määrin. Ei palkkoja voida nostaa ilman että yleinen hintataso ei muuttuisi. Ongelma ei ole palkat vaan suhteettomat etuudet palkkaan nähden. Ei ole mieltä siinä, että etuuksilla voi elää vuosia, jopa vuosikymmeniä ja niitä hilataan kustannusten nousun myötä yhä vaan korkeammaksi. Utopiassa maksajia riittää loputtomiin, mutta oikeassa elämässä maksajia ei voi nyhtää koko ajan vain lisää joutumatta tilanteeseen, jossa tosiaankin tulee kysymykseen se, että mitä järkeä mennä vaikkapa juuri puutarhalle töihin, kun saman saan kotona. Se on yksilön oma valinta sitten elää tuilla, mutta niiden pienuudesta on turha valittaa. 

Vierailija
36/40 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

45v työelämässä eli alkaa riittää jo 😄 Ottaisin eläkkeen. Työeläke vähän enemmän ja jos jatkan nykyisissä töissä se on noin 2300e. En sio jatkaa, en jaksa. Jää eläke pienemmäksi mutta mulla on useampi projekti joista saa lisätuloja.

Vierailija
37/40 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä te keksitte, että Suomessa on jotenkin hyvät etuudet?

Täällä on kyllä korkea palkkataso, mutta surkea tulotaso. Julkisen sektorin musta aukko syö kaiken.

Vierailija
38/40 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä korkea palkkataso, mutta surkea tulotaso. Julkisen sektorin musta aukko syö kaiken.

Julkisen sektorin mustaa aukkoa en tunne, mutta sen tiedän, että jos julkisen puolen työt yksityistettäisiin, syötäisiin multaa sen jälkeen, jos haluaisi päivähoitoa, kouluja tai sairaanhoitoa. Julkiseen talouteen liittyy kyllä vahvasti 2000-luvulla paisunut avustustoiminta, joka saa verovaroja ja jopa suurimmat ja rikkaimmat toimijat, joilla on käsittämätön omaisuus. 

nykyisin suomessa toimii 11000 erilaista soste-avustusjärjestöä. Miten joku voi sanoa, ettei näissä ole päälleisyyksiä, josta karsia? Stea myöntää 900 avustuksia vuosittain, esimerkiksi y-säätiö ja helsingin diakonissalaitos. Saavat stea rahoitusta vaikka omaisuutta on kymmeniä miljoonia euroja. Spr:llä on 160 miljoonan omaisuussalkku ja tuottavaa liiketoimintaa ja stealta saa 4 miljoonaa avustusta. Vuosina 2020-2025 spr sai valtiolta 100 miljoonaa euroa. 

Ei ole Rydman väärässä, että avustuksia ja kokonaisuuksia tulee tarkastella kriittisellä kädellä. 

Vierailija
39/40 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys pitää sisällään valitettavan tarkan kuvauksen siitä millaista porukkaa täällä pyörii.

Pelottavinta on se että nämä ovat jo niin irrallaan normaalista elämästä että kuvittelevat tukien varassa elämisen, vuorkaluukun ja eurooppalaisissa hyvinvointivaltioissa äärimmäistä köyhyyttä tarkoittavan tulotason edustavan ihan normaalia elämää 

Vierailija
40/40 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisen sektorin mustaa aukkoa en tunne, mutta sen tiedän, että jos julkisen puolen työt yksityistettäisiin, syötäisiin multaa sen jälkeen, jos haluaisi päivähoitoa, kouluja tai sairaanhoitoa. Julkiseen talouteen liittyy kyllä vahvasti 2000-luvulla paisunut avustustoiminta, joka saa verovaroja ja jopa suurimmat ja rikkaimmat toimijat, joilla on käsittämätön omaisuus. 

nykyisin suomessa toimii 11000 erilaista soste-avustusjärjestöä. Miten joku voi sanoa, ettei näissä ole päälleisyyksiä, josta karsia? Stea myöntää 900 avustuksia vuosittain, esimerkiksi y-säätiö ja helsingin diakonissalaitos. Saavat stea rahoitusta vaikka omaisuutta on kymmeniä miljoonia euroja. Spr:llä on 160 miljoonan omaisuussalkku ja tuottavaa liiketoimintaa ja stealta saa 4 miljoonaa avustusta. Vuosina 2020-2025 spr sai valtiolta 100 miljoonaa euroa. 

Ei ole Rydman väärässä, että avustuksia ja kokonaisuuksia tulee tarkastella kriittisellä kädellä. 

"Julkisen sektorin mustaa aukkoa en tunne"

Tätä pidemmälle en suostu lukemaan! Vedä pää ulos peräreiästä turaani ja mieti uudestaan.

Suomen julkinen sektori on sivistyneen maailman suurin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan