Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinnostaisi ryhtyä yrittäjäksi niin loppuisi tää työttömyys. Miten alkuun?

Vierailija
30.08.2026 |

Olen ollut nyt jonkin aikaa työtön ja toimeentulotuella, mutta haluaisin päästä tilanteesta eteenpäin. Mietin että jonkun yrityksen voisi perustaa, ja sitähän usein on työttömille suositeltukin. Mistä kannattaisi aloittaa? Kuinka pian yritys alkaa tuottaa voittoa eli elättää? Itselläni on liikkumavaraa 1 kk, kun käytännössä muut tulot loppuvat kuin seinään heti jos perustan yrityksen. Alkupääomaa on kuluvan kuukauden Kelan tuet. Voisin esim. pestä ikkunoita, ulkoiluttaa koiria, myydä itse tehtyä mehua tai neuvoa vanhuksia nettipankin käytössä. Tai vaikka kaikkia näitä.

Kommentit (190)

Vierailija
161/190 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tiedän jos aloittaisin "kunnolla" niin tienaisin ehkä maksimissaan 100-250e kuussa. Eli ei riittäisi elämiseen. Ja sit 4kk päästä mut katsottaisiin yrittäjäksi ja kaikki kelan tuet lähtisi. Mitä sitten tekisin? jostain ottaisin pikivipin ja velkaantuisin?

No eihän tuollaista yritystoimintaa kannata edes aloittaa. 

Vierailija
162/190 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelisin jonkun melko varman alan kuten nuohoojakoulutus. Helppoa rahaa jos uskaltaa vain kiivetä katolle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/190 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos täältä pitää kysyä neuvoa, niin unohda koko juttu.

En ymmärrä miksi tästä ei voisi kysyä myös täältä. Toki tämän lisäksi apua kannattaa hakea ammattilaisilta.

Miltä ammattilaisilta? Suurimmalla osalla ei ole kokemusta yrittämisestä. 

Vierailija
164/190 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat työvoiman palvelukeskuksesta ilmaiseksi yritysneuvontaa. Auttavat arvioimaan voiko sillä tienata tarpeeksi ja saatat saada starttirahaakin.

Monet noista on erittäin asenteellisia ja itsetietoisia. Siellä voidaan lytätä myös toimivia ideoita. Kaikilla neivojilla ei ole myöskään riittävää pätevyyttä. Minusta olisi hyvä että siellä olisi henkilö jolla on yrittäjyystaustaa vähän pidemmältä ajalta.

Totta että heillä ei ymmärrystä joka alasta. Esim oma idea lytättiin ja nyt yritys pyörinyt hyvin 20 vuotta. Huomasin heti että aivan turha tapaaminen kun neuvoja ei yhtään ymmärtänyt miksi idea oli hyvä, ei uskonut mitä kerroin. Eli sokeasti heidän ajatuksiin ei kannata luottaa jos itsellä tosi hyvä tieto ja testaus mielellään asiasta.

Minulla oli aikoinaan sama kokemus. Tyyppi tulosti minulle sanat paperit, jotka olin jo netistä itse tulostanut. Ei sillä ollut nettihakujen lisäksi mitään annettavaa. 

Vierailija
165/190 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelisin jonkun melko varman alan kuten nuohoojakoulutus. Helppoa rahaa jos uskaltaa vain kiivetä katolle. 

Ei ne enää kiipeä sinne. Meidänkin nuohooja teki vaan töitä takan luona.

Vierailija
166/190 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei työvoimatoimisto tarjoa kursseja: "näin perustat yrityksen". Olisi yksi ihminen joka auttaisi alkuun kaikissa asioissa. Neuvoisi starttirahojen ja muiden haussa, neuvoisi kirjanpitoasioissa ja verojutuissa, nettisivujen perustamisessa ja markkinoinnissa. Suomi on kuitenkin täynnä kaupallisen koulutuksen saaneita työttömiä.

Kannattaisikohan tässäkin perehtyä edes vähän asiaan :

https://tyomarkkinatori.fi/tyonantajat-ja-yrittajat/tietoa-tyonantajuud…

https://tyomarkkinatori.fi/tyonantajat-ja-yrittajat/tietoa-tyonantajuud…

Mikään kurssi tai valmennus ei poista sitä, että sinulla pitäisi olla jonkinlainen hyvä yritysidea, ja  osaamista alalle. Ja mahdollisuudet saada rahoitusta pakollisiin investointeihin.

Vierailija
167/190 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat työvoiman palvelukeskuksesta ilmaiseksi yritysneuvontaa. Auttavat arvioimaan voiko sillä tienata tarpeeksi ja saatat saada starttirahaakin.

Monet noista on erittäin asenteellisia ja itsetietoisia. Siellä voidaan lytätä myös toimivia ideoita. Kaikilla neivojilla ei ole myöskään riittävää pätevyyttä. Minusta olisi hyvä että siellä olisi henkilö jolla on yrittäjyystaustaa vähän pidemmältä ajalta.

Totta että heillä ei ymmärrystä joka alasta. Esim oma idea lytättiin ja nyt yritys pyörinyt hyvin 20 vuotta. Huomasin heti että aivan turha tapaaminen kun neuvoja ei yhtään ymmärtänyt miksi idea oli hyvä, ei uskonut mitä kerroin. Eli sokeasti heidän ajatuksiin ei kannata luottaa jos itsellä tosi hyvä tieto ja testaus mielellään asiasta.

Minulla oli aikoinaan sama kokemus. Tyyppi tulosti minulle sanat paperit, jotka olin jo netistä itse tulostanut. Ei sillä ollut nettihakujen lisäksi mitään annettavaa. 

Näiden asiantuntijoiden lausuntojen takana on kuitenkin se, puoltavatko he sitä starttirahahakemustasi. 

Sitähän täällä nämä yrittäjänalut ovat vailla. 

Vierailija
168/190 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei työvoimatoimisto tarjoa kursseja: "näin perustat yrityksen". Olisi yksi ihminen joka auttaisi alkuun kaikissa asioissa. Neuvoisi starttirahojen ja muiden haussa, neuvoisi kirjanpitoasioissa ja verojutuissa, nettisivujen perustamisessa ja markkinoinnissa. Suomi on kuitenkin täynnä kaupallisen koulutuksen saaneita työttömiä.

Onhan niitä

Vierailija
169/190 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noiden sijaan kannattaa perustaa digitaalinen yritys. Digitaalisessa yrityksessä on mahdollista tavoittaa paljon enemmän asiakkaita, koska palveluita voidaan tarjota internetin kautta jopa ympäri maailmaa. Yrityksen ei myöskään tarvitse välttämättä vuokrata liiketilaa tai hankkia paljon välineitä, joten kulut voivat olla pienemmät.

Digitaalista yritystä on myös helpompi kasvattaa. Esimerkiksi koiran ulkoiluttamisessa yhden ihmisen aika rajoittaa sitä, kuinka monta asiakasta voi palvella päivässä. Digitaalisessa yrityksessä sama tuote tai palvelu voidaan myydä monille asiakkaille ilman, että työmäärä kasvaa yhtä paljon. Lisäksi digitaalinen yritys voi tarjota mahdollisuuden työskennellä joustavasti ja paikasta riippumatta.

Ihmettelen, miksi tämä on saanut niin paljon alapeukkuja. Ei vaadi yleensä suuria aloitus- eikä ylläpitokuluja, ja asiakkaita voi tavoittaa paljon laajemmalta alueelta, koska yritys ei ole samalla tavalla sidottu tiettyyn paikkakuntaan. Toimintaa on myös helpompi kasvattaa. Myös työn tekemisen kannalta digitaalisuus tuo paljon enemmän joustavuutta, ja yritystoimintaa voi kokeilla pienemmällä riskillä esimerkiksi sivutoimisena ennen kuin siihen lähtee täysipäiväisesti mukaan. Ennen kaikkea digitaalisessa yrityksessä on paljon suurempi tulopotentiaali. Parhaimmillaan voidaan puhua jopa satojen tuhansien tai miljoonien eurojen liikevaihdosta, kun taas esimerkiksi koiran ulkoiluttamisessa yhden ihmisen aika ja fyysinen työ asettavat paljon nopeammin rajat sille, kuinka paljon voi ansaita.

Tällä hetkellä äärimmäisen kilpailtua jotkut myy kursseja joissa itse opettaa. Ne mainosvideot antaa turhan positiivisen kuvan menestymisestä. Heillä voi olla tuloja kun joku mainoksiin haksahtaa tuskin muilla.

Kilpailua on ihan yhtä lailla perinteisissä yrityksissä, esimerkiksi ravintoloissa, rakennusalalla, kaupoissa ja erilaisissa palveluissa. Itse asiassa perinteisessä yrityksessä kilpailu voi olla jopa vaikeampaa, koska kilpaillaan enemmän samoista asiakkaista ja mahdollisuudet tavoittaa uusia asiakkaita ovat usein rajatummat, varsinkin pienellä paikkakunnalla. Digitaalisella yrityksellä asiakaskunta voi potentiaalisesti olla koko maailma. Digitaalinen yrittäjyys on myös paljon muutakin kuin verkkokurssien myymistä. Siihen kuuluu esimerkiksi ohjelmistot, verkkokaupat, digitaaliset palvelut, sisällöntuotanto, sovellukset, konsultointi ja monet muut liiketoimintamallit. Parhaat yritykset pärjäävät kilpailussa riippumatta siitä, ovatko ne digitaalisia vai perinteisiä. Olennaisempaa on se, miten kilpailusta erottuu ja pystyykö tarjoamaan asiakkaille jotain parempaa tai erilaista.

Ei kukaan normaali ihminen tuollaista osaa.

Mikä tuossa nyt on niin vaikeaa normaaliälyiselle ihmiselle. Täysin opittavissa olevia taitoja kaikki, ei mitään rakettitiedettä.

Vierailija
170/190 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työni puolesta olen nähnyt, kun ihmiset aloittavat yrityksen. Suurin osa on ihan kusessa lähes heti. Koska tulot vaihtelevat rajusti, on elämä yhtä tappelua työttömyysturvan sekä Kelan etuisuuksien kanssa. Siinä jää laskut maksamatta hyvin äkkiä. Minun näkemys on tämän kokemuksen kautta, että pienyrittäjyyden aloittaminen on tehty hyvin vaikeaksi.

Yrittäjyys on tehty Suomessa tarkoituksella vaikeaksi jotta ihmiset eivät työllistä itseään työmarkkinoiden ulkopuolelle.

Miksi? Jos nyt näin kerran on. Mikä hyöty tästä olisi? Onhan työtönkin työmarkkinoitten ulkopuolella.

Vierailija
171/190 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työni puolesta olen nähnyt, kun ihmiset aloittavat yrityksen. Suurin osa on ihan kusessa lähes heti. Koska tulot vaihtelevat rajusti, on elämä yhtä tappelua työttömyysturvan sekä Kelan etuisuuksien kanssa. Siinä jää laskut maksamatta hyvin äkkiä. Minun näkemys on tämän kokemuksen kautta, että pienyrittäjyyden aloittaminen on tehty hyvin vaikeaksi.

Yrittäjyys on tehty Suomessa tarkoituksella vaikeaksi jotta ihmiset eivät työllistä itseään työmarkkinoiden ulkopuolelle.

Miksi? Jos nyt näin kerran on. Mikä hyöty tästä olisi? Onhan työtönkin työmarkkinoitten ulkopuolella.

Mutta työtön äänestää todennäköisemmin vasemmistopuoluetta. Yrittäjä ei voi äänestää vasemmistopuoluetta, koska he ajavat yrittäjän vastaista politiikkaa. SDP vihaa pienyrittäjiä, koska siellä ei järjestäydytä.

Vierailija
172/190 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta työtön äänestää todennäköisemmin vasemmistopuoluetta. Yrittäjä ei voi äänestää vasemmistopuoluetta, koska he ajavat yrittäjän vastaista politiikkaa. SDP vihaa pienyrittäjiä, koska siellä ei järjestäydytä.

Kaikki ne vihaa pienyrittäjiä, varsinkin kokoomus vaikka muuta väittää. Niitä kiinnostaa vaan isot yritykset, muut saa painua v…..

Vierailija
173/190 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netissä täyttämään kaupparekisteriin yrityksen perustamis lomake. Jos kaikki tiedot ja visio selvä niin alle puolen tunnin homma. Saat y-tunnuksen saman tien ja voit aloittaa vaikka illalla tai jos ei jaksa niin huomenna aamulla. Kannattaa toki selvittää mikä on paras yritysmuoto ja miettiä kirjanpito, itse ehkä lähtisin jollain kevyellä yksityinen elinkeinoharjoittaja tai toiminimi systeemillä eteenpäin. Alv velolliseksi ilmoittautuisin vaikka ei tarviskaan, jos sattuu tarvitsemaan myöhemmin niin on valmiina, se kun ei maksa eikä haittaa taustalla mitään.

Kerro lisää, minua kiinnostaa

Vierailija
174/190 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusyrityskeskus auttaa ja työvoimapalveluilla on ainakin ollut yrittäjyyskursseja joskus 10-15v sitten. Kurssia suosittelen ihan ensimmäiseksi. Sitten liiketoiminta suunnitelma kuntoon ja yhteydenotto yrityspalveluihin.  Työkkärin kanssa ensin sopimaan koulutuksesta ja starttirahasta ja kokeilusta. Muuten lähtee heti kaikki tuet ja takaisin et enää saa, työkkäri päättää sinun elämästäsi.

Vierailija
175/190 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netissä täyttämään kaupparekisteriin yrityksen perustamis lomake. Jos kaikki tiedot ja visio selvä niin alle puolen tunnin homma. Saat y-tunnuksen saman tien ja voit aloittaa vaikka illalla tai jos ei jaksa niin huomenna aamulla. Kannattaa toki selvittää mikä on paras yritysmuoto ja miettiä kirjanpito, itse ehkä lähtisin jollain kevyellä yksityinen elinkeinoharjoittaja tai toiminimi systeemillä eteenpäin. Alv velolliseksi ilmoittautuisin vaikka ei tarviskaan, jos sattuu tarvitsemaan myöhemmin niin on valmiina, se kun ei maksa eikä haittaa taustalla mitään.

Kerro lisää, minua kiinnostaa

Täällä on nyt sanottu miljoona kertaa, että ensin se liikeidea ja LTS! Sitten Rahoitus! Nämä ovat ne hankalimmat.

Jopa tekoälykin tajuaa tämän!

Yrityksen perustaminen Suomessa alkaa liikeidean testaamisesta ja liiketoimintasuunnitelman laadinnasta. 

Perustamisen tärkeimmät vaiheet

Liikeidea ja suunnitelma: Määritä mitä myyt, kenelle ja miten. Tee kannattavuuslaskelmat.

Yritysmuoto: Valitse sopiva muoto, kuten toiminimi tai osakeyhtiö.

Rahoitus ja starttiraha: Hae tarvittaessa starttirahaa ennen yrityksen rekisteröintiä.

Vakuutukset: Ota pakollinen YEL-vakuutus ja muut tarvittavat vakuutukset.

Rekisteröinti: Tee sähköinen perustamisilmoitus YTJ-palvelussa.

Vierailija
176/190 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on oikea aika uusille yrityksille. 

Ehkä kuitenkin nyt jotain hiukan parempaa/vaativampaa liikeideaa kannattaisi keksiä. Voit opetella tekoälyn avulla alkuun melkein mihin vaan.

Tärkeintä on kuitenkin löytää ne asiakkaat. Voisit alkuun vaikka tarjota ilmaiseksi työsuorituksia niin saisit kokemusta ja ehkä asiakkaita. Älä nyt jää työkkärille kiinni moisesta, menee heti tuet, siksi et voi ottaa palkkaa. Oppisit hommat ja näkisit onko sinusta hommaan.

Mutta onnea uudelle yrittäjälle.

Vierailija
177/190 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala jakamaan mainoksia ja tienaa rahaa? Ei siis yrittäjänä. Mutta huom. ei Postille, vaan Suomen suoramainonnalle. Pääsee kuka tahansa joka osaa lajitella mainoksia ja heittää ne postilaatikkoon.

Vierailija
178/190 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani yksinyrittäjät kyllä äänestävät vasemmistopuolueita. Eipä kokkaritkaan köyhän yksinyrittäjän asiaa todellakaan aja, isojen firmojen vaan. 

Vierailija
179/190 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa kuin mikä, virman tilille tulee aina jostain rahaa, jos ei muuta niin yritystukia. Palkkaa voit maksaa niin paljon kuin omalle tilillesi mahtuu ja autot ja jahdin voi ostaa virman piikkiin, kysy vaikka Minjalta.

Vierailija
180/190 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska mikään ei ole tarkoitus olla helppoa täällä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä