Miten pysyt terveenä?
Onko täällä ketään sellaisia tyyppejä, jotka ei ole juuri koskaan flunssassa? Mitä teette, että ette sairastu? Minä saan lähes aina tartunnan lapselta kun hän on räkätaudissa, vaikka pesen käsiä ja pintoja ja tuuletan ahkerasti. Eli lähinnä kaipaan vinkkejä immuunijärjestelmän vahvistamiseen, koska räkäaltistukselta en voi välttyä.
Kommentit (37)
En ole juuri koskaan kipeänä, mutta mulla ei olekaan lapsia. Päiväkodista ja koulusta ne kaikki taudit aina tulee.
En mitenkään. Enkä koskaan ole kipeenä. Lähinnä olen viimeiset 5 vuotta toivonut että iskisi joku nuhakuume että saisi olla pois töistä ja levätä, mutta ei, ei voi saakeli mikään pöpö iskeä!! Työkaverit sen sijaan saikuttaa jatkuvasti.
Eli mun tapauksessa auttaa kun on krooninen stressi, huonot yöunet, kuljen julkisilla työmatkat, en pese käsiä muuta kuin tietysti wc-käynnin ym jälkeen ja sillokaan en kuuraa millään käsidesillä..
En pysy. Kärsin peräsuolen laskeumasta.
Vierailija kirjoitti:
Säännöllinen liikunta, terveellinen ruokavalio, riittävästi unta ja vähän stressiä. Siinäpä ne.
Älä siis juo, polta, ole läski jne.
Yksinkertaista.
En liiku säännöllisesti, en syö mitenkään terveellisesti, nukun 5 - 6 tuntia, stressiä ei ole.
Juon, poltan ja olen ylipainoinen. Flunssaa ei ole ollut ainakaan kymmeneen vuoteen, koronakin sairastamatta. N. 69v.
Vierailija kirjoitti:
Pieren säännöllisesti, vähintään kerran tunnissa päästän ison pärisevän pierun.
Ei tule flunssat lähellekään.
😆😄
Monet virukset leviävät ilmateitse, pelkkä käsienpesu ei riitä. Kun käyn kaupoissa, kuntosalilla, kirjastossa, bussissa ja ylipäänsä missä tahansa julkisissa sisätiloissa joissa on paljon ihmisiä, käytän FFP2-hengityssuojainta. Se tapa on jäänyt minulle koronapandemian myötä, ja se tulee jäämään. Ne kerrat kun olen ollut kipeänä on sen jälkeen voitu laskea yhden käden sormilla. Tiettävästi en ole saanut koronaa vielä kertaakaan.
Toinen juttu on myös tarpeeksi hyvä ilmanvaihto sisätiloissa. Pidän huolta että ikkunat ovat vähintään auki. Käyn paikallisella hacklabilla ja olen ottanut siellä puheeksi ilmanlaadun.
Tässä on esimerkiksi ilmalevitteisyydestä: https://web.archive.org/web/20241231001842/https://citizenshield.fi/ilm…
Ja tässä maskeista ja hengityssuojaimista: https://www.cdc.gov/respiratory-viruses/prevention/masks.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säännöllinen liikunta, terveellinen ruokavalio, riittävästi unta ja vähän stressiä. Siinäpä ne.
Älä siis juo, polta, ole läski jne.
Yksinkertaista.
En liiku säännöllisesti, en syö mitenkään terveellisesti, nukun 5 - 6 tuntia, stressiä ei ole.
Juon, poltan ja olen ylipainoinen. Flunssaa ei ole ollut ainakaan kymmeneen vuoteen, koronakin sairastamatta. N. 69v.
Noilla elintavoilla et vaan erota flunssaa tai vatsatautia normaalista olotilasta.
Heitän paskaa kaikkien päälle, jotka vähänkin näyttävät bakteereita, viruksilta tai pöpöiltä. Kannan paskaa aina laukussani mukanani, joten kukaan ei pääse yllättämään. Joskin joku kurttunaamakin saa osansa.
Vierailija kirjoitti:
Monet virukset leviävät ilmateitse, pelkkä käsienpesu ei riitä. Kun käyn kaupoissa, kuntosalilla, kirjastossa, bussissa ja ylipäänsä missä tahansa julkisissa sisätiloissa joissa on paljon ihmisiä, käytän FFP2-hengityssuojainta. Se tapa on jäänyt minulle koronapandemian myötä, ja se tulee jäämään. Ne kerrat kun olen ollut kipeänä on sen jälkeen voitu laskea yhden käden sormilla. Tiettävästi en ole saanut koronaa vielä kertaakaan.
Toinen juttu on myös tarpeeksi hyvä ilmanvaihto sisätiloissa. Pidän huolta että ikkunat ovat vähintään auki. Käyn paikallisella hacklabilla ja olen ottanut siellä puheeksi ilmanlaadun.
Tässä on esimerkiksi ilmalevitteisyydestä: https://web.archive.org/web/20241231001842/https://citizenshield.fi/ilm…
Ja tässä maskeista ja hengityssuojaimista: https://www.cdc.gov/respiratory-viruses/prevention/masks.html
En jaksa pitää kotona maskia. Mun ongelma kun on, että tartunnat tulee omalta lapselta. Nenää joutuu niistämään ja hän aivasteleekin vähän miten sattuu. Meillä on koneellinen ilmanvaihto ja tuuletan lisäksi. Ilmanpuhdistinta voisi kyllä käyttää enemmän, se on vähän jäänyt. Ap
Flunssaa ei paljo ole mutta vakavampia muita sairauksia riittää.
En tiedä. Tosi harvoin olen flunssassa. Lapset jo isoja, mutta kun olivat pieniä niin otin heidät viereen nukkumaan, kun sairastelivat. Edes silloin en yleensä itse sairastunut.
En voi kehuskella erityisen terveellisillä elintavoilla ja olen myös ylipainoinen. Mutta flunssassa en juuri koskaan. Kiinnitän erityistä huomiota siihen, etten koskettele kasvoja likaisilla käsillä. Enkä syö ikinä pesemättä käsiä. Myös kotiin tullessa aina ensimmäisenä käsipesu.
Olen onnistunut välttämään taudit aika hyvin viime vuosina. Aseptiikka on osa työtäni, luulen että se auttaa paljon.
Minun tärkein filosofia on, että viruksille ei pidä tarjoilla kyytejä omille limakalvoille. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että sormet ei mene suuhun, silmiin tai nenään ellei kädet ole juuri pesty.
Mutta yksi asia on varma tartuttaja: lapset. Ei auta käsihygienia tai mikään muukaan.
Minä olen sellainen. Vietän ajastani 99% yksin. Joskus saan kauppareissulla viruksen tosin.
Vitamiinit, syö lautasmallin mukaisesti kotiruokaa pääsääntöisesti äläkä vihaa mitään ruoka-ainetta pois lukien allergiaa aiheuttavat, syö ne kasviksetkin vaikka puoliväkisin, hyvä hygienia eli pese käsiä ja käy suihkussa. Ja sitten kerron salaisuuden: kehopositiivisuudella ei ole mitään tekemistä terveellisyyden kanssa. Säännöllinen aerobinen liikunta pitää ihmisen fyysisesti ja henkisesti hyvässä kunnossa. Tee myös välillä lihaskuntoharjoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vitamiinit, syö lautasmallin mukaisesti kotiruokaa pääsääntöisesti äläkä vihaa mitään ruoka-ainetta pois lukien allergiaa aiheuttavat, syö ne kasviksetkin vaikka puoliväkisin, hyvä hygienia eli pese käsiä ja käy suihkussa. Ja sitten kerron salaisuuden: kehopositiivisuudella ei ole mitään tekemistä terveellisyyden kanssa. Säännöllinen aerobinen liikunta pitää ihmisen fyysisesti ja henkisesti hyvässä kunnossa. Tee myös välillä lihaskuntoharjoitteita.
Liikun vähintäänkin tarpeeksi ja olen normaalipainoinen. Syödään keskivertoterveellisesti. Uni heikko kohta ja stressi. Ehkä jotain kylmäaltistusta tms. voisi testata.
Tällainen pöpöfoobikko osunut joskus kohdalle. En kehdannut mainita, kuinka paljon pöpöjä ja bakteereita esimerkiksi käsissä on minä hyvänsä hetkenä. Tai elimistössä.