Kela voi periä tuet takas jos saa perintöä.
Älä ota perintöä koskaan vastaan,
https://yle.fi/a/74-20179457?fbclid=IwY2xjawT_5LdwZG9mBWV4dG4DYWVtAjEwA…
Kommentit (37)
Jee enemmin Kela-hiluilla kun perinnöllä.
t. Kela-asiakkaat
Mun täytyykin soittaa Kelaan milloin asumistuki tarkistus tehtävä, olin eilen perunkirjoissa.
Mun vanhemmilla ei ole omaisuutta.
Mukavampi se on omillaan tulla toimeen.
Paljonko niitä kelatukia oikein saa jos miljoonaperintöä ei kannata ottaa vastaan.
Ihmettelen tässä, kannattaako pitkäaikastyötön ylipäätensä käydä töissä jos nykutilanteessa saisi töitä, ja kenties... kela alkaa pyyttää kaikki toimeentulotuet takaisin.
Ajatelka jos pitkäaikastyötön saa edes joku kökkö työ josta jää ehkä 200e per kk enemmän käteen kuin toimeentutlotuet, niin jos tuon Yle artikkelin likka jolle Kela mätkäsi 9000e niin 9000/200 = 45 kk eli joutuu tehdä ilmaista työttä lähes 4 vuotta.
Ennen tai myöhemmin joku menettää maltinsa ja seuraavana päivä voida n lukea uutismedian pääotsikossa, kuinka nyt näin meni?
tuli punaista.. ja paljon
Vierailija kirjoitti:
Mukavampi se on omillaan tulla toimeen.
Niin olen aina kuvitellut, mutta tämä palsta on muuttanut sen käsityksen. Joillain tavoitteina tuntuu olevan maksimoida saadut tuet, jopa silloin vaikka se tarkoittaisi että itselle jää vähän vähemmän rahaa käytettäväksi.
Itse kun olen ollut työtön yli 10 v niin se olisi aika monta tuhata takaisinperittävä jos kela haluisi nuo takaisin, pitää olla aikamoisen kova palkka että kannattisi käydä töihin.
Taisis olla kyseessä muutamia kymmeniän tuhansia euroa, tulee kestämään aika monta vuotta maksa takaisin.
Kela "kannustaa" työnteko!
ps. lyön vedon et koko tämä keinotekoinen suurkriisi on luottu niin että saadan mahdollisiman monta miehiä armeijan vänäjä valloituksen varten.
Meidän pitää olla tarkkana raha-asioissa
T:kelatäti
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tässä, kannattaako pitkäaikastyötön ylipäätensä käydä töissä jos nykutilanteessa saisi töitä, ja kenties... kela alkaa pyyttää kaikki toimeentulotuet takaisin.
Ajatelka jos pitkäaikastyötön saa edes joku kökkö työ josta jää ehkä 200e per kk enemmän käteen kuin toimeentutlotuet, niin jos tuon Yle artikkelin likka jolle Kela mätkäsi 9000e niin 9000/200 = 45 kk eli joutuu tehdä ilmaista työttä lähes 4 vuotta.
Ennen tai myöhemmin joku menettää maltinsa ja seuraavana päivä voida n lukea uutismedian pääotsikossa, kuinka nyt näin meni?
Työtulojen takia ei mitään takaisinperintää tule vaan takaisinperintä voidaan suorittaa silloin, kun henkilöllä on tuloja tai varoja, jotka eivät ole käytettävissä silloin, kun toimeentulotukea myönnetään. Tällaista varallisuutta on esimerkiksi osakkuus kuolinpesässä tai henkilön omistuksessa oleva kiinteistö tai asunto-osake, jossa hän ei itse asu.
Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että omaisuus on toimeentulotukea hakiessa jo hakijan nimissä, mutta hän ei voi näitä varoja vielä käyttää. Takaisinperintä ei toimi niin, että haet toimeentulotukea vuonna 2020 ja nämä perittäisiin takaisin vuonna 2026 saatavasta perinnöstä. Toimeentulotuki ei ole mikään loppuelämän velka.
Eihän ze voi periä mitään, jos ei ole lainvoimsinen tuomio perinnästä eli muka väärin perustein saanut tukia. Eihän Kela voi vain päättää että nyt kun sait rahaa, ne tuet peritään takaisin.
Tuo juttu on täyttä paskaa ja ei totta. Idiootit uskokoon. Kela rahoja ei muutenkaan saa periä kun 5 vuotta.
Jännä kun köyhiltä otetaan aina pois joku toinen raha, jos tilalle tulee jotain toista rahaa tai omaisuutta?
Eihän rikkailtakaan otetaan mitään pois jos tulee kultaista kädenpuristusta tai lisäpalkkioita ja kokousrahoja ja perintöjä ja vaikka mitä?
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun köyhiltä otetaan aina pois joku toinen raha, jos tilalle tulee jotain toista rahaa tai omaisuutta?
Eihän rikkailtakaan otetaan mitään pois jos tulee kultaista kädenpuristusta tai lisäpalkkioita ja kokousrahoja ja perintöjä ja vaikka mitä?
Jännä kun köyhän pitäisi pärjätä sillä mitä on, mutta rikkaalla saa olla niin ettei paskalle taivu.
Vierailija kirjoitti:
On tosiaan jännä, että jos saakin jostain muualta rahaa niin otetaan pois se raha mikä on viimeinen vaihtoehto jota ihmisille jaetaan silloin kun eivät muualta saa yhtään mitään rahaa jolla säilyisivät hengissä. Onkohan noissa kokouspalkkioissa ihan sama jakoperuste, mitäpä luulet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtulojen takia ei mitään takaisinperintää tule vaan takaisinperintä voidaan suorittaa silloin, kun henkilöllä on tuloja tai varoja, jotka eivät ole käytettävissä silloin, kun toimeentulotukea myönnetään. Tällaista varallisuutta on esimerkiksi osakkuus kuolinpesässä tai henkilön omistuksessa oleva kiinteistö tai asunto-osake, jossa hän ei itse asu.
Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että omaisuus on toimeentulotukea hakiessa jo hakijan nimissä, mutta hän ei voi näitä varoja vielä käyttää. Takaisinperintä ei toimi niin, että haet toimeentulotukea vuonna 2020 ja nämä perittäisiin takaisin vuonna 2026 saatavasta perinnöstä. Toimeentulotuki ei ole mikään loppuelämän velka.
Näin lesken asumisoikeus aiheuttaa suuret kulut yhteiskunnalle.
Kai Kela toimii lain mukaan kuitenkin aina?
Idiootti.