YT:t ja kenet irtisanotaan?
Olen ollut nykyisessä työpaikassani vajaan puoli vuotta ja työparini pari vuotta. Olemme molemmat "viimeisiä tulokkaita". Tosin samaan aikaan molempien kanssa on tullut muitakin.
Nyt alkaa YT: t ja tiedän, että kenet irtisanotaan, siihen ei voi vaikuttaa.
Minulla on hommista vähän enemmän kokemusta kuin työparillani, joka siis perehdyttää minua. Hän perehdyttää parhaalla taidollaan, mutta kertoo ettei itsekään ole vielä kaikesta selvillä, koska hänen perehdytys oli surkeaa. Me tulemme hyvin toimeen ja meillä on suurimman osan ajasta ihan hauskaa. Tosin minua vähän ärsyttää hänen nuoruuden kaikkitietävyys, hän on kova kritisoimaan toisia. Myös minua. Ohitan sen vitsillä.
Mutta vielä enemmän ärsyttää, että hän on joka viikko ainakin päivän sairauslomalla tai poissa muuten! Aamulla siis tulee tieto, ettei hän tule tänään. Minä en tiedä syytä näille poissaoloille ja oikeastaan eihän se minulle kuulukaan. Nyt olen alitajuntaisesti alkanut ottamaan tämän jotenkin henkilökohtaisesti myös, jotenkin etsin syytä hänen poissaoloihin minusta. Minulle on jotenkin raskasta, kun en tiedä mistä ne johtuu.
Nyt huomaan näiden YT:iden alkaessa ajattelevani, että jos minä saan potkut ja hän ei, niin se on todella epäreilua! Ja oikeastaan toivon niitä hänelle, koska se selkiyttäisi omaa tilannettani, kun ei tarvitse jännittää tuleeko hän vai ei, eikä tuntea tätä omituista syyllisyyttä hänen poissaoloistaan.
Millä perusteella potkujen saajat valitaan? Eikö ne ole aina viimeinen tuloerä?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti vähiten aikaansaavat irtisanotaan, ahkerat ovat plussaa työnantajalle.
Se ahkeruus ei vielä kerro mitään, vaan tulos. Laiskakin työntekijä pidetään yrityksessä ja maksetaan huippupalkkaa, jos hän on firman "aivot". Näille yritysjohto antaa kaiken anteeksi.
Jo vanhakansa sanoi, laiska töitään luettelee, viisas pääsee vähemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisenä tulleet lähtee aina ensimmäisenä eläkeläisten kanssa. Turha kehua itseä.
Sairaslomia seurataan myös. Tuskin syöpäsairaita irtisanotaan mutta jos on paljon lyhyitä poissaoloja niin sillä voi olla merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeisenä tulleet lähtee aina ensimmäisenä eläkeläisten kanssa. Turha kehua itseä.
Sairaslomia seurataan myös. Tuskin syöpäsairaita irtisanotaan mutta jos on paljon lyhyitä poissaoloja niin sillä voi olla merkitystä.
Omalla työuralla seurasin sivusta näitä sarjasaikuttajia. Eipä tuntunut olevan mitään vaikutusta kun tuli YT:t. Irtisanottavat valittiin ihan muilla perusteilla.
Voiko yritys edes käydä YT neuvotteluja ja samaan aikaan on koeajalla porukkaa. Koeaika kun tarkoittaa, ettei ole irtisanomisaikaa.
Hyvinvointialueet taisi laittaa ns. pakkoeläkkeelle porukkaa.
Sitten soittavat kohta samoihin töihin pahimmat lampaat, koska palkasta alennus 25% eläkeläisillä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko yritys edes käydä YT neuvotteluja ja samaan aikaan on koeajalla porukkaa. Koeaika kun tarkoittaa, ettei ole irtisanomisaikaa.
Yleensä määräaikaiset ja konsultit on ekana tulilinjalla. Koeajalla voi irtisanoa ilman syytä mutta jos ko. henkilölle on tarvetta jatkossa niin eri asia kannattaako.
Vierailija kirjoitti:
Voi, koska ihmisillä on erilaiset tehtävänkuvat.
Ainahan nuo yt:t ja irtisanomiset aiheuttaa tuollaista pohdintaa. Epäreilua ja epäreilua.
Mutta jos se irtisanominen osuu kohdalle, niin pää pystyyn ja uusia haasteita kohti.
Itse kyllästyin noihin narinoihin töissä. Tulin itse irtisanotuksi, mutta en edes miettinyt mihsi. Tiesin olevani hyvä työntekijä, mutta holkekin se vaan osuu. Siitä alkoikin hienoin aikani elämässä. Työttömyyttä, opiskelua ja uusi ura.
Lapion käytön oppii nopeasti tai paperin siirtelyn pinosta toiseen. Monimutkaisten IT-järjestelmien toiminnan oppiminen kestää kauan. Tämä vain esimerkkinä.
-ei Ap