Onko teistä suttura loukkaava nimitys naisesta? Isäni kutsuu minua sutturaksi koska hänelle se on sama kuin höpsö nainen
Ja jotkut olleet ihan järkyttyneitä että miten sinä puhut tytöllesi😄.
Isäni takia minäkin ajattelen että suttura on sellainen joka sählää ja sekoilee.
Kommentit (48)
Ruotsalainen Lotta-nuortenkirjasarja kuvasi kahta sutturaa, Lottaa ja Giggiä, muistaakseni lukioikäisiä tyttöjä. Kommelluksia ja huumoria täynnä, mihin tuo kaikki katosi nuortenkirjoista?
Minulle suttura on tarkoittanut naista, hyvin arkikielisesti. Jos isäsi kutsuu sinua jatkuvasti sutturaksi, niin pidän outona, mutta jos tyyliin juhannuksena ja jouluna, niin mennee vielä normaalin piikkiin.
Suttura on niinkuin suttuinen pubiruusu. Ei mitenkään positiivinen ilmaisu naisesta.
Vierailija kirjoitti:
Jotain 1950-luvun arkikieltä. Ei silloin leimattu tyttöjä, sussukin on taatusti ollut tyttöystävä. Päästäkää jo irti noista l-tkapakkomielteistänne. Vääristelette historiaa ja saatte itsenne näyttämään ääliöiltä.
Aikoinaan oli myös toinen sana eli naikkonen. Luuletko sen olleen neutraali ja positiivinen ilmaisu?
Tuntuu että mikä vaan voi olla haukkama sana tai hyvä sana. Oma isosisko kutsunut minua pennuksi ja penikaksi kohta 40 vuotta. Enkä minä siitä mitenkään suutu. :D herttanenhan tuo minun rakas isosisko on kuiten. T.M38
Suttura on tyttö, joka nousee sängystä meikit sottaisesti levinneenä, kun kylän poijaat on käyneet vuorollansa sitä polkemassa. Eli ei mikään herttainen, isällinen nimitys tyttrestään.
Olen apn kanssa samaa mieltä suttura on vain semmonen menevä pörröpää joka vähän koheltaa joskus. Mitä luen tässä näitä mitä se meinaa. Veikkaan että paikkakunnalla ja ikäryhmillä on väliä mitä se tarkoittaa. Jopa perheen kesken voi tarkoittaa mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain 1950-luvun arkikieltä. Ei silloin leimattu tyttöjä, sussukin on taatusti ollut tyttöystävä. Päästäkää jo irti noista l-tkapakkomielteistänne. Vääristelette historiaa ja saatte itsenne näyttämään ääliöiltä.
Aikoinaan oli myös toinen sana eli naikkonen. Luuletko sen olleen neutraali ja positiivinen ilmaisu?
Mitä sitten? Kyllä miespuolisilla oli vastaavat vähättelevät ilmaisunsa mutta ulisetteko te niistä?
Sana suttura tarkoittaa asiayhteydestä riippuen joko epäsiistiä naista, tyttöystävää tai sotkua.
Googlasin.
Varmaan löytyy muitakin selityksiä kun kaivaa tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Suttura on tyttö, joka nousee sängystä meikit sottaisesti levinneenä, kun kylän poijaat on käyneet vuorollansa sitä polkemassa. Eli ei mikään herttainen, isällinen nimitys tyttrestään.
Tuo on sinun mielikuvasi sanasta jota useimmilla ei ole. Ei ainakaan vanhemmilla ihmisillä.
Miksi teidän on pakko saastuttaa alkujaa hilpeän harmitomat sanat jollain halvennusmoskallanne??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on sinun mielikuvasi sanasta jota useimmilla ei ole. Ei ainakaan vanhemmilla ihmisillä.
Miksi teidän on pakko saastuttaa alkujaa hilpeän harmitomat sanat jollain halvennusmoskallanne??
Olen eri, mutta kyllä suttura on halventava ilmaus. Suttuinen olemus ja kevytkenkäinen.
56 V.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se nyt mitenkään myönteinen ilmaisu ole. Vanha ilmaisu.
Ihan harmiton ilmaisu. Tuo on leikkimielinen, ei seksualisoiva eikä halventava. Suttura tuo mieleen sähäkän tytön joka tietää mitä tahtoo. Ja näyttää kivalta.
Ei tuo vaan hutsuisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimpien mielestä tuo nyt on vain halventava nimitys. Isä kun voisi kutsua tytärtään ihan asiallisellakin lempinimellä.
Suttura on huoleton/ huolimaton, vähän epämääräinen, joka ei niin välitä asioista tai normeista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sutturassa ei ole mitään hilpeää ja positiivista.
Onko isäsi kosketellut sinua sopimattomasti ja lipsutellut suutaan kun sinulla on ollut utareita enemmän korostava paita päällä. Isäsi haluaa nussia sinua :D
Suttura: Alun perin sana on tarkoittanut epäsiistiä, nuhruista, huonosti meikattua tai suttuisen näköistä naista. Nykyään se on halventava yleissana "naisesta" tai "tyttöystävästä" (usein vähättelevässä sävyssä tyyliin "sen uusi suttura")