Tietääkö kukaan kuinka vakavaa on pitemmän päälle jos heräilee monta kertaa yössä?
Heräsin viime yönä 2 kertaa lapsen huoneesta kuuluviin mölinöihin, puhui unissaan tai heräsi hetkeksi.
Heräsin 2 kertaa lapsen yskimiseen.
Kerran miehen kuorsaamiseen.
Aamulla lapsi herätti huonossa paikassa unisykliä puoli seitsemältä, vaikka meninkin jo kymmeneltä nukkumaan.
Olo oli ihan tosi väsynyt.
Voiko tuo heräily (hetkeksi vaan, nukahdan kyllä heti uudestaan)selittää sen, miksi olen koko ajan ihan väsynyt? Vai pitäiskö käydä mittaamassa hemppa tai tutkimassa asiaa tarkemmin?
Kommentit (8)
Heräilen joka yö varmaan 5 kertaa ainakin.
Kissa riehuu, naapuri kävelee rappukäytävässä, roskisauto peruuttaa pihalla, aamulehti tulee jne jne.
Olen kai niin tottunut heräilyyn ja kevyisiin unenlahjoihin.
niin kannattaisi tutustua faktoihon ihmisen unirytmistä. normaalia nimittäin on, että ihminen herää monta kertaa yössä, kun sykli(?) muuttuu.
Luulisin, että haitallista tässä on nimenomaan oma, stressipitoinen suhtautuminen. Väsymyksen tunne voi tulla jo ihan siitäin, että uskot olevasi väsynyt.
Ja huom, tämä on vain yksi näkökulma asiaan.
kun ollaan nyt kohta kaks vuotta herätty joka yö vähintään kolme-neljä kertaa, useimpina öinä 7-8.
Ei se musta ole mitenkään epänormaalia tai sairauden merkki. Pienten lasten vanhemmat vaan heräilee usein tosi paljon ja siksi *on* usein tosi väsyneitä. Viime viikolla tervehdin kaksi kertaa samana päivänä tuntemattomia ihmisiä koska olin aivan varma, että ne on mun kavereita..
Ja kirjoitusvirheiden määrä on noin kahdeksankertaistunut..
Ei toki toi mua hoittaa, koska kuten sanoin, nukahdan heti uudestaan. Eri juttu jos pitäis aina pyöriä sängyssä tuntitolkulla. Mietin vaan, että onko tämä jatkuva väsyn tunne oire jostain vakavammasta, joka sitten jää huomiotta koska ajattelen sen olevan normaalia lapsiperheväsyä ja johtuvan tuosta rikkonaisesta nukkumisesta. Muistan että Perhe-lehdessä oli juttua jostain syöpään sairastuneesta, jonka sairaus oireili juuri niin, että väsytti jatkuvasti, ja äiti kuvitteli sen johtuvan huonosti nukutuista öistä.
Ja siis en ole nukkunut tälla lailla ennen lapsen syntymää. Silloin päästelin yöt ihan läpensä. Ainakaan en muista mitään heräilyjä, ainakaan viittä heräämistä. Kysyin mieheltäkin, ja hän herää mielestään ehkä kerran yössä. Sen olen huomannut, että mies ei ylipäänsä herää juuri mihinkään. Kerran taapero putosi sängystä, kaatoi mennessään vaatetelineen, huusi kuin hyeena eikä mies herännyt siihenkään!
ap
Vierailija:
niin kannattaisi tutustua faktoihon ihmisen unirytmistä. normaalia nimittäin on, että ihminen herää monta kertaa yössä, kun sykli(?) muuttuu.
Luulisin, että haitallista tässä on nimenomaan oma, stressipitoinen suhtautuminen. Väsymyksen tunne voi tulla jo ihan siitäin, että uskot olevasi väsynyt.
Ja huom, tämä on vain yksi näkökulma asiaan.
aasiassa kidutusmuotonakin... joten on sillä seurauksensa pitkittyessään
tosin heräily tapahtuu ihan itsestään, ilman mitään erityisempää syytä. Lapset ovat jo isoja, eivätkä öisin herää, kun korkeintaan jos on jalkasärkyä tms.
Olen kärsinyt tästä jo vuosia ja olenkin juuri selvittelemässä ongelmaa... Verestä otettiin sokeri- ja kilpirauhasarvot, joiden tuloksia oottelen... Jos ei niistä löydy mitään, on kai pakko pyytää jotain unilääkettä, että saisin riittävästi unta... Tällä tavoin rikkonaisten yöunien kanssa olen jatkuvasti ihan poikki väsynyt ja kaikki on ihan " tyhmää"
Vaarallista tuskin on kuitenkaan... niin sinun kuin minunkaan tapauksessani....