Miksi "sijoitat" 20 euroa kaljalaatikkoon etkä indeksirahastoon?
Jos on varaa juoda olutta, on varaa myös sijoittaa ja vaurastua.
Kommentit (38)
Alkoholi on pakollinen meno, mutta kahvilakäynnit voi jättää väliin, ja sijoittaa ne rahat.
Paljonko se kerran kuussa 20€ tuottaa indeksirahastossa? Saako siitä ihan oikeasti iloa elämään, esim vaikka 10 vuoden välein 10 000€ auton vai onko niin että jos 20€ on käytössä joko kaljalaatikkoon ja sitä kautta nautintoon 4 viikkoa kuukaudessa (riittää hyvin 4 saunaillaksi) tai ilottomaan tylsään elämään indeksiin sijoitettuna niin että työnnät sinne kymmenessä vuodessa yli 4000€ eikä siellä ole kuin 6000€ ja et ole saanut nauttia koko aikana elämästä?
Vierailija kirjoitti:
Minä päätin vuonna 1995 päästyäni koulutustani vastaaviin töihin, että pakollisten menojen jälkeen tuhlaan ylimenevistä rahoita puolet mukavaan elämään ja pistän puolet säästöön ja sijoituksiin.
Näin olen nauttinut elämästäni, nähnyt maailmaa ja samalla kerännyt miljoonan omaisuuden.
Eli ei nuo ole toisiaan poissulkevia.
Minä pääsin töihin vuonna 2005 ja olen siinä työssä edelleen. Pakollisten kulujen jälkeen rahaa jää juuri tuo 20€. Sitä ei ole jaettavaksi. Täytyy tulla ovista ja ikkunoista niin että jää satoja euroja joka kuukausi ennenkuin voi ajatella jakaa
Vierailija kirjoitti:
Paljonko se kerran kuussa 20€ tuottaa indeksirahastossa? Saako siitä ihan oikeasti iloa elämään, esim vaikka 10 vuoden välein 10 000€ auton vai onko niin että jos 20€ on käytössä joko kaljalaatikkoon ja sitä kautta nautintoon 4 viikkoa kuukaudessa (riittää hyvin 4 saunaillaksi) tai ilottomaan tylsään elämään indeksiin sijoitettuna niin että työnnät sinne kymmenessä vuodessa yli 4000€ eikä siellä ole kuin 6000€ ja et ole saanut nauttia koko aikana elämästä?
20€ kuussa indeksirahastoon tuottaa sellaisen summan 40v aikana, että eläkkeellä voi juoda kaljaa ihan joka päivä.
Rahastoihin menee 500e kuukaudessa. Se on summa, minkä pystyn sijoittamaan ilman että paniikki iskee. Kun vuosien varrella on oppinut elämään aika säästeliäästi muutenkin, tuosta tulee sitten vähitellen hyvää puskuria mahdollisen työttömyyden, uuden auton tai asunnon varalle. Mutta kaljaankin pitää jäädä rahaa ja jääkin ;)
Kato ne tyhjät tölkit on ku laittas rahaa kryptoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20€ kuussa indeksirahastoon tuottaa sellaisen summan 40v aikana, että eläkkeellä voi juoda kaljaa ihan joka päivä.
Eli 40v ilotonta elämään on sen arvoista että toinen jalka haudassa voi ryypätä. Kertokaa ihmeessä yksikin järkevä syy miksi elää se elämä jolloin on mahdollista mennä ja nauttia elämästä niin löyhästi että mitään iloa ei ole, kunhan vain sitten on rahaa kun vanhainkodissa pahimmillaan heti eläkkeelle jäätyään paskotaan housuun? Mukaankaan niitä rahoja ei saa, ei edes pehmeää patjaa arkkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolloin voi olla jo kuollut. Pitää elää tätä päivää eikä odottaa tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Rahastoihin menee 500e kuukaudessa. Se on summa, minkä pystyn sijoittamaan ilman että paniikki iskee. Kun vuosien varrella on oppinut elämään aika säästeliäästi muutenkin, tuosta tulee sitten vähitellen hyvää puskuria mahdollisen työttömyyden, uuden auton tai asunnon varalle. Mutta kaljaankin pitää jäädä rahaa ja jääkin ;)
Missä sä elät ja mitä teet. Tänään kun on tilipäivä niin ei mulla riitä rahat edes kaikkiin laskuihin. Kiinteistövero saa odotella vielä pitkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolloin voi olla jo kuollut. Pitää elää tätä päivää eikä odottaa tulevaisuutta.
Siinä kun saa slaagin ja eletty elämä vilisee silmissä, näkee ne kaikki juomattomat kaljat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä päätin vuonna 1995 päästyäni koulutustani vastaaviin töihin, että pakollisten menojen jälkeen tuhlaan ylimenevistä rahoita puolet mukavaan elämään ja pistän puolet säästöön ja sijoituksiin.
Näin olen nauttinut elämästäni, nähnyt maailmaa ja samalla kerännyt miljoonan omaisuuden.
Minä pääsin töihin vuonna 2005 ja olen siinä työssä edelleen. Pakollisten kulujen jälkeen rahaa jää juuri tuo 20€. Sitä ei ole jaettavaksi. Täytyy tulla ovista ja ikkunoista niin että jää satoja euroja joka kuukausi ennenkuin voi ajatella jakaa
Toki minä tiedostan, että tyhjästä on paha nyhjäistä. Ei opiskelijoilla, työttömillä tai ruuhkavuosia elävillä ole mahdollisuuksia säästää. Sikäli tuo koskee lähinnä meitä hyvätuloisia. Enkä minä jakelekaan neuvojani muille heidän elämäntilannettaan tietämättä. En netissä, enkä etenkään sen ulkopuolella. Kunhan kerroin, miten itse olen elämääni elänyt.
Jotkut alapeukuttaa, jos toinen elää eri lailla kuin itse. No buhuu! Elä vain sitä omaa elämääsi.
Veikkaan, että ensimmäisellä pääsee vahvaan nousuun. Laskun jälkeen siiten ei olekaan kivaa, tosin kummankaan sijoituksen osalta.
Sijoitan kaljaan kun sain perinnön. Ei tarvi enää sijoittaa muualle eikä tehdä töitä ikinä. Kaikki työttömyystuet kyllä nostan silti. Onneksi niihin ei vaikuta tilillä makaava raha.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 1200e kuussa kolmeen passiiviseen indeksirahastoon jaettuna. Lisäksi pidän 30 k€ puskuria säästötilillä, josta voi nostaa. Toki jos tulee ylimääräisiä kuluja esim. pitää ostaa uusi tietokone niin saatan pitää sijoittamisesta välikuukauden, jotta saan puskurin ennalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sä elät ja mitä teet. Tänään kun on tilipäivä niin ei mulla riitä rahat edes kaikkiin laskuihin. Kiinteistövero saa odotella vielä pitkään
Pahoittelut, mulla on se hyvä tilanne että olen töissä ja saan jotain 3000 euroa kuussa. Asun yksiössä eikä oikein saa ns. tuhlattua rahaa mihinkään mutta baarissa pitää välillä käydä, mieluiten edullisemmissa. Ikää on kohta jo 50, sijoittamaan älysin alkaa vasta viitisen vuotta sitten, jotta saisin rahallisesti kiinni ne, jotka älyävät jo parikymppisenä alkaa sijoittaa kuussa sen kahdestakympistä sataan euroon.