Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekoälyn hyöty on sosialisoitava

Vierailija
28.08.2026 |

Tekoäly ja tehostus vie työpaikat. Nyt olisi ensiarvoisen tärkeää lopettaa työttömien syyttely ja huolehtia siitä että tekoälyn ihmisiltä viemät palkkarahat ei ohjaudu jonnekin kasvottomaan tekoälyeliittiin ja se on lainsäädännöllä sosialisoitava ihmiskunnan huödyksi. Muuten sillä ei ole mitään arvoa.

Poliitikot avatkaa nyt silmät!

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha mitenpä saat alphabetin antamaan tuloksensa köyhille

Vierailija
22/23 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Mä uskon että tämä tulee lopulta itse asiassa tapahtumaan. Että yhteiskunta omistaa tuotannontekijät, ja tuotos jaetaan kansalle. 

Mutta se tuskin tulee tapahtumaan minun elinaikanani (olen 45). Minun elinaikanani on odotettavissa kurjuutta, kun kapitalistinen järjestelmä yritetään pitää elossa vaikka tekoäly vie suurelta osalta ihmisiä työt, mikä vaikuttaa taas valtiontalouteen. Ja sitten kamppaillaan sen yhtälön kanssa, että miten voidaan pitää yllä hyvinvointiyhteiskuntaa, jos valtiolla ei ole tuloja kun verotus perustuu vieläkin pitkälti ihmistyön verotukseen ja yhä harvempi tekee työtä - ja yhä useampi tarvitsee tukia. 

Tämä murros vaatii ennemmin tai myöhemmin niin isoja talouden mallien ja tulonjaon muutoksia, ettei poliitikot oikein uskalla vielä niitä ajatellakaan. Elon Musk, Sam Altman jne on kyllä ajatelleet, ja huolimatta siitä että ovat kovia kapitalisteja, suuryritysten johtajia, ovat päätyneet yllättävän lähelle kommunistista utopiaa tulevaisuushaaveissaan. 

Miten suomalainen yhteiskunta voisi omistaa tuotannontekijät jotka ei edes ole suomalaisia? En ymmärrä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi jo kommunisoitava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi