Kermaton kakku
Vinkkejä mitä laittaa täysin kermattoman kakun väliin. Ristiäisiin olisi tarkoitus tehdä. Päälle mietin esim. mansikoita ja reunalle kookoshiutaletta. Mutta mitä siis väliin.
Kommentit (3)
Itse joudun myös usein tekemään täysin maidottoman kakun (laktoositonkaan ei käy) ja nyt olen alkanut suosia gogreen-tuotteita, mm. vaniljakastiketta ja uutuutena tuli nyt vispikerma. Ovat vähän erimakuisia ja -näköisiä kuin " oikeat" mutta oikein hyviä. Eli jos voit käyttää noita, niin esim. kakun väliin hillon/marjojen kanssa tuota vaniljakastiketta vaahdotettuna (tarvii mun mielestä vahdottaa pidempään kuin esim. flora vanillaa). Vispikermaa olen käyttänyt kerran, enkä sitä lähtisi tuon kokemuksen perusteella pursottamaan kovin reunoille, mutta " normaalisti" levitettynä menee hyvin. Nuo tietysti maksavat perinteisiä enemmän, mutta antavat muuten kyllä lisää mahdollisuuksia kakun tekoon :)
Ennen kuin Valio toi markkinoille täysin laktoosittomat tuotteet tarjottiin meillä todella usein juhlissa Sacherkakkua. Sen pystyy tekemään täysin maidottomaksi kunhan vain hankkii maidotonta suklaata. Väliin aprikoosihilloa ja aprikoosipilttiä puolet / puolet.
Rinnalle voi sitten laittaa maitoa sietäville kermavaahtoa kulhoon ja niille maidottomille vaikka vispattua kauravaniljakastiketta jos haluaa. Yleensä ne maidottomat ovat kyllä tosi kiitollisia jo ihan siitä että on kunnon kakkua...
Tuohon tavalliseen kakkuun voi tosiaankin laittaa päälle hedelmiä tai marjoja ja niihin esim. hyytelösokerikuorrutusta. Reunoille klassinen juttu ovat ne kookoshiutaleet. Noita vispattavia kastikkeita (paras on se kauravaniljakastike, Oatly on minusta parempaa kuin Beneviva) voi tietty laittaa vaikka väliin, mutta päällä eivät tahdo oikein pysyä.
Sitten jos haluat välttämättä valkoisen kakun niin sen voi tehdä jenkkityyliin " icingista" tai " frostingista" joka on siis sellaista unelmatorttutäytteen tyyppistä valkoista tahnaa. Hätätilassa onnistuu ihan maidottomasta margariinista, kananmunista ja tomusokeristakin. Mutta tämä päällys on kyllä sitten useimpien suomalaisten makuun ihan liian ätläkän makeaa... Hyvänä puolena on se että tällä saa tosi hyvin muotoiltua ihan mitä koristeita haluaa. Reseptejä saat pilvin pimein googlettamalla (+frosting +icing +cake +recipe ym.) ja sen joissakin resepteissä mainitun maidon voit ihan huoletta vaihtaa vedeksi.
vaikkapa hilloa, vaniljakiisseliä, sitruunakiisseliä, hedelmäsosetta, hedelmäsalaattia (purkista) sauvasekoittimella hienonnettuna...