Thaimaasta muuttanut Paveena haluaa pärjätä Suomessa ilman tukia. Monenko irakilaisen ja afrikkalaisten suusta ollaan kuultu samaa?
Thaimaasta muuttanut Paveena elää pääosin sienten ja marjojen poiminnalla – haluaa pärjätä Suomessa ilman tukia
Paveena Takkula kerää vuosittain satoja litroja mustikoita, puolukoita ja erilaisia sieniä. Siitä on muodostunut hänelle elämäntapa.
TekstiJulia Ekblom
KuvatPaveena Takkulan kotialbumi ja iStock
Thaimaasta kotoisin oleva Paveena Takkula muutti Suomeen vuonna 2007. Nyt Tuusulaan miehensä ja lastensa kanssa asettunut Paveena oli alusta asti sitä mieltä, että hän haluaa pärjätä Suomessa omillaan – ilman valtion avustuksia. Ahkera työskentely oli hänelle tuttua jo kotimaassaan.
”Olin Thaimaassa kampaaja. Nyt teen kesäisin mieheni kanssa liikenteenohjausta ja heinä-elokuussa aloitan mustikoiden ja sienien poimimisen. Talvisin en tee mitään töitä, mutten siltikään halua mitään tukia”, Paveena kertoo.
Kommentit (35)
Kakkahattutäti kirjoitti:
Hänhän sanoi, ettei nosta tukia. Millä elää, se on kyllä mysteeri. Ovatko talvet sitten Thaimaassa?
Hyvin ikävä nainen tämä hän. Miten voi elää ilman tukia, kummastelemme vasemmalla. Hävytön, saattaa nappisimmupalleroisemme, sekä meidät punavihreät hyvin ikävään valoon. Voisiko tällaiset toimeliaat muualtatulleet laittaa jo kotimatkalle. Tuskin äänestää edes demareita.
maailman vanhin ammatti. Ei tarvitse tukia juu ja joo.
Vierailija kirjoitti:
eikö tämä ollut se joka omien sanojensa mukaan kerää mustikoita 20 ämpäriä päivässä, jopa huonoina mustikkavuosina. Ilmeisesti ketju poistettiin missä tämä kyseenalaistettiin.
Jos on haravapoimuri niin täysin mahdollista jos on hyväkuntoinen ja tekee pitkää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Hän on naimisissa.
En siltikään tajua mihin Suomi ja suomalaiset tarvitsevat edes näitä Paveenoita.
Itse asiassa lähes jokainen muualta tullut joka on jossain aiheesta puhunut on sanonut että haluaisi tulla toimeen omalla työllään. En muista kenenkään sanoneen että haluaa elää tuilla.
Ihan toinen asia sitten on että onko omalla työllään mahdollista tulla toimeen. Onko töitä ja saako töitä. Ja onko byrokratian takia edes mahdollista tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on naimisissa.
Liitto alkanut jossain horobaarissa.
"Olisi hienoa jos muutkin maahanmuuttajat toimisivat Suomessa aktiivisemmin. Esimerkiksi kävisin mielelläni somalialaisessa tai arabialaisessa ravintolassa. "
Ravintolabisnes on yksi suurimmista muualta muuttaneiden työllistäjistä. Ei niitä kuitenkaan määräänsä enempää tänne voi perustaa.
Vierailija kirjoitti:
En siltikään tajua mihin Suomi ja suomalaiset tarvitsevat edes näitä Paveenoita.
Ukkojen mehtärahat tarvii sijoituskohteen
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa lähes jokainen muualta tullut joka on jossain aiheesta puhunut on sanonut että haluaisi tulla toimeen omalla työllään. En muista kenenkään sanoneen että haluaa elää tuilla.
Ihan toinen asia sitten on että onko omalla työllään mahdollista tulla toimeen. Onko töitä ja saako töitä. Ja onko byrokratian takia edes mahdollista tehdä töitä.
Itse kritisoin tämän lehtiartikkelin harhaanjohtavuutta. Ikäänkuin tyhjästä olisi mahdollista omalla ahkeruudella vain takoa hyvin rahaa. Jätetään mainitsematta, että jonkun livulla sitä Suomeen asti on päästy, joku on varmasti jonkin aikaa tai pysyvästi maksanut elämiset, asumiset ja matkustelut. Puhumattakaan siitä, että ilman kulkuvälineitä ei pysty haravoimaan isoja alueita metsistä marjoja ja sieniä. Sitten vaan sädekehä päähän ja taivastelemaan lehtiin, ettei halua mitään tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kritisoin tämän lehtiartikkelin harhaanjohtavuutta. Ikäänkuin tyhjästä olisi mahdollista omalla ahkeruudella vain takoa hyvin rahaa. Jätetään mainitsematta, että jonkun livulla sitä Suomeen asti on päästy, joku on varmasti jonkin aikaa tai pysyvästi maksanut elämiset, asumiset ja matkustelut. Puhumattakaan siitä, että ilman kulkuvälineitä ei pysty haravoimaan isoja alueita metsistä marjoja ja sieniä. Sitten vaan sädekehä päähän ja taivastelemaan lehtiin, ettei halua mitään tukia.
Joo ei taida riittää marjarahat Thaimaan lentoihin plus Suomen hinnoilla täällä syömiseen.
Taitaa tienata vain itselleen taskurahaa, ukko maksaa muut menot.
Marjarahoilla varmaan pärjääkin kun menee kotimaahan talveksi.
20 vuodessa ei ole kuitenkaan saanut töitä, joista maksaisi veroja Suomeen.
Jokainen taaplaa tyylillään, ei siinä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei taida riittää marjarahat Thaimaan lentoihin plus Suomen hinnoilla täällä syömiseen.
Taitaa tienata vain itselleen taskurahaa, ukko maksaa muut menot.
Kyllä jämpi on näin. Ukko maksaa kaiken, sosiaaliturvalla. Tä.
Vierailija kirjoitti:
Marjarahoilla varmaan pärjääkin kun menee kotimaahan talveksi.
20 vuodessa ei ole kuitenkaan saanut töitä, joista maksaisi veroja Suomeen.
Jokainen taaplaa tyylillään, ei siinä mitään.
Kyllä kotikonnuilla ääfrikässä ja lähi-idässä pärjää lekoisasti myös Suomen sosiaaliturvalla. Miksi pitäisi itse puuhastella.
Tuollahan on ostarit täynnä "arabiravintoloita".
Somaliruoka ei ole hyvää. Puhoksessa on yksi somalivetoinen rafla ja myyvät etiopilaista ruokaa.
Eihän brittiruokakaan ole niin myyvää, että raflaa kandee täällä sen ympärille perustaa.