Onko vuokranantajia palstalla?
Miten suhtaudutte ns. henkilötakaukseen vuokrasopimuksessa? Yhden vuokralaiskandidaatin isä ilmoitti, että hän voi toimia henkilötakaajana vuokrasopimuksessa. Vuokralainen olisi 19V opiskelija.
Kommentit (23)
Oikein hyvä. Kaksi ihmistä menettää luottotietonsa ennen kuin minä rahani. Sitä paitsi kun vanhempi takaa vuokran, nuori ei kehtaa porsastella.
T. Neljää asuntoa vuokraava
Kait se noilla nuorilla tulottomilla on yleistä. Ei siis korvaa vuokravakuuksia.
Jos vuokra jää joku kk kokonaan tulematta, ilmoitat isälle ja hän maksaa sen. Vähän niinkuin yhteisvastuullinen vuokraus, se maksaa kummalla valuuttaa on.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Kela Gold ja aina pääsee vuokralle.
Kela Gold ei ole enää niin kattava kuin ennen.
Tuohan on vain positiivinen asia. Itse olen hyväksynyt - leimaamatta negatiivisesti - nuoren vuokralaisen sosiaalitoimiston/Kelan maksusitoumuksen takuuvuokraan.
Hyvin suhtaudun. Sehän on todella hyvä varmistus, jos vuokralainen ja takaaja vaikuttaa normi-ihmisiltä.
Kuulostaa herttaiselta ja hyvältä perheeltä, jos isä takaa. Voisikohan luottotiedot tarkistaa molemmilta?
Mikä jottei. Nimi ja asia paperiin vaan ja isäukko maksaa, loppujen lopuksi aivan sama kuka sen vuokran maksaa kunhan raha tulee minulle.
Miksi isä antaa henkilötakauksen, miksei anna reaalivakuutta? Monesti persaukisissa maksuhaluttomissa ihmisissä tavat on opittu jo äidinmaidossa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin suhtaudun. Sehän on todella hyvä varmistus, jos vuokralainen ja takaaja vaikuttaa normi-ihmisiltä.
Kuulostaa herttaiselta ja hyvältä perheeltä, jos isä takaa. Voisikohan luottotiedot tarkistaa molemmilta?
Isä tienaa julkisten verotustietojen perusteella yli 200 kE vuodessa. En tiedä, kannattaako luottotietoja katsoa? ap
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on vain positiivinen asia. Itse olen hyväksynyt - leimaamatta negatiivisesti - nuoren vuokralaisen sosiaalitoimiston/Kelan maksusitoumuksen takuuvuokraan.
Edellisellä vuokralaisella oli tuo takaus ja sanoi että nimenomaan siksi jätti viimeisen kuin vuokran maksamatta kun tiesi että joku muu sen maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi tarkastaa. Tai itseasiassa minä olen aina pyytänyt, että hommaavat itse luottotieto-otteensa ja ottavat mukaan vuokrasopimuksen allekirjoistukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa herttaiselta ja hyvältä perheeltä, jos isä takaa. Voisikohan luottotiedot tarkistaa molemmilta?Isä tienaa julkisten verotustietojen perusteella yli 200 kE vuodessa. En tiedä, kannattaako luottotietoja katsoa? ap
Mikä ongelma sitten on laittaa vuokravakuusrahaa tilille, jossa on panttaussitoumus? Isukki voi menettää työpaikkansa ja rahansa milloin vaan, joten viime vuoden tulot ei kerro oikeastaan mistään mitään.
En hyväksyisi muuta kuin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa herttaiselta ja hyvältä perheeltä, jos isä takaa. Voisikohan luottotiedot tarkistaa molemmilta?Isä tienaa julkisten verotustietojen perusteella yli 200 kE vuodessa. En tiedä, kannattaako luottotietoja katsoa? ap
Isä, tai isän nimikaima. Kerran yksi isukki tuli hakemaan tyttärensä autoon multa torissa myymiäni käytettyjä talvirenkaita, hinta 30€. Isukilla oli alla uusi reippaasti yli 100 tonnin range Rover, muttei käteistä eikä mysteerisyystä minkäänlaista mobiilimaksutapaa. Sovittiin että hän maksaa tilille. Kyllä maksoi, vajaan kuukauden päästä kun neljä kertaa asiasta nuistutin...
Vierailija kirjoitti:
Miksi isä antaa henkilötakauksen, miksei anna reaalivakuutta? Monesti persaukisissa maksuhaluttomissa ihmisissä tavat on opittu jo äidinmaidossa.
Antaa molemmat. Maksaa vuokratakauksen, että takaa vuokran. Ei ne ole toisiaan poissulkevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaa molemmat. Maksaa vuokratakauksen, että takaa vuokran. Ei ne ole toisiaan poissulkevia.
Ihan turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa.
Kaikenlainen varmuus ei koskaan ole turhaa vuokratessa asuntoja.
Eikö tuo ole normaalia? Minunkin poikani muutti juuri opiskelemaan Helsinkiin, ja minä maksoin takuuvuokran ja annoin henkilötakauksen. Poika sai hyvän asunnon todella nopeasti.
Miksi käytössä ei ole laajemmin vuokravakuustili?
Miksi vakuus maksetaan vuokranantalle? Hänelle ”käyttöön” ehkä moneksi vuodeksi. Ei ne hänen rahoja ole.
En ole vaatinut mitään takausta tai takuuvuokraa. Ja ihan ongelmitta on vuokraus sujunut, fiksuja nuoria ihmisiä on ollut vuokralla. Olen vuokranantaja vähän vasten tahtoani (peritty asunto) joten en kovin tiukkapipoisesti suhtaudu vuokraukseen, oma elantoni ei ole siitä kiinni.
Mulla on Kela Gold ja aina pääsee vuokralle.