Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonikorvaus hoito ja lihominen

Vierailija
26.08.2026 |

Onko muille käynyt samoin? 10kg tullut lisää siitä kun aloitin hkh:n. Nuorempana hormonaalinen ehkäisy tekin saman. Minulle hormonit aiheuttaa loputtoman ruokahalun ja kerää rasvakerrosta.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aloittaa estrogeenihoidon esivaihdevuosissa kun on omaakin hormonitoimintaa jäljellä, voi kehittyä estrogeenidominanssi. Sen oireita ovat juuri lihominen eli rasvan kertyminen, päänsärky jne. Sen vuoksi hormonihoidon ohjeissa sanotaan, että niitä saa käyttää vasta kun kuukautiset ovat loppuneet kokonaan.

No ei ole yksioikoista tämäkään. Mä aloitin esivaihdevuosissa hormonikorvaushoidon, koska mulla oli niin voimakkaat oireet ja kuukautiset ihan normaalit edelleen. Olen laihtunut aloituksen jälkeen 15 kg. 

Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei velvollisuutta oppia ymmärtämään lukemaansa? 

Vierailija
22/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aloittaa estrogeenihoidon esivaihdevuosissa kun on omaakin hormonitoimintaa jäljellä, voi kehittyä estrogeenidominanssi. Sen oireita ovat juuri lihominen eli rasvan kertyminen, päänsärky jne. Sen vuoksi hormonihoidon ohjeissa sanotaan, että niitä saa käyttää vasta kun kuukautiset ovat loppuneet kokonaan.

Itse asiassa uudemmat tutkimukset suosittelevat estron aloittamista ennen varsinaista menopaussia. Tällä saavutetaan parhaat pitkäaikaiset terveysvaikutukset.

Esivaihdevuosien oireilu selittyy pitkälti sekä laskussa olevien sukupuolihormonien tasolla mutta vielä enemmän niiden rajulla heittelyllä jopa yhden päivän aikana.

Progesteroni + pieni annos estroa auttaa oireisiin tasaamalla noita heittelyitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, hormonihoitoa siis käytetään melkein kaikilla naisilla. Jopa teinitytöt ovat suurelta osin ns. metriperseitä.

Vierailija
24/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle gyne sanoi, että monet naiset välttävät hormoneja lihomisen pelossa. Jos oireet on häiritseviä pitää miettiä, mikä on pienin paha. Kärsiikö oireista vai meneekö omilla hormoneilla hautaan saakka. Suomalaisista naisista 20-30% käyttää hormonihoitoa, loput ei.

Jos vaihtoehto on lihominen, ei kiitos hormoneille. Painon kertyminen haittaa monella tavalla, seksiä, niveliä, liikkumisen ketteryyttä jne. Mieluummin syön luonnon estrogeenia, kasvisyöjänä käytän soijamaitoa ja tofua sekä estrogeenimielessä syön granaattiomenansiemeniä ja pellavansiemeniä.

Vierailija
25/25 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää liikuntaa ja/tai syö vähemmän. 

Ei toimi / ei ole mahdollista suomi-ryhävalaksien kanssa. Suomi-akat on sellaisia jätemyllyjä, että leuat louskuttaa aamua iltaa, ja kaikki mitä käsiin saadaan, tukitaan leipäluukusta sisään. 

Tiedätkö mikä on noloa? Se, että käyttäytyy huonosti ja epäasiallisesti muita kohtaan. Joskus kannattaisi pitää lärvi kiinni, jos sieltä ei osaa suoltaa kun p@skaa. Ja ihmettelen, että mikä sua kiinnostaa keski-ikäisten naisten ketjussa. Voisit mennä vaikka äitisi kanssa "keskustelemaan" näistä asioista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän