Muutimme yhteen. Jätin velattoman asuntoni vuokralle. Vuokralainen maksaa minulle 1340 €/kk, josta vastikkeeseen menee 317 €/kk. 🤑🤑
Lisäksi teen vuokralle laittamastani asunnostani kaikki mahdolliset vähennykset verotuksessa.
Ehkä minulle kävi niin sanottu munkki, mutta nettoan vuositasolla näin taviksen näkökulmasta aika hurjasti ylimääräistä rahaa käytännössä lähes tekemättä yhtään mitään. Samalla asuntoni arvo nousee pitkässä juoksussa, koska se sijaitsee hyvällä alueella.
En todellakaan aio myydä moista rahantekokonetta. Sijoitan vuokratuoton ja muutenkin yli jäävät rahat rahastoon ja miehen kanssa olemme miettineet sijotusasunnon hankkimista.
Emme siis ole mitään suurituloisia. Siksi ihmettelen miksi nykyään niin moni tuhlaa rahansa vuokraan sen sijaan että hoitaisi varallisuuttaan.
Kommentit (30)
No voiton puolelle jäät ainakin toistaiseksi, vaikka ei toi sun yksinkertainen laskelma ihan realistinen olekaan.
Minä juuri myin kaksi sijoitusasuntoa ja sijoitin pörssiin, jossa treidaan. Tienaan enemmän.
Syy asuntojen myyntiin oli vuokralaiset. Yksi kullanarvoinen oli, muiden jutuista riittäisi tarinaa. Loppupeleissä se tuotto ei ollutkään niin suuri.
Ei ikinä enää vuokranantajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen satu tällä kertaa...
Epäuskottava noin alhainen yhtiövastike suhteessa vuokraan. Ei avattu asunnon speksejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäuskottava noin alhainen yhtiövastike suhteessa vuokraan. Ei avattu asunnon speksejä.
Ei ole epäuskottava lainkaan.
Kolmion ihan normivuokra, ja vastike ihan normi, kun asunto on omalla tontilla. Hki.
Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä maksat asumisestasi yhteisessä kodissanne?
Minä maksan asuntolainaa enää noin 600€ / kk. Menee samalta tililtä kuin vuokratulot, joten en oikeastaan edes huomaa asiaa.
A
Tai no, asunto ja asunto. Kartanohan tämä on.
Eli et nettoa kuin satasen luokkaa? Vastike, vakuutukset ja verot pois plus nyt maksat 600/kk?
Vierailija kirjoitti:
Osaajat osaa.
Joka tapauksessa päädyt maksamaan 30 % pääomaveron. Minulla on useita asuntoja vuokralla ja verottaja ottaa aina omansa vaikka kuinka haalii vähennyksiä. Ja niin kuuluukin olla, ei valtio ilman veroja pyöri.
Ainoa hyvä puoli monen asunnon vuokraamisessa on se että työnteon sai lopettaa ennen aikojaan.
Ostin asunnon 2014 ja toisen asunnnon 2017 perintörahoilla ja laitoin ne heti vuokralle. Olen saanut ekasta asunnosta vuokraa 2014-2020 750 euroa kk, vastiketta olen maksanut 155 euroa. Laskin vuokraa 80 eurolla korona aikana ja ollut siitä lähtien vuokra 670 euroa.
Siinä on asunut mies ja nainen koko sen ajan.
Toisen asunnon vuokra on 650 euroa ja vastike 133 euroa. Siinäkin ollut vuokralainen kokoa ajan. Olen ihan hyvin tienannut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tässä laskelmassa ei ole sen asunnon kustannuksia, jossa asut itse? Se vuokraluukkuhan tuottaa ainoastaan, jos pystyt maksamaan sillä myös oman asumisesi ja säästöön jää senkin jälkeen.
Lisäksi puuttuu se vaihtoehtoiskustannus eli mitä vuokraluukun hinnalla tienaisi esim. pörssissä.
Asuntolainan lyhentäminen ei ole varsinaisesti menoa, koska pankille maksamasi summa kasvattaa omistusosuuttasi asunnosta. Kun olin yläasteella, meillä oli kirjanpitoa valinnaisaineena ja ensimmäisenä opeteltiin kahdenkertaista kirjanpitoa.