Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ilmoittautuu työttömäksi, kannattaako paljastaa että haaveilee ryhtyvänsä yrittäjäksi?

Vierailija
24.08.2026 |

Vai meneekö siitä tuki?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla hyvin selväsanainen asiasta ja katsoa tarkasti, että asia tulee kirjatuksi työllistymissuunnitelmaan oikein. Et allekirjoita mitään, mikä jättää vähänkään epäilyksiä, joiden varjolla tuet voitaisiin evätä. Voit sanoa, että etsit tällä hetkellä kokoaikatyötä, mutta olet miettinyt ehkä tulevaisuudessa mahdollisuutta yrityksen perustamiseen. Sitten voit johdattaa keskustelun siihen, että onko työkkärillä tarjota mitään yrittäjyyskurssia. Muista sanoa, että et missään nimessä ole hankkinut y-tynnusta, etkä ole yrittäjä, vaan kokoaikatyön hakija. Tämä siis, jos ja kun sinua kiinnostaa joku kurssimuotoinen yrittäjyysoppi.

Vierailija
22/41 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En  kertoisi yrityshaaveista työvoimatoimistossa, paitsi jos heillä on tarjota joku kiinnostava kurssi aloittavalle yrittäjälle.

Itse haluaisin myös mustaa valkoisella ettei kurssin käyminen kuitenkaan edellytä yrittäjäksi ryhtymistä, jos tuleekin toisiin aatoksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten tämän kiristäjän firman osoite on sadan neliön aso, tuloja ei ollenkaan, mutta on varaa maksaa sadan neliön ason vastikkeet joka kuukausi ihan itse. 

Vierailija
24/41 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa olla hyvin selväsanainen asiasta ja katsoa tarkasti, että asia tulee kirjatuksi työllistymissuunnitelmaan oikein. Et allekirjoita mitään, mikä jättää vähänkään epäilyksiä, joiden varjolla tuet voitaisiin evätä. Voit sanoa, että etsit tällä hetkellä kokoaikatyötä, mutta olet miettinyt ehkä tulevaisuudessa mahdollisuutta yrityksen perustamiseen. Sitten voit johdattaa keskustelun siihen, että onko työkkärillä tarjota mitään yrittäjyyskurssia. Muista sanoa, että et missään nimessä ole hankkinut y-tynnusta, etkä ole yrittäjä, vaan kokoaikatyön hakija. Tämä siis, jos ja kun sinua kiinnostaa joku kurssimuotoinen yrittäjyysoppi.

Ok tässä voi olla itua. Kuten myös kansalaisopistossa, pitääkin tarkistaa. 

Vierailija
25/41 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tienaa 17 senttiä niin tuet katkaistaan. Tästä on tapaus olemassa.

Vierailija
26/41 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En  kertoisi yrityshaaveista työvoimatoimistossa, paitsi jos heillä on tarjota joku kiinnostava kurssi aloittavalle yrittäjälle.

Itse haluaisin myös mustaa valkoisella ettei kurssin käyminen kuitenkaan edellytä yrittäjäksi ryhtymistä, jos tuleekin toisiin aatoksiin.

Itse kehittäisin yrityksen niin pitkälle kuin pystyy, kävisin sen kurssin vasta kun kaikki käytännön jutut on valmiita (palvelukonsepti, tuotevalikoima jne). Kurssilla sitten saa tietää vakuutuksista, byrokratiasta, kirjanpidosta. Itse yrityksen toimintaan siellä ei vissiin puututa kuin tekemällä toimintasuunnitelma (ja tätä varten pitää siis tietää mitä tullaan tekemään, kenelle ja miten), ei sitä silloin aleta miettiä että mitäs me sitten oikeesti tehtäis.

Vierailija
27/41 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos on sopinut 4 kk:n yrittäjyyskokeilusta...

Vierailija
28/41 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne alkaa patistamaan sinua kurssille ja merkkaa sen tietoihinsa

Kurssi kelpaisi kyllä, mutta onko niin että sillä voi vaikeutua yleistuen saaminen jos ei ole kärppänä hakemassa kahdeksassta neljään ansiotyötä?

Työttömäksi jouduttua ollaan yleensä ensin ansiosidonnaisella. Mutta vaikka ei kuuluisi kassaan ja joutuisi heti alusta lähtien yleistuelle, niin ei kurssi estä tuen saamista, jos se on työvoimapalvelujen järjestämä. 

Vierailija
29/41 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos on sopinut 4 kk:n yrittäjyyskokeilusta...

En tunne ketään, joka olisi onnistunut sopimaan. Onko näitä oikeasti? Ja voiko sen aikana saada myös ansiosidonnaista? Ei nimittäin kiinnosta, jos tipahtaa tuon takia jollekin yleistuelle. 

Vierailija
30/41 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kurssi voi edellyttää yrittäjäksi ryhtymistä. Se olisi perustuslain vastaista. Jos kurssin aikana tulet siihen tulokseen, että yrittäminen ei ole sittenkään sinun juttu, niin et ala yrittäjäksi. 

Vierailija
31/41 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus (sanktioilla uhattuna) kerroin harrastuksenani korjaavani huonekaluja, koska en muuta keksinyt. Olihan siinä sellainen perä, että rahattoman olin pelastanut keikkuvan pöydän ja heiluvan tuolin muuttofirman roskalavalta. Sittemmin minua on pidetty erikoistuneena hienopuuseppänä ja soitinrakentajana. Yrittäjäkurssejakin on tarjottu kuin Kontulassa huumeita ikään.

Vierailija
32/41 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis minulle kyllä kelpaa kurssit oikein hyvin. Se mikä epäilyttää on että eväävät sitten tuen jos ei ole heti kärkkymässä kokoaikatyötä. Mutta ilmeisesti sitä vaaraa ei ole? Ap

Mitä tarkoitit tuolla, että "ei ole heti kärkkymässä kokoaikatyötä"? Työpaikkoja pitää kyllä hakea, jos työllistymissuunnitelmassa on niin sovittu, tai siitä menee tuet. 

Vierailija
33/41 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruslähtökohta on, että et kerro työkkärille mitään taustoistasi, vapaa-ajastasi tai suunnitelmistasi. Mitä tahansa voidaan käyttää sinua vastaan. Jos kerrot haaveilevasi yrittäjyydestä, työkkärin tantta alkaa miettiä, miten lausunnon voisi vääntää siihen muotoon että olet jo itse asiassa yrittäjä etkä oikeutettu tukiin.

Vierailija
34/41 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Tulee pakollisia kursseja, yritysideasi varastetaan ensimmäisellä lounastauolla ja kun olet kerran saanut yrittäjän statuksen, olet täysin lainsuojaton joka paikassa.

https://www.vauva.fi/keskustelu/6596752/mita-yhteista-1980-luvun-autoka…

Vierailija
35/41 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt usein uniakin lentämisestä, mutta edes Finnair ei ole pyytänyt työhaastatteluun. 

Vierailija
36/41 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kehitellä joku peitetarina yritykselle siis jokin feikkiliikeidea, jota oikeasti et toteuta.  Joku kopioi sen sitten siis sen feikki-idean. 

Vierailija
37/41 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurssi kelpaisi kyllä, mutta onko niin että sillä voi vaikeutua yleistuen saaminen jos ei ole kärppänä hakemassa kahdeksassta neljään ansiotyötä?

Kyllä sitä työtä on haettava niin kauan kuin rahaa haluat. Yrittäjänä sitten ei enää mutta ei rahaakaan helposti tule. Muutama kuukausi voi olla yrittäjä kokeilua ta starttirahalla. Sen jälkeen ei tule enää mitään kunnes lopetat yrityksen. Varaudu pitkään karenssiin ja selvityksen sekä elämään ilman tuloja jos yritys ei tuo leipää pöytään.

Vierailija
38/41 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sinun kurssin aikana tarvii hakee mitään työtä ja saat vielä 9€ sen päälle

Riippuu kurssista.

Vierailija
39/41 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri maksoi minulle yrittäjyyskurssin. Sitten kun parin vuoden jälkeen oikeasti sen perustin niin 4kk sai kokeilla työttömyystuella.

Näin minäkin aion tehdä. Tuota kokeilua ei voi saada jos salailee. Jatkoitko yrittämistä? Saitko starttirahaa? Alkoiko tuottaa välittömästi?

T. Utelias

Vierailija
40/41 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kehitellä joku peitetarina yritykselle siis jokin feikkiliikeidea, jota oikeasti et toteuta.  Joku kopioi sen sitten siis sen feikki-idean. 

Siis kuka sitä nyt kopioisi? Tuskin on niin mahtava ja ennennäkemätön että kaikki haluavat sellaisen perustaa. Puhumattakaan että olisi voittoa tuottava.

Maailma on täynnä yrityksiä silti kukaan ei ala niitä kopioida.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä