1250/kk käteen kuussa on rittävästi?
1250/kk käteen kuussa sopivasti? Riittävästi? Liikaa? Liian vähän? Päälle ei tule mitään tukia. Mitä mieltä?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Mulle riittäisi vallan mainiosti jos luopuisin matkailuautosta.
t. Todella kadehtittava tk eläkeläinen.
Ei kannata luopua, jos se tuottaa elämääsi sisältöä.
Olisin itse tyytyväinen jos saisin vaikka 800e-1000e/kk, pärjäisin mainiosti. Kulut on jo niin mahdollisismman pienet kuin voi olla, olleet jo vuosia. Mutta tällä kelan kuntoutusrahalla (690e) ei pitkälle pötkitä, eikä kyllä oikeasti kuntoudutakaan. Kuun viimeinen kuukausi menee aina pennittä, silloin syön vain perunaa ja puuroa. Joka kuukausi mietin myös ostanko taloustavaroita, minulle määrätyt lääkkeet vai ruokaa kuiva-ainekaappiin ja pakkaseen pahanpäivänvaralle.
Ei ole voimia aloittaa toimeentulotukihakemusrumbaa, ja omakotitaloon en adumistukeakaan saa.
Parisataakin euroa kuussa auttaisi huomattavasti, ei ainakaan tarvitsisi valita ruuan ja lääkkeiden väliltä.
Mut näillä mennään kunnes joko ihmeellisesti kuntoudun työelämään (ja työtä alkaa alueeltamme löytymään -> nyt 5 avointa työpaikkaa koko kunnassa) tai saan jo lukuisia kertoja hakemani sairaseläkepäätöksen.
Tai jos perustulo tulee :D Sitten voisi olla mahdollista ehkä yrittää, oman voinnin mukaan tietenkin, mutta sillä tavalla pienimuotoisesti, että tekisi edes jotakin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Eläkettä 47 vuoden työuran jälkeen saan tuon ja tulee sillä juuri ja juuri toimeen. Opiskelija saa opintorahaa ja asumislisää juuri vuokran verran, heillä on ilman lainaa melko tiukkaa, (ellei ole vierasmaalainen, silloin tukia löytyy). Töihin meno taas vie aika paljon aikaa pois opiskelusta eli kyllä hallituksen pitäisi miettiä heidän toimeentuloaan vaikka edes ateriakorteilla, tuettu kouluruokakin vie jo yli 60€/kk.
Kouluruokaa ei ole pakko syödä.
Vierailija kirjoitti:
Olisin itse tyytyväinen jos saisin vaikka 800e-1000e/kk, pärjäisin mainiosti. Kulut on jo niin mahdollisismman pienet kuin voi olla, olleet jo vuosia. Mutta tällä kelan kuntoutusrahalla (690e) ei pitkälle pötkitä, eikä kyllä oikeasti kuntoudutakaan. Kuun viimeinen kuukausi menee aina pennittä, silloin syön vain perunaa ja puuroa. Joka kuukausi mietin myös ostanko taloustavaroita, minulle määrätyt lääkkeet vai ruokaa kuiva-ainekaappiin ja pakkaseen pahanpäivänvaralle.
Ei ole voimia aloittaa toimeentulotukihakemusrumbaa, ja omakotitaloon en adumistukeakaan saa.
Parisataakin euroa kuussa auttaisi huomattavasti, ei ainakaan tarvitsisi valita ruuan ja lääkkeiden väliltä.
Mut näillä mennään kunnes joko ihmeellisesti kuntoudun työelämään (ja työtä alkaa alueeltamme löytymään -> nyt 5 avointa työpaikkaa koko kunnassa) tai saan jo lukuisia kertoja hakemani sairaseläkepäätöksen.
Tai jos perustulo tulee :D Sitten voisi olla mahdollista ehkä yrittää, oman voinnin mukaan tietenkin, mutta sillä tavalla pienimuotoisesti, että tekisi edes jotakin vähän.
Toivottavasti kuntoudut tai lotto arvonta armahtaa.
Ap
Mulla on nettopalkka 2100€ kuussa. Vuokraan menee 350€ ja ruokakauppaan kulutan aika surutta jotain 600€ kuussa. Viiniäkin ostelen pari pulloa kuussa, n. 20€ pulloja yleensä. Yleensä jää säästöön tonni kuussa. Ne sijoitan osakkeisiin just ennen seuraavaa palkkapäivää. Eli mulle riittäisi kyllä tuo 1250€ kuussa.
Sehän riippuu täysin menoista ja omista olosuhteista. Jos maksat vuokraa 400 euroa ja elät sinkkuna, niin tarpeeksi on.
Omat tuloni, tarkennan tulonsiirtoni ovat yhteensä noin 1150€,josta asumismenoihin (=vuokra, vesi, sähkö ja kotivakuutus). menee noin 7750€ - Kyllähän tuolla 385€ muut menoni katan ja maksan jos ja kun olen vielä -koputtaa puuta- perusterve mutta jos tulee jokin isomi meno., kuten hammaslääkärissä käynti, niin vähän täytyy yrittää ennakoida, että se ei kaada talouttani. - Esimerkiksi vasta katselin silmälääkäruen hintoja, niin maksaisi kohdallani noin 160€ +toimitsomaksu. 20€.
Ja kyllä yritän ja toivon pääseväni takaisin töihin.
Äiti osti kesällä 18 200 Mandatumin osaketta jollain 5.50 € kurssilla. Pyysi mua laskemaan osinkotuoton. Arveli, että on osinko 0,85 € osakkeelta. Tuo olisi 15 470 €. Laskin että vero olisi 3945 € ja äiti saisi tilille noin 11525 €. Noinkohan se menee? Tuo olisi äitille vain 960 € kuussa lisäeläkettä. Ei siis kovin tuottavaa.
Mut jos Mandatum nousee taas 7,50 € hintaan, äiti voisi myydä ennen osinkoa ja saisi 36 400 € voittoa ja tästähän 30 000 € menisi 30% verolla ja loput 34%, eli äiti saisi tilille kai 25 200 €. Tämähän olisikin jo 2100 € kuussa ja olisi jo ihan mukava lisäeläke.
Kai se on sitten vahdittava äitin puolesta tuota kurssia kun ei osingoilla elo kannata.
Laskelma oli silmiä avaava ja samalla huvittava. Ihminen voi olla verrattain varakas, mutta ostovoima silti hyvin matala.
Ap