Vastusta päivähoitomaksujen korotuksia!
Jyrki Katainen haluaa korottaa KAIKKIA päivähoitomaksuja: http://www.iltalehti.fi/uutiset/200705266158235_uu.shtml
Vastusta nollamaksun poistamista ja muita korotuksia, allekirjoita adressi ja tule mukaan järjestämään mielenosoitusta! Keskustelua ja lisätietoja:
http://www.eroperhe.net/keskustelu/index.php?topic=36913.msg539741#msg5…
Kommentit (6)
nollamaksuluokka tulisi ehdottomasti poistaa!
Progressiivinen verotus korjaa tuloeroja jo melkoisen paljon ja muutenkin pienituloiset/työttömät saavat alennuksia palveluista ja maksuista. Meidän perhe on tilastollisesti keskituloinen, mutta kyllä nyppii kun joutuu esim. päivähoidosta maksamaan korkeimman maksuluokan mukaisen hinnan ja samaan aikaan naapurin pienituloiset saavat täysin saman palvelun ilmaisesksi. Loppujen lopuksi perheidemme nettoansioiden ero ei ole kovinkaan montaa satasta.
Ei siitä minimimaksusta liian isoa pienituloisille tule. Nythän lapset kannattaa laittaa hoitoon vaikka pelkästään ilmaisen ruoan vuoksi!
Miksette pikemminkin vastusta muita päivähoitomaksun epäkohtia? Esimerkiksi sitä että perheen " maksimikoko" maksua määriteltäessä on 4 henkilöä ja yli meneviä lapsia ei lasketa lainkaan tai että ylipäänsä perhekoon vaikutus maksuun on ihan minimaalinen.
nollamaksut pois.
Oma lapseni aloittaa osa-aikaisena ryhmäperhepäivähoidossa elo-syyskuussa. Olen iloinen, että hän sai hoitopaikan ja siellä hyvää hoitoa (= seuraa muista lapsista, toisia hoitajia äidin lisäksi, päivärytmin ja lämpimän ruoan ja välipalan!)
nipo:
Miksette pikemminkin vastusta muita päivähoitomaksun epäkohtia? Esimerkiksi sitä että perheen " maksimikoko" maksua määriteltäessä on 4 henkilöä ja yli meneviä lapsia ei lasketa lainkaan tai että ylipäänsä perhekoon vaikutus maksuun on ihan minimaalinen.
Kyllä vastustamme, adressissa vaaditaan yhden vanhemman perheiden ph-maksujen tarkastamista (alentamista) kaikissa maksuluokissa. Perhekoon määrittelyn muuttamiseksi Yksinhuoltajien ja yhteishuoltajien liitto on tehnyt töitä jo useana vuonna ja asia onkin edennyt valtion rattaissa.
Jos opiskelija tulee raskaaksi ja päättää pitää lapsen on erittäin tärkeää että häntä tuetaan mahdollisimman paljon tämän päätöksen johdosta. Opinnot hän saa suoritettua loppuun kiitos tämänhetkisen mainion päivähoitojärjestelmämme. Useissa maissa tämä tilanne olisi nuorelle ihmiselle katastrooffi. Vastustan ehdottomasti kaikkea joka saattaa johtaa meidät esim. usa:n kaltaiseen tilanteeseen! Olen itse hyvätuloinen ja maksaisin jopa enemmän veroa jos sillä voitaisiin taata se että myös köyhemmät jatkossa saavat kunnon terveyspalveluita, päivähoitoa ja sosiaalietuuksia jotka auttavat heitä vaikeassa tilanteessa. Mutta ne rahat kyllä vain menee isojen herrojen pussiin eikä sitä tunnu kukaan vastustavan! Se on pieni kärpäsen paska se raha mitä sosiaaliturvaa hyväksikäyttävät ihmiset saavat noihin isoihin rosvoihin verrattuna. Jos nyt annetaan pirulle pikkusormi niin kohta meillä ei ole mitään sosiaaliturvaa. Ja sellainen ei ole mikään hyvinvointivaltio. Tokihan korotuksella on puolensa ja hyvinhän tuon perustelivat. Mutta tässä on kuitenkin nyt punnittava sekä hyödyt että haitat. Tämänhetkinen tilanne on suht. hyvä. Mutta hintojen korotuksella se ei parane. Ne rahat mitä sillä saadaan menevät aivan vamasti ihan väärille tahoille kuitenkin.
... korotus on ihan ok!
En nyt usko että maksu tulee mikään huoma olemaan, ja saahan lapsi sielä koko päivähoidossa olessaan aamiaisen, lounaan ja välipalan!
Itse olen kauden tarhaikäisen yh-äiti, työssäkäyvä enkä ole koskaan saanut nauttia ilmaishoidosta, kahden lapsen hoidosta olen maksanut yhteensä noin 250E/kk enkä mielestäni mikään huippupalkkainen ole, aika ison osan tuo summa vie käteen jäävistä tuloista.
Ennemminkin niin että kaikki maksaa ja sitten portaita korotetaan niin että pienituloisilla ei nuo maksut olisi kovinkaan hurjat.