Uskaltaako työtön laittaa työnhakuprofiiliin harrastuksia tai vapaaehtoistyötä?
Kommentit (67)
Itse harrastan öisillä kaduilla haahuilua, metsissä harhailua, ja ulkosalilla notkumista.
Vierailija kirjoitti:
Itse harrastan öisillä kaduilla haahuilua, metsissä harhailua, ja ulkosalilla notkumista.
Eli olet parkour yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet parkour yrittäjä
:D
Mulla on Instagram profiili koska teen käsitöitä ja ihmiset jopa tykkää niistä, olen myynyt hyvin satunnaisesti ja pienimuotoisesti.
Pitäisiköhän tuo kuitenkin poistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömän työnhakijan kannattaa ilmoittaa harrastuksensa työvoimaneuvojalle siinä kohtaa kun tehdään työllistymissuunnitelmaa. Ja tarkistaa, että ne kirjataan nimenomaan pitkäaikaisiksi harrastuksiksi, ei yrittäjyydeksi.
Silloin ei ole vaaraa että keksitään väittää yrittäjäksi. Ja silloin ne voi mainita myös työnhakuprofiilissa. Nehän auttaa työllistymisessä.
En kyllä luottaisi tuohon neuvoon. Kaikki mitä sanot, voidaan käyttää todisteena sinua vastaan.
Työvoimaneuvoja suhtautuu sinuun vihamielisesti.
Vierailija kirjoitti:
Profiilintekovaatimus kuulostaa vähän siltä, että yritetään juuri saada työtön kertomaan jotain, minkä perusteella tukia voitaisiin evätä.
Tämä tuli itsellekin ensiksi mieleen.
En uskaltaisi laittaa kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä voi olla noin vaikeaksi ja byrokraattiseksi tehty tuo työttömyys ja minkäkin selvittely? Eikö olisi jo suotuisaa ja positiivista että työtön työnhakija pysyy virkeänä ja hyväkuntoisena eri harrastuksien ja vapaaehtoistöiden kautta, työnhaunkin näkökulmasta? Vaikka edes niin että pystyy hetkenä minkä hyvänsä katkaisemaan harrastustoimintansa ja vapaaehtoistyönsä? Tai jatkamaan vapaa-ajallaan jos työllistyy?
Vieläkö siellä tulee antaa selvitys viikonlopuistakin, onko työtön vai mitä on tehnyt?
On nyt kuitenkin otettu askel oikeaan suuntaan osaamisen ylläpitämisen kanssa, kun avoin yliopisto on sallittu. Sekin oli aikaisemmin kielletty.
Suomi on nykyisin Pohjois-Korea. Ääliömäisiä muutoksia.
Itse opiskelin pätevyyden 2008 työttömyyskorvauksella, oli ok. Puolipäiv opinnot.
Ei siihen ei laiteta mitään ylimääräistä, läskitussunatsit kyttää mistä saisi määrättyä karenssia.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko sieltä saada listan mitä saa tehdä menettämättä etuuksia tai että tulee selvityspyyntöjä?
Onko kuluttanut aikaa jo liikaa työhakemusten tekoon, jos tekee niitä sata päivässä? Katsotaanko tällöin että on valmis ottamaan vastaan kokopäivätyötä? Meneehän aikaa työhakemusten raapusteluun.
Ei sellaista listaa tule. Te-palvelut toimii siten että tuet katkaistaan ja pyydetään selvityspyyntö.
Viitsiikö mökkeilyä ilmoittaa? Asun Helsingissä, mökki Suvisaaristossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeintaan voisin kirjoittaa menneessä aikamuodossa, tyyliin "ennen työttömyyttä olen harrastanut puutarhatöitä". Koska harrastuksista todellakin tulee herkästi selvityspyyntö.
Vapaaehtoistyötä en kertoisi tehneeni edes menneessä aikamuodossa, ettei tule mitään selvittämistä. Mutta voisin ehkä kirjoittaa tyylin "olen kiinnostunut vapaaehtoistyöstä vanhusten parissa".
Jos nimittäin tekoäly poimii noista jotain hakusanoja, joita haluaisin nostaa.
Mä katselin tuota järjestelmää. Ehdotetut ja valittavissa olevat osaamista kuvaavat sanat saivat aivan mahdottomia esimerkkiammatteja ehdotuksiasi. Ei se toimi.
Ihan kökkö systeemi. Puhutaan esim. Ilma-aluksesta?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä voi olla noin vaikeaksi ja byrokraattiseksi tehty tuo työttömyys ja minkäkin selvittely? Eikö olisi jo suotuisaa ja positiivista että työtön työnhakija pysyy virkeänä ja hyväkuntoisena eri harrastuksien ja vapaaehtoistöiden kautta, työnhaunkin näkökulmasta? Vaikka edes niin että pystyy hetkenä minkä hyvänsä katkaisemaan harrastustoimintansa ja vapaaehtoistyönsä? Tai jatkamaan vapaa-ajallaan jos työllistyy?
Vieläkö siellä tulee antaa selvitys viikonlopuistakin, onko työtön vai mitä on tehnyt?
On nyt kuitenkin otettu askel oikeaan suuntaan osaamisen ylläpitämisen kanssa, kun avoin yliopisto on sallittu. Sekin oli aikaisemmin kielletty.
Pitäisi sallia kaikki muukin itseä kehittävä ja osaamista ylläpitävä toiminta. Melkein pitäisi olla pakollista työnhaun ohella siihen asti kunnes työllistyy, ettei passivoidu.
Työttömälle on ainoa vaihtoehto sohvalla makoilu.
Ei työnantajaa kiinnosta sinun vapaa-aikasi.
Vierailija kirjoitti:
Ei työnantajaa kiinnosta sinun vapaa-aikasi.
Mutta Te-toimistoa kiinnostaa ja heitä varten nuo tiedot kootaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni on saanut työpaikan sen vuoksi että on harrastanut esim ristipistoja?
Harrastekerhon ohjaajan avustaja. Rai ohjaaja. Riippuu peruskoulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon järjestelmän esimerkkisanat ei kuvaa nykytöitä tehneitä. Lähinnä sopii helppoja ammattikoulutusta vaativien tehneiden osaamista kuvaamaan.
Juristille niitten systeemi ehdotti sopivaksi työksi meedion työtä. Aivan täysi vitsi.
Samoin mulle. Olen TM ja pappi. Voisin toki ryhtyykin, mikäli kysyntää löytyy..
EI ! Työkkärivirkailijoiden bouspalkattuun vittuilumoodiin kuuluu etsiä ja keksiä kaikki mahdollinen työttömyysrahan katkaisemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin sellaisilla harrastuksilla ei ole väliä profiilissa, joilla ei tienaa rahaa. Ainakaan ei vaikuta negatiivisesti.
Eli jos profiilissa lukee höntsäfutis, sähly, lenkkeily, kävely ja onkiminen.
Onkiminen - olet kalastusyrittäjä. Lenkkeily - olet koiranulkoilutusyrittäjä.
Joku vielä on näin naiivi, että luottaa te-toimistoon! Onhan näitä ollut tapauksia, joissa yksi virkailija on antanut luvan tehdä jotain työttömyystuella, mutta muutaman vuoden kuluttua päätös on tarkistettu. Pahimmillaan ihmisiltä on peritty takaisin kymmeniä tuhansia euroja, useamman vuoden työttömyyskorvaukset, vain siksi, että virkailijoiden tulkinnat ovat eronneet toisistaan.
Koittakaa nyt painaa mieleenne, että te-toimistossa ei kannata kertoa mitään ylimääräistä! Työsuhteet ja koulutukset listataan sinne ja työtoiveet, mitään muuta ei todellakaan kannata kertoa. Te-toimisto EI ole se peikka, jossa kerrotte kuulumisianne ja jaarittelette, mitä kaikkea olette tehneet - tällaisia höpinöitä varten on tuttavat. Te-toimistossa puhutaan vain työnhausta.