Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis jos kotihoidontuki lakkautetaan, mistä löytyy päiväkotipaikat?

Vierailija
22.08.2026 |

Vain päiväkotipaikkaa hyvissä ajoin, silti lapset eivät päässeet lähipäiväkotiin. Nyt joudutaan kuskaamaan ihan järjettömään suuntaan, ilman autoa ei olisi mitään toivoa. Samaa kokemusta on myös tutuilla. Mihin ihmeeseen päättäjät meinaavat, että vauvat/taaperot oikein mahtuvat?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhepäivähoito. Mun äiti oli perhepäivähoitaja ja meillä oli aina n. 4-5 hoitolasta päivittäin kotona. Oli ihan mukavaa, kun mulla ja veljellä oli kavereita joiden kanssa leikkiä.

Eikai perhepäivähoitajia enää ole pahemmin?

Mikä estää alkamasta pphksi?

Lue yltä. Alkaisitko itte? Ottaen vielä nykyiset asumis- ja elinkustannukset, harvalla on edes tiloja moiseen. 

Kummasti ennen niitä tiloja oli, vaikka asuttiin ahtaammin kuin nykypäivänä.

Vierailija
22/27 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä vouhotusta. Kodinhoidon tuki on niin olematonta, että mediaanipalkkainen palkansaajahan saa tässä huomattavasti enemmän tukia, mutta vain ennakkoon. Sama oikeus olla 3v lapsen kanssa kotona säilyy edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä uudistuksellahan halutaan maahanmuuttajaäidit kotoa pois, kieltä oppimaan ja töihin. Ja lapset oppivat suomen kielen päiväkodissa, kun nythän moni ei osaa suomea juuri lainkaan peruskoulusta päästessäänkään. Kotona on puhuttu vallan vain omaa kieltä. Näin pyritn estämään nuorison jengirikollisuutta ja koululevottomuutta.

Ne lapsethan jo ovat päiväkodissa! Äidit vuosia kotona ja uutta vauvaa pukkaa ja isommat aina päiväkotiin.

Vierailija
24/27 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella lapsella on oikeus saada sekä kotikasvatus että varhaiskasvatus. Valitettavasti kuitenkin on perheitä joissa lapsia ei laiteta varhaiskasvatukseen. Juuri siihen tällä uudistuksella yritetään puuttua.

Vierailija
25/27 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhepäivähoito. Mun äiti oli perhepäivähoitaja ja meillä oli aina n. 4-5 hoitolasta päivittäin kotona. Oli ihan mukavaa, kun mulla ja veljellä oli kavereita joiden kanssa leikkiä.

Lue yltä. Alkaisitko itte? Ottaen vielä nykyiset asumis- ja elinkustannukset, harvalla on edes tiloja moiseen. 

Ennen ei ollut paremmin. Nykyään ymmärretään jo asioita.

Vierailija
26/27 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä vouhotusta. Kodinhoidon tuki on niin olematonta, että mediaanipalkkainen palkansaajahan saa tässä huomattavasti enemmän tukia, mutta vain ennakkoon. Sama oikeus olla 3v lapsen kanssa kotona säilyy edelleen.

Mediaanipalkkainen ihminen saa nettona noin 1800€ vanhempainvapaarahaa kuussa. Jos sitä maksetaan 4kk pidempään, tämä tekee yhteensä noin 7200€. Jos oletetaan, että lasta hoitaa 3v asti kotona, tämä 7200€ jäljelle jäävälle (36kk-15kk) 21 hoitokuukaudelle tarkoittaa 340€/kk nettona. Se on huomattavasti enemmän kuin kodinhoidontuki. Todella harvona uudistuksia mistä hyötyy nimenomaan tavallinen keskiluokka.

Vierailija
27/27 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen ei ollut paremmin. Nykyään ymmärretään jo asioita.

Nykyään tajutaan että jokainen lapsi ansaitsee kasvupaikakseen omakotitalon lapsiperheiden suosimalta asuinalueelta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme