Onko lukuinto mahdollista saada takaisin? Ennen rakastin lukemista – nyt en jaksa lukea edes ensimmäistä sivua loppuun
Olin ennen todella innokas tai jopa intohimoinen lukija. Rakastin lukemista. Nyt kirjat eivät oikein nappaa ja luin viimeksi kirjan alusta loppuun varmaan kaksi vuotta sitten. Haluaisin päästä taas lukemaan, mutta kirjat ei enää innosta. En saa aloitettua lukemista ja ne harvat kerrat, kun olen saanut aloitettua niin en ole halunnut jatkaa muutamien ensimmäisten sivujen jälkeen. Jopa yhden ensimmäisen sivun lukeminen tuntuu jo vaivaalloiselta. Ennen en ollut nirso kirjojen suhteen ja luin paljon kaunokirjallisuutta ja välillä myöskin tietokirjallisuutta.
Kyse ei myöskään voi olla masennuksesta, koska muista harrastuksista saan mielihyvää ja olen niistä hyvin kiinnostunut: esim. sarjojen katsominen, värityskirjan täyttäminen ja päiväkirjan kirjoittaminen.
Onko teillä ollut samanlaisia kokemuksia elämänne aikana ja mikä on teillä tuonut lukuinnon takaisin?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmäni sammuivat fiktiolle jossain vaiheessa. En saa siitä mitään irti enää koska tiedän että se ei ole totta. Muistelmat ja elämäkerrat ja historia on nykyään se mitä silmäni suostuvat lukemaan.
Runous kautta maailman ja kokeellinen lyhytproosa ovat myös lukulistallani. Runot maalaavat tunnetiloja mitkä ovat totta. Kokeellinen lyhytproosa on hiekkalaatikkoleikittelyä sanoilla mikä tekee siitä ainakin ei-valheellista. -sama
Voitko suositella jotain kokeellista lyhytproosaa? Ihan outo genre minulle.
Tässä:
Aamu ei nouse vaan valuu
läpi ikkunanrajojen
hiljaisuuden
Kahvi kupissa ajattelee
itsensä ulos höyrynä
Minä istun
istun
istun
sanat putoavat lattialle
kuolleet sanomat
kirjoitettu ennen kuin ne
syntyivät
Aika kulkee
takaperin
Minä muistan unen jota en
unen jota en koskaan nähnyt
Ja silti tiedän:
että joku päivä
kaikki
palaa
Tabletin hankkiminen vei keskittymiskyvyn / kyvyn lukea akustista kirjaa. Ennen luin oaljonkin, mutta nykyään kyllä aloitan kirjoja, mutta kesken jäävät. Työn alla on parikin elämäkertaa, yksi romaani ja Kustaa Vilkunan Vuotuinen Ajankierto. Nytkin voisi olla kirjan parissa, mutta palstalla ollaan ja Naamiksessa parillakin saitilla.
Minä luen lomilla. Työ, sivutyö, opiskelu ja uuden työn hakeminen sekä toki myös kotityöt ovat olleet niin kuormittavia, että en ole pystynyt keskittymään arkena.
Mä luulen, että internetin ja (video)kuvallisen median jatkuva informaatiosyöttö on jotenkin vaikuttanut aivoihin niin, että aivot ovat tottuneet saamaan paljon erilaista informaatiota hyvin nopeasti yhdellä kertaa, jolloin kirjan hidas lukeminen ei tunnu enää niin... miten sen nyt sanois... hedelmälliseltä (?). Ja tässä siis informaatiosyöttöön lukisin myös sarjat ja elokuvat, koska niissä tulee puolen tunnin tai tunnin sisään hyvin nopeasti kaikki ns. "informaatio" eli tapahtumat, tunteet, keskustelut, kuvat, ulkonäkö, äänet jne. kun taas kirjan mittakaavassa kaiken tuon saman informaation saamiseen menee ainakin kaksi kertaa enemmän aikaa.
Tosin ennen arvostin kirjoja enemmän kuin elokuvia tai sarjoja niiden syvällisyyden takia. Niissä tuntui, että pääsi henkilöhahmojen pääkoppaan paremmin eli sai enemmän ymmärrystä heidän kokemuksista, tunteista ja ajatuksista, ja elokuvat tai sarjat tuntuivat usein pinnallisilta.
Itselläni oli yliopiston aikana ja jälkeen pitkä tauko lukemisessa. Tenttikirjallisuus tappoi muun lukuilon. Kymmenisen vuotta sitten aloin elvyttää harrastusta.
-perustin kaverien kanssa kirjakerhon, 1x /kk tavataan
-otin Bookbeatin käyttöön, saan uutuudet heti luettavaksi ja voin testailla matalalla kynnyksellä mikä kirja vetää. "Huijaan" itseäni turhan scrollailun sijaan scrollaamaan Bookbeatin puolella.
-tein Helmet-lukuhaastetta muutamana vuonna kannustamaan lukemaan isompia määriä (en ottanut stressiä luenko tavoitemäärää, mutta sain uusia ideoita)
-pidin kirjaa lukemistani kirjoista
Näillä keinoilla sain lukemisen määrät sellaisiksi että luen nykyään vuodesta riippuen 15-50 kirjaa (ja lastenkirjat päälle, niitä tulee kymmeniä). Yleensä n. 30-40 vuodessa. Mutta tulee jaksoja jolloin en lue niin paljon. Viime vuonna lainasin tietoisesti enemmän kirjoja kirjastosta, lapsen olen yrittänyt opettaa vauvasta asti kirjastokäynteihin 1-2 kertaa kuussa, ja varailen itsellenikin luettavaa. Nykyään pidän itseäni taas aika paljon lukevana ihmisenä.
Lukublokkien katkaisemiseksi kokeilen monia helppoja lukuromaaneja, joskus myös nuortenkirjoja. Esim lapsuuden lemppari tyttökirjaklassikoita. Sitten kun pääsee taa vauhtiin, voin lisätä vaikeusastetta. Tietokirjoja yritän välillä sisällyttää, erityisesti omaa ammattikirjallisuutta.
Tällaiset keinot itselleni toimivat. Tsemppiä lukuinnon palautukseen!
Aloita jollain pienoisromaanilla tai lyhytkertomuksella. Palkitsevaa kun saa luettua nopeasti loppuun.
Hyviä kirjoja on vaikea löytää, eikä ole aikaa kuunnella ihan ok tasoisia kirjoja. Btw suositelkaas jotain hyvää kirjaa;)