Sinä joka saat vain yleistuen, miten ihmeessä rahasi riittävät?
Minun pakolliset menoni (=vuokra, laskut, ruoka, lääkkeet, kodin tarvikkeet) on n. 1000 e/kk. En mitenkään pärjäisi alle 600 eurolla kun pelkkä vuokra+laskut on yhteensä jo 580 e. Mistä teidän menonne oikein koostuvat kun tulet toimeen noin vähällä?
Kommentit (308)
Kun on omakotitalo ja itselläntai puolisolla säästöjä tai sijoituksia, niin leikattujen ansiosidonnaisten jälkeen toinen saa vain 595 köyhdyttäen koko perhettä. Myös sitä suurituloista puolisoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ihan tosi pieni summa. Ja kun on oletettavaa, että jossain vaiheessa jotain hajoaa, ja täytyy ostaa, ehkä kengät, silmälasit tms.
Minua näissä ketjuissa usein askarruttaa pari asiaa, siispä kysyn, sorry jos on tyhmiä kysymyksiä.
- Meneekö yleistuesta aina tuo 20 % ennakonpidätys? Siis vaikka se olisi ainoa tulo vuoden ympäri?
- Luetellaan vuokra/vastike, sähkö, puhelin, laskut - mitkä ihmeet laskut näiden lisäksi? Mitä on nämä mystiset laskut?
- Tosi moni luettelee myös lääkkeet. Ok, on lääkkeitä vaativia pitkäaikaissaurauksia, mutta ei kai ne niin yleisiä ole. Eli mitkä kumman lääkkeet?
Aika monella on perussairaus. Itsellä reuma, astma ja verenpainetauti. Näihin säännölliset lääkkeet, lisäksi särkylääkkeet, rasvat jne.
Ja aika monella ei yhtään mitään
Miksi aikuinen ihmettelee että mitkä kumman lääkkeet?
Varmaan muuten terve, mutta päässä on vikaa jota ei lääkityksellä pystytä parantamaan.
Aika monella työttömällä ei ole yhtään mitään sairauksia. Miettikää nyt mikä määrä sairaita ihmisiä Suomessa muka on 300 000 sairasta muka :DD
Luulis sitä paitsi, että noilla tuloilla ei enää sokeriherkkuja ostella ja kaikki elintapasairaudetkin paranee ihan ruokavalion avulla
Kyllä monella keski-ikäisellä on.
300 000 sairasta keski-ikäistä?
Olen kyllä huomannut, että tällä palstalla vallitsee erilaisten sairauksien kautta säälin kerääminen, mutta se ei ole todellista elämää tuolla sun yksiösi ulkopuolella
Oletko tyhmä vai tyhmä? Jos kirjoitetaan, että MONELLA keski-ikäisellä työttömällä on sairauksia, se ei tarkoita, että KAIKILLA keski-ikäisillä työttömillä on. Lukutaito on hyvin tärkeä taito opetella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pärjään näin:
Vastike 350€
Ruokaan 150€
Puhelin 15€
Sähkö 15€
Muu kulutus 70€ (usein ei tarvitse käyttää koko summaa)
Onpas halpa sähkölasku. Mulla enemmän kuin tuo vaikken olisi kuukauteen kotona kuluttamassa sähköä. Pelkkä jääkaappi-pakastin jo vie tuon verran kuussa.
Sulla on jotain vikaa siinä jääkaappi-pakastimessa. Ei ole normaalia, että se kuluttaa 15€ edestä sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta te jotka tiedätte eri tukimuotojen nimet olette huolestuttavia ihmisiä. Olin ihan ulalla kun olin työtön ja varmasti jäi paljon tukia hakemattakin. Halusin vain äkkiä takaisin töihin. Mikään ei ole niin ahdistavaa kuin työttömyys.
Miksi sinusta on huolestuttavaa, että ihminen osaa mennä Kelan sivuille ja lukea, mitä tukia on olemassa ja mihin niistä voi olla oikeutettu?
Ei sähkölasku pakosta ole yli 15e/kk.
Sähkön perusmaksu on useimmiten 5,99e/kk. Minä kilpailutan sähköni noin vuoden välein. Nyt sain toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen ilman perusmaksua puoleks vuodeks. Sähkölaskuni tulee olemaan 10-13e/kk, kunnes taas kilpailutan sen. Lisäksi sain kilpailutuksesta 5 euroa Bonuswaystä.
"Mutta edelleen se 595€ maksetaan 20 päivältä kerran jokaisessa kalenterikuukaudessa jolloin sillä summalla pitää maksaa sen kuukauden menot."
Eli neljän viikon välein 595e. Vuodessa on 52 viikkoa ja 1-2 päivää. Eli pakosta (koska 52/4=13) jonain kuukautena saa kahdesti (halutessaan) tuon 595e.
Vierailija kirjoitti:
Sähkön perusmaksu on useimmiten 5,99e/kk. Minä kilpailutan sähköni noin vuoden välein. Nyt sain toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen ilman perusmaksua puoleks vuodeks. Sähkölaskuni tulee olemaan 10-13e/kk, kunnes taas kilpailutan sen. Lisäksi sain kilpailutuksesta 5 euroa Bonuswaystä.
"Mutta edelleen se 595€ maksetaan 20 päivältä kerran jokaisessa kalenterikuukaudessa jolloin sillä summalla pitää maksaa sen kuukauden menot."
Eli neljän viikon välein 595e. Vuodessa on 52 viikkoa ja 1-2 päivää. Eli pakosta (koska 52/4=13) jonain kuukautena saa kahdesti (halutessaan) tuon 595e.
Ei todellakaan saa. Yleistuen maksupäivä on kerran kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Kun on omakotitalo ja itselläntai puolisolla säästöjä tai sijoituksia, niin leikattujen ansiosidonnaisten jälkeen toinen saa vain 595 köyhdyttäen koko perhettä. Myös sitä suurituloista puolisoa.
Niinpä. Onhan se nyt todella väärin, että puoliso joutuu palkastaan maksamaan perheensä kuluja. Kyllä tuo kuuluisi yhteiskunnan vastuulle.
Työttömyystuki 600€, asumistuki 300€, pimeät tulot 1000€. Pysyn elossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pärjään näin:
Vastike 350€
Ruokaan 150€
Puhelin 15€
Sähkö 15€
Onpas halpa sähkölasku. Mulla enemmän kuin tuo vaikken olisi kuukauteen kotona kuluttamassa sähköä. Pelkkä jääkaappi-pakastin jo vie tuon verran kuussa.
Ihan normaali sähkölasku kerrostalossa. Sulla on jotain pahasti vialla laitteistossa, jos pelkkä jääkaappi-pakastin vie 15€ edestä sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pärjään näin:
Vastike 350€
Ruokaan 150€
Puhelin 15€
Sähkö 15€
Sulla on jotain vikaa siinä jääkaappi-pakastimessa. Ei ole normaalia, että se kuluttaa 15€ edestä sähköä.
No se kulutus riippuu laitteen iästä, koosta ja energialuokasta. Perusmalli kuluttaa Vattenfallin mukaan 25-40 kwh kuussa. Lähempänä 10 euroa on tuo 40 kWh, kun sähkön kokonaishinta on n. 0,20 euroa kWh:lta. Kokonaishinta siis, eli siihen on laskettu jo sähkönsiirto ja ehkä verotkin, joten ei tarkoita pelkkää kilowattihintaa. Uudet ja enegiatehokkaat mallit syövät vähemmän.
Olen ollut 2 viikkoa pois asunnolta, ja sähkölasku on ollut edelleen yli 30 euroa. Mulla ei ole pörssisähkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pärjään näin:
Vastike 350€
Ruokaan 150€
Puhelin 15€
Sähkö 15€
No se kulutus riippuu laitteen iästä, koosta ja energialuokasta. Perusmalli kuluttaa Vattenfallin mukaan 25-40 kwh kuussa. Lähempänä 10 euroa on tuo 40 kWh, kun sähkön kokonaishinta on n. 0,20 euroa kWh:lta. Kokonaishinta siis, eli siihen on laskettu jo sähkönsiirto ja ehkä verotkin, joten ei tarkoita pelkkää kilowattihintaa. Uudet ja enegiatehokkaat mallit syövät vähemmän.
Olen ollut 2 viikkoa pois asunnolta, ja sähkölasku on ollut edelleen yli 30 euroa. Mulla ei ole pörssisähkö.
Kannattaa kilpailuttaa sähkösopimus. Riistohinta maksaa yli 30€ tyhjän asunnon sähköistä. Itsellä on tietokone päällä aamusta iltaan, telkkari päällä monta tuntia päivässä, kaksi isoa pakastinta, pyykkikone päällä päivittäin, hella tai uuni päällä joka päivä ja astianpesukone päällä joka toinen päivä. Silti ei ole sähkölasku koskaan yli 30€. Kiinteä soppari minullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ihan tosi pieni summa. Ja kun on oletettavaa, että jossain vaiheessa jotain hajoaa, ja täytyy ostaa, ehkä kengät, silmälasit tms.
Minua näissä ketjuissa usein askarruttaa pari asiaa, siispä kysyn, sorry jos on tyhmiä kysymyksiä.
- Meneekö yleistuesta aina tuo 20 % ennakonpidätys? Siis vaikka se olisi ainoa tulo vuoden ympäri?
- Luetellaan vuokra/vastike, sähkö, puhelin, laskut - mitkä ihmeet laskut näiden lisäksi? Mitä on nämä mystiset laskut?
- Tosi moni luettelee myös lääkkeet. Ok, on lääkkeitä vaativia pitkäaikaissaurauksia, mutta ei kai ne niin yleisiä ole. Eli mitkä kumman lääkkeet?
Aika monella on perussairaus. Itsellä reuma, astma ja verenpainetauti. Näihin säännölliset lääkkeet, lisäksi särkylääkkeet, rasvat jne.
Varmaan muuten terve, mutta päässä on vikaa jota ei lääkityksellä pystytä parantamaan.
Aika monella työttömällä ei ole yhtään mitään sairauksia. Miettikää nyt mikä määrä sairaita ihmisiä Suomessa muka on 300 000 sairasta muka :DD
Luulis sitä paitsi, että noilla tuloilla ei enää sokeriherkkuja ostella ja kaikki elintapasairaudetkin paranee ihan ruokavalion avulla
Olen kyllä huomannut, että tällä palstalla vallitsee erilaisten sairauksien kautta säälin kerääminen, mutta se ei ole todellista elämää tuolla sun yksiösi ulkopuolella
Oletko tyhmä vai tyhmä? Jos kirjoitetaan, että MONELLA keski-ikäisellä työttömällä on sairauksia, se ei tarkoita, että KAIKILLA keski-ikäisillä työttömillä on. Lukutaito on hyvin tärkeä taito opetella.
Hittoako täällä yrität selittää ja vielä yleistää, että keski-ikäiset olisivat jotain raihnaisia raukkoja. Ei ihme, että työnantajillakin on ennakkoluuloja kaikkia yli 45 vuotiaita työnhakijoita kohtaan, jos heillä on samanlaisia kuvitelmia heistä kuin sinulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hittoako täällä yrität selittää ja vielä yleistää, että keski-ikäiset olisivat jotain raihnaisia raukkoja. Ei ihme, että työnantajillakin on ennakkoluuloja kaikkia yli 45 vuotiaita työnhakijoita kohtaan, jos heillä on samanlaisia kuvitelmia heistä kuin sinulla
Opettele nyt vain lukemaan. Ei ole vaikeaa. Se, että monilla keski-ikäisillä on lääkitystä vaativa sairaus, ei ole mikään kuvitelma tai ennakkoluulo. Se on fakta. Eikä lääkitystä vaativa sairaus automaattisesti tarkoita, että ihminen on kykenemätön käymään töissä. MInulla on ollut päivittäinen lääkitys 10-vuotiaasta saakka. Silti en ole ollut päivääkään työtön. Ei lääkitys ole mikään ongelma, jos toimintakyky on tallessa.
Eipä se peine palkan > 2500 e kk ansiosidonnainekaan taida kauaksi jäädä vanhasta työmarkkinatuesta. Joten Mitähän järkeä sitä o kerryttää?
Ensin vähennät summan siihen 70 % ja otat lopulta 25 % veroa. Jääkö mitään eroa jos kela ei anna sitten asumistukea enään paljoa.
Muistelen kun tein osa- aika työtä ja en saanut enää asumistukea. Jep.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljän viikon välein. Jos olet yhtään seurannut päiviä jolloin hakemuksesi jätät, niin olet huomannut sen päivän aikaistuvan joka kerta
Käytännössä tuolloin palkka on ollut 1700 e josta saat 70 % ansidonnaista ä, josta menee 25% veroa joten jää 892 e kk eli sama kuin työmarkkinatuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljän viikon välein. Jos olet yhtään seurannut päiviä jolloin hakemuksesi jätät, niin olet huomannut sen päivän aikaistuvan joka kerta
Kerran kuukaudessa, koska en tee hakemusta joka kuukausi uudelleen. Ei ole tarvetta, koska en ole sovitellulla päivärahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele nyt vain lukemaan. Ei ole vaikeaa. Se, että monilla keski-ikäisillä on lääkitystä vaativa sairaus, ei ole mikään kuvitelma tai ennakkoluulo. Se on fakta. Eikä lääkitystä vaativa sairaus automaattisesti tarkoita, että ihminen on kykenemätön käymään töissä. MInulla on ollut päivittäinen lääkitys 10-vuotiaasta saakka. Silti en ole ollut päivääkään työtön. Ei lääkitys ole mikään ongelma, jos toimintakyky on tallessa.
Sinä voit olla keskenäsi niin sairas kuin itse vain itsesi haluat väittää, mutta älä lähde edes leikilläsi yleistämään omaa terveydentilaasi muihin ihmisiin. Tänne ei enää yhtään enempää ennakkoluuloja keski-ikäisiä työttömiä kohtaan tarvita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku alapeukuttaa sitä faktaa, että omistusasujilta poistettiin asumituki, kun hallitus teki uusitusksiaan?
Se on hyvä uudistus. Oleskelut on nyt oleskeltu ja jatkossa rahaa saa vain työtä tekemällä. Leikkaukset ovat vasta alussa.
11 miljardia täytyy höylätä. Siinä otetaan ensin muilta kuin töitä tekevältä veronmaksajalta. M41
mihin sairaat työkyvyttömät?
Mietippä miksi Ulosotossa olevien mitä kasvaa. Opiskelijoiden elettävä lainalla ja työstä ei mitään varmuutta. Tulevaisuus on monelle tumma. Päättäjät sen kun porskuttaa ja kikkailee ilman mitään parannusta kansalaisten oloissa. Pääasia että omat korvaukset on kohdillaan. Muutamat vielä päästelevöt kaikkin tunnistamia saakoita suustaan joista selvästi käy ilmi etteivät ole yhtään perehtyneet niiden asioihin joilla on taloudellisesti kestämätön tilanne. Veron nosto ei auta kun kiristetään kuin ruuvipenkissä.