Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka saat vain yleistuen, miten ihmeessä rahasi riittävät?

Vierailija
21.08.2026 |

Minun pakolliset menoni (=vuokra, laskut, ruoka, lääkkeet, kodin tarvikkeet) on n. 1000 e/kk. En mitenkään pärjäisi alle 600 eurolla kun pelkkä vuokra+laskut on yhteensä jo 580 e. Mistä teidän menonne oikein koostuvat kun tulet toimeen noin vähällä?

Kommentit (269)

Vierailija
241/269 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tule moneen vuoteen ostamaan muuta kuin ruokaa ja shampoota. Niin paljon on tuista leikattu. 

Vierailija
242/269 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä 595 keissit kertoo, miksei kukaan kuluta. Työssäkäyvän puolison palkka menee siihen, minkä ennen maksoi kaksi. 

Ja kuinka porrastettu ansiosidonnainen auttaa saamaan työn? Lähinnä se aiheuttaa menojen kiristyksen ja askeesin myös työtä tekevälle puolisolle.

Kai sitä on ajateltu niin että portaita pitkin on helppo nousta työelämään, vaikka ne nyt vievät alaspäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/269 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt kampaajalla 20 vuoteen. Leikkaan hiukset itse tai puoliso. 

Vierailija
244/269 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkä aio enää koskaan mennäkään kampaajalle. En edes jaksa lähteä sellaiseen.

Vierailija
245/269 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pärjään näin:

Vastike 350€

Ruokaan 150€

Puhelin 15€

Sähkö 15€

Muu kulutus 70€ (usein ei tarvitse käyttää koko summaa)

Onpas halpa sähkölasku. Mulla enemmän kuin tuo vaikken olisi kuukauteen kotona kuluttamassa sähköä. Pelkkä jääkaappi-pakastin jo vie tuon verran kuussa. 

Vierailija
246/269 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään puhelin ja sähkö ole noin vähää,älkää nyt sentään uskoko.

Vierailija
247/269 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä 595 keissit kertoo, miksei kukaan kuluta. Työssäkäyvän puolison palkka menee siihen, minkä ennen maksoi kaksi. 

Ja kuinka porrastettu ansiosidonnainen auttaa saamaan työn? Lähinnä se aiheuttaa menojen kiristyksen ja askeesin myös työtä tekevälle puolisolle.

Kai sitä on ajateltu niin että portaita pitkin on helppo nousta työelämään, vaikka ne nyt vievät alaspäin.

Ehei. Palkkaava nuorempi esimies ei koskaan palkkaa itseään vanhempaa ja kokeneempaa ja ehkä paremmin koulutettua henkilöä edes keveisiin ja helppoihin töihin. Ei mistään rahasta. Se on uhka.

Vierailija
248/269 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehei. Palkkaava nuorempi esimies ei koskaan palkkaa itseään vanhempaa ja kokeneempaa ja ehkä paremmin koulutettua henkilöä edes keveisiin ja helppoihin töihin. Ei mistään rahasta. Se on uhka.

Esihenkilö asettaa riman sille, keitä kovempia ei voida palkata. Palkattujen tulee olla mielellään esihenkilöä nuorempia ja muutenkin huonompia.

Vierailija
249/269 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta puoliso ei maksa mitään kuluja?

Vierailija
250/269 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riittänyt edes asumistuen ja toimeentulotuen kanssa, joten oli pakko alkaa opiskelijaksi.

Vierailija
251/269 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama, hiukset sitaisen nutturalle tai ponihännälle, Itse leikkaan latvat 

Vierailija
252/269 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pärjään näin:

Vastike 350€

Ruokaan 150€

Puhelin 15€

Sähkö 15€

Onpas halpa sähkölasku. Mulla enemmän kuin tuo vaikken olisi kuukauteen kotona kuluttamassa sähköä. Pelkkä jääkaappi-pakastin jo vie tuon verran kuussa. 

No ei kyllä vie. Meillä ei sähkölasku ole tuota luokkaa edes omakotitalossa kesällä 

Ihmeellinen jääkaappi sulla on, varmaan joku höyrykone

Vierailija
253/269 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo ihan tosi pieni summa. Ja kun on oletettavaa, että jossain vaiheessa jotain hajoaa, ja täytyy ostaa, ehkä kengät, silmälasit tms.

Minua näissä ketjuissa usein askarruttaa pari asiaa, siispä kysyn, sorry jos on tyhmiä kysymyksiä. 

- Meneekö yleistuesta aina tuo 20 % ennakonpidätys? Siis vaikka se olisi ainoa tulo vuoden ympäri?

- Luetellaan vuokra/vastike, sähkö, puhelin, laskut - mitkä ihmeet laskut näiden lisäksi? Mitä on nämä mystiset laskut?

- Tosi moni luettelee myös lääkkeet. Ok, on lääkkeitä vaativia pitkäaikaissaurauksia, mutta ei kai ne niin yleisiä ole. Eli mitkä kumman lääkkeet?

Yleistuesta menee veroa 20% ellei hae uutta verokorttia etuutta varten.

Mystiset laskut on esimerkiksi lääkärillä käyntejä, lääkkeiden ostamista, passin tai muun henkilötodistuksen hankkiminen, kulkeminen julkisilla ei ole myökään ilmaista jne.

Verenpainetauti on erittäin yleinen,samoin kolesteroli lääkitys, diabeteslääkitys (joillain useita tablettilääkkeitä) ja muut tarvikkeet  jne. Noiden vuoksi joutuu joskus käymään myös lääkärissä.

Ok, kiitos. Eli jos ei hae uutta verokorttia, saa veronpalautusta? Eli käytännössä netto yleistuki on enemmän kuin 595?

Se on yleinen väärinkäsitys, että yleistuki olisi vain 595 kolikkoa kuukaudessa. Todellisuudessa Tuo 595 on tasan neljältä viikolta, joten kuukaudessa se on noin 640 fyrkkaa. Lisäksi pitää huomioida se, että verotoimisto vetää siitä aina liikaa veroja, joten todellinen määrä on noin 670 rahaa, jos siihen laskee mukaan veronpalautuksen.

Mutta edelleen se 595€ maksetaan 20 päivältä kerran jokaisessa kalenterikuukaudessa jolloin sillä summalla pitää maksaa sen kuukauden menot.

Vierailija
254/269 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo ihan tosi pieni summa. Ja kun on oletettavaa, että jossain vaiheessa jotain hajoaa, ja täytyy ostaa, ehkä kengät, silmälasit tms.

Minua näissä ketjuissa usein askarruttaa pari asiaa, siispä kysyn, sorry jos on tyhmiä kysymyksiä. 

- Meneekö yleistuesta aina tuo 20 % ennakonpidätys? Siis vaikka se olisi ainoa tulo vuoden ympäri?

- Luetellaan vuokra/vastike, sähkö, puhelin, laskut - mitkä ihmeet laskut näiden lisäksi? Mitä on nämä mystiset laskut?

- Tosi moni luettelee myös lääkkeet. Ok, on lääkkeitä vaativia pitkäaikaissaurauksia, mutta ei kai ne niin yleisiä ole. Eli mitkä kumman lääkkeet?

Nuo muut laskut esim. Hammaslääkäri, silmälasit, liikkuminen mikä kelläkin auto, taksi jne. Vakuutukset. Kyllä lääkityksetkin on melko yleisiä. Moni syö esim. Verenpaine tai kolesterolilääkkeitä. Allergiaa, migreeniä, astmaa, kiputiloja, masennusta, adhd, diabetes, reuma, ihosairaudet, ehkäisy. Paljon muuta. Minulla on kolme edellä mainituista ja niihin pakollinen lääkitys. Sitten on lääkkeitä joita ei syödä päivittäin esim. Hiivaa, herpestä, nivelkipuja jne.

Pitää käydä gynellä, silmälääkärissä jne. 

Harrastukset, kampaaja, suoratoisto, lehdet, pavelumaksut jne.

Ei kaikki ole kaikille tarpeellista, joillekin on. Ihmettelen ettei oma mielikuvituksesi riitä tajuamaan mitä laskuja voi tulla.

Kyllä mun mielikuvitukseni riittää.  Mutta kampaaja, suoratoisto, lehdet (monikossa!), jos saa vaan yleistukea?

Noita ei saa edes, vaikka olisi yleistuki+asumistuki+toimeentulotuki (joka on noin 1000€/kk yhteensä). 

Kuka muka tilaa jotain lehtiä kotiin, kun kaikki pystyy lukemaan netistäkin ihan ilmaiseksi, eikä tule edes paperiroskaa 

Vierailija
255/269 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mutta te jotka tiedätte eri tukimuotojen nimet olette huolestuttavia ihmisiä. Olin ihan ulalla kun olin työtön ja varmasti jäi paljon tukia hakemattakin. Halusin vain äkkiä takaisin töihin. Mikään ei ole niin ahdistavaa kuin työttömyys. 

Vierailija
256/269 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pärjään näin:

Vastike 350€

Ruokaan 150€

Puhelin 15€

Sähkö 15€

No ei kyllä vie. Meillä ei sähkölasku ole tuota luokkaa edes omakotitalossa kesällä 

Mikä muukaan se voi olla, jos ei ole koko kuussa kotona kuin jääkaappi-pakastin, kun mikään muu laite ei ole päällä? Ja ei ole höyrykone, ihan tavallinen jääkaappipakastin.

Siis mitä luokkaa ei sähkökasku ole omakotitalossa kesällä? Ei 15 euroa, vaan vähemmän? 

Vierailija
257/269 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään, menkööt konkkaan

Vierailija
258/269 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta te jotka tiedätte eri tukimuotojen nimet olette huolestuttavia ihmisiä. Olin ihan ulalla kun olin työtön ja varmasti jäi paljon tukia hakemattakin. Halusin vain äkkiä takaisin töihin. Mikään ei ole niin ahdistavaa kuin työttömyys. 

Niin olin minäkin. Jännästi ne vaan oppii kun rahantulo on siitä kiinni että osaa käyttää oikeita termejä. Työtä en ole onnistunut pitkäaikaisesti löytämän joten näitä mennään.

Vierailija
259/269 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pärjään näin:

Vastike 350€

Ruokaan 150€

Puhelin 15€

Sähkö 15€

Mikä muukaan se voi olla, jos ei ole koko kuussa kotona kuin jääkaappi-pakastin, kun mikään muu laite ei ole päällä? Ja ei ole höyrykone, ihan tavallinen jääkaappipakastin.

Siis mitä luokkaa ei sähkökasku ole omakotitalossa kesällä? Ei 15 euroa, vaan vähemmän? 

Ilmalämpöpumppu, lämminvesivaraaja, jääkaappipakastin ja kaappipakastin.  Vievät vähemmän sähköä kuin sun jääkaappisi. Kannattaisi varmaan harkita sen vaihtoa? 

Vierailija
260/269 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään, menkööt konkkaan

Minä en käynyt edes töissä ollessani kampaajalla. Jotenkin vaan ei huvittanut. Pärjään hyvin nutturalinjalla, kaikkihan on lopulta kiinni siitä, kuinka hiuksiaan hoitaa 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi