Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 57 vuotias ja työvoimaviranoimainen puhuu minulle kuin lapselle

Vierailija
20.08.2026 |

Olen varmasti häntä 20v vanhempi ja tehnyt kaikenlaista.  Jouduin työttömäksi 2v sitten ja suoraan sanottuna minun ikäisiäni ei ole enää koskaan,  edes kassalla paikkakunnallani. Hän lässyttää kuin olisin vähä-älyinen tai lapsi. Kertoo juurta jaksaen kuinka töitä haetaan jne. Olen ollut elämäni aikana 15 työpaikassa töissä, että kyllä minä työnahausta tiedän. Pitäisi kuulemma kouluttautua, mutta koska minulla on 3 tutkintoa, niin sekin on kuitenkin lopulta ongelma. Tuntuu kuin olisin vankina lastentarhassa. 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekkin puhuvat kuin lapselle, vaikka olen jo 20 vuotias, en ymmärrä.

Vierailija
22/43 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkö siellä on omansa kindergarden?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitä ohjeistettu mitä pitää kertoa asiakkaalle. 

Juuri näin. Hänellä on tietty ammatti-identiteetti, johon kuuluu toimia noin. Hän siis käyttäytyy kaikkien asiakkaitten kanssa samalla tavalla, olipa sitten 18-vuotias jonne tai 63-vuotias raksaäijä. Siis vähän samaan tapaan kuin puhelinmyyjät lukevat sen saman litanian riippumatta siitä, kenelle soittavat.

Vierailija
24/43 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heitä ohjeistettu mitä pitää kertoa asiakkaalle. 

Juuri näin. Hänellä on tietty ammatti-identiteetti, johon kuuluu toimia noin. Hän siis käyttäytyy kaikkien asiakkaitten kanssa samalla tavalla, olipa sitten 18-vuotias jonne tai 63-vuotias raksaäijä. Siis vähän samaan tapaan kuin puhelinmyyjät lukevat sen saman litanian riippumatta siitä, kenelle soittavat.

Onko näin

Vierailija
25/43 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 60v ja nauroin räkäisesti tuollaiselle 25v päsmärille kun alkoi neuvomaan työnhaussa. Olin töissä vuosikymmeniä ennen kuin tämä neiti oli edes syntynyt.

Ihan sama vaikka mitä karensseja pukkaisi, ei se elämääni enää kaada tässä vaiheessa. 

Aika rumaa tekstiä. Tuolla työ- ja elämänkokemuksella ehkä ymmärtää, että tämä neiti tekee vain työtään. 

Vierailija
26/43 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siinä että asiat on nykyään työelämän suhteen monesti ylösalaisin verrattuna siihen miten niiden pitäisi olla eli että osaajat ovat työttöminä ja tuollaiset lässyttäjät työelämässä

Vierailija
27/43 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan kiva virkailija viimeksi. Kysyi että mitä suunnittelen. Vastasin että eläkettä. Olen yli 60v. Ei inttänyt vastaan, eikä pakottanut enää koulutukseen. Varmaan uskoi ettei tämän ikäinen kaipaa askartelukursseja. Ei tehty aktivointisuunnitelmaa ja luki vain että työtön hakee itse johonkin kuntotarkastukseen. Tuskin haen. Hyvonvointialueesta ehkä soittavat joskus, mieluusti vaikka neljän vuoden päästä.

Vierailija
28/43 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ollut kaksi vuotta työttömänä? En tiedä miten tämän kohteliaasti sanoisin, mutta ei kuulosta kauhean älykkäältä.

Vierailija
29/43 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ollut kaksi vuotta työttömänä? En tiedä miten tämän kohteliaasti sanoisin, mutta ei kuulosta kauhean älykkäältä.

Sanon tämän törkeän suoraan, että olet v!tun tyhmä.

Vierailija
30/43 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä että asiat on nykyään työelämän suhteen monesti ylösalaisin verrattuna siihen miten niiden pitäisi olla eli että osaajat ovat työttöminä ja tuollaiset lässyttäjät työelämässä

Mistä se sitten johtuu? 

Vierailija
31/43 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi työkkärin lässytykset on jotain minkä nää virkailijat opettelee ulkoa. Kun sitten kysyy jotain yllättävää, he eivät osaa vastata mitään. 

Juuri noin. He vaipuvat jonkinmoiseen nirvanaan yllättävästä kysymyksestä. 

Tarjoavat vanhustenhoitoa 1€/tunti, josta kuulemma urkenee loistava ura. Kun kysyn, että miten voin sitä tehdä, koska vanhustenhoitajan jopa AVUSTAJA tarvitsee tutkinnon niin ei tule vastausta.

Vierailija
32/43 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen minäkin olin muutama vuosi sitten, kun päädyin työvoimaviranomaisten asiakkaaksi. Olen koko tämän ajan ollut täysin työkyvytön, mutta olen jutellut virkailijoiden kanssa ihan ajankulukseni. Aktivoiminen on jäänyt pariin verkkokurssiin, kun ei minua voi työkokeiluihinkaan lähettää, kun päivästä riippuen pitäisi matkustaa sinne joko invataksilla tai paareilla. 

Virkailijat ovat pääsääntöisesti olleet tosi mukavia asiantuntijoita. Yksi poikkeus oli virkailija, joka kai oli saanut virkansa arvonnasta, koskapa hän ei tuntunut tietävän työnhausta oikein mitään. Tiivistettynä: hän näki ansioluettelostani, että minulla on opettajan pätevyys, ja kimmastui siitä, että pääkaupunkiseudulla oli tuohon vuodenaikaan satoja open paikkoja tarjolla, ja minä hänen nähdäkseen nirsoilin. Seurasi hedelmätön monologi, jossa kerroin, että opettaja on pätevä vain niissä aineissa, joihin hänellä on pätevyys. Ei minusta viitosen koulumatikalla tule edes matikanopen sijaista. Virkailijan mielestä voi sitä edes hakea. Onneksi ei tullut seuraamuksia, ja virkailijakin vaihtui.

Vierailija
33/43 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän se. Toinen on nämä nuoret rekrytointikonsultit, jotka esittää mielestään hyviä kysymyksiä. Eräs tuttu sentään sisuuntui ja vastasi suoraan, ettei ala analysoida jotain koulukokemuksia 20 vuotta koulujen jälkeen ja hakee nyt tosiaan vain tätä 3kk:n rutiinitehtävää. Yllättäin ei tullut valituksi, kun ei vastannut siihen, että "millaisia tuntemuksia sinussa herättää kouluajan muisteleminen ja mitä koit oppineesi siellä?". Tässä vaiheessa kuulemma meni hermot täysin, että kuinka alas pitää kokeneen ja osaavan ihmisen vajota, kun hakee pientä pätkää aivan alakanttiin kokemukseensa nähden. Ajatteli, että olisi jotain välitekemistä ja kyse oli vain pätkästä. Sitten siellä istuu polleana joku 25-vuotias tradenomi tai parikin syväluotaamassa, pärjäätkö varmaan tässä työssä ja tekee jotain keittiöpsykologista analyysia sinusta. Voi luoja. 

Mun mies on tehnyt menestyksekästä teknistä myyntiä 30 vuotta ja sitten tehtiin jotain myyntitestejä jossain rekrypalvelussa. "myy minulle tämä kynä". ikivanhoja kliseitä myyntitesteissä. Eikö se riitä, että on järeä kokemus ja menestyksekästä myyntiä takana, niin mitä tällä voitetaan. Testataan, että ootko nyt ihan varmasti sitten kyvykäs myymään ihmisille näitä koneita? Eiköhän siinä ole kokemus ja omat myyntikikat sekä persoona pelissä. Ei myynti ole mitään markkinamenoa noissa vaan myyjän kykyä lukea asiakasta ja tarpeita, olla miellyttävä, antaa asiakkaan itse päättää ostoksensa jne. Ei 1000-5000 Euron asian myyminen ole mitään torimyyntiä, jossa huutelet ohikulkijalle kaunista rouvaa ja saat ostamaan sulta 5 Euron metrilakun. Se on oma lajinsa sekin. Kalliimpien tuotteiden myynti menee ihan toista kautta. 

Minusta olisi hauska muistella koulukokemuksia noin 50 vuotta sitten. Mitä silloin oppikaan ja mitä jäi mieleen. Mutta miten seliittyy uuteen työpaikkaan, se onkin eri juttu.

Vierailija
34/43 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäinen minäkin olin muutama vuosi sitten, kun päädyin työvoimaviranomaisten asiakkaaksi. Olen koko tämän ajan ollut täysin työkyvytön, mutta olen jutellut virkailijoiden kanssa ihan ajankulukseni. Aktivoiminen on jäänyt pariin verkkokurssiin, kun ei minua voi työkokeiluihinkaan lähettää, kun päivästä riippuen pitäisi matkustaa sinne joko invataksilla tai paareilla. 

Virkailijat ovat pääsääntöisesti olleet tosi mukavia asiantuntijoita. Yksi poikkeus oli virkailija, joka kai oli saanut virkansa arvonnasta, koskapa hän ei tuntunut tietävän työnhausta oikein mitään. Tiivistettynä: hän näki ansioluettelostani, että minulla on opettajan pätevyys, ja kimmastui siitä, että pääkaupunkiseudulla oli tuohon vuodenaikaan satoja open paikkoja tarjolla, ja minä hänen nähdäkseen nirsoilin. Seurasi hedelmätön monologi, jossa kerroin, että opettaja on pätevä vain niissä aineissa, joihin hänellä on pätevyys. Ei minusta viitosen koulumatikalla tule edes matikanopen sijaista. Virkailijan mielestä voi sitä edes hakea. Onneksi ei tullut seuraamuksia, ja virkailijakin vaihtui.

Eivät virkailijatkaan voi kaikkea tietää. Toivottavasti hän kuitenkin oppi jotain keskustelusta kanssasi.

Vierailija
35/43 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö opettajan sijaisuuksia voi tehdä epäpäteväkin? Siis ilman opetusalan koulutusta. Tiedän useamman, joka on tehnyt lähes koko työuransa ilman tutkintoa. 

Vierailija
36/43 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät virkailijatkaan voi kaikkea tietää. Toivottavasti hän kuitenkin oppi jotain keskustelusta kanssasi.

Tuo on ihan maalaisjärjellä tajuttavissa. Jumppaope ei välttämättä sovi uskonnon opettajaksi, eikä työkkärintäti itse ehkä ole hakujonon kärjessä, kun sähköasentajia palkataan. 

Vierailija
37/43 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän se on että lasten ikäiset opettamassa vanhempiensa ikäisiä:|

Tämä on tilanne nyky-yhteiskunnassa.

Miksiköhän kaikki menee päin persettä?

Vierailija
38/43 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö opettajan sijaisuuksia voi tehdä epäpäteväkin? Siis ilman opetusalan koulutusta. Tiedän useamman, joka on tehnyt lähes koko työuransa ilman tutkintoa. 

"Ei minusta viitosen koulumatikalla tule edes matikanopen sijaista."

Vierailija
39/43 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän oletkin sellainen dementikko.

Vierailija
40/43 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku joskus kuullut jinkun saaneen työpaikan te-toimiston avustuksella? Siis ihan oikean ansiotyn, josta maksetaan palkkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan