Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

raskaus ja kilpirauhanen

26.05.2007 |

Sain tulokset tänään ilman kommentointeja joten tarvisin nyt teidän viisauksia eli mitkä ovat oikeat arvot raskausaikana?

t4v oli 9.4 ? matala mitä se vaikuttaa mihin se viittaa?

Nelli ja rv32

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et olisi raskaana niin olis aika todennäköistä että saisit tyroksini lääkityksen. Tuo arvo on viitteen alarajalla. Eli viittaa vajaatoimintaan. mutta raskaana ollessa nuo arvot laskee hormonien myötä ja on ihan normaalia että on matala. Joten ei syytä huoleen!! Itse kävin tämän saman asian läpi ja kerkesin syödä tota lääkettäkkin kun tk lääkäri määräs. Mut sit kävin kyssis ja erikoislääkäri gyne selitti tilanteen ja kehoitti nakkaamaan lääkkeet metsään!!

Vierailija
2/13 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ERITTÄIN tärkeää pitää huolta, ettei kilpirauhasen vajaatoimintaa ole raskauden aikana. Itse käy äitipolilla erityisesti kilpirauhasiin erikoistuneen sisätautilekurin luona ja tulee lääkitä tyroksiinilla raskauden aikana. Tästä löytyy kyllä tietoa netistäkin hakemalla. Tuo 9,4 on liian alhainen ja annosta tulisi nostaa. On todettu, että jo viitearvojen alarajalla olevat arvot ovat haitaksi sikiön kehitykselle. Erityisesti toisella kolmanneksella vaikuttaa aivojen kehitykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi tuon tsh:n määrittäminen. t4v :n viitealue on 9-19. Otettiinko tsh?

Vierailija
4/13 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tää lekuri sanoi, että TSH tottakai mitataan ja seurataan, mutta raskauden aikana T4V on tärkeämpi mittari, ja sitä erityisesti seurataan (tietty kummatkin tsekataan).

Vierailija
5/13 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erittäin tärkeää, että kilpirauhasarvot pysyvät riittävän korkealla raskausaikana koska tyroksiinihormoni vaikuttaa sikiön aivojen kehitykseen. Olen itse käynyt lievän vajaatoiminnan takia raskausaikana TAYSissa hoidossa ja siellä on sanottu, että T4V:n pitäisi raskausaikana olla yli 14, ja mielellään vielä lähempänä sitä 19:ä. TSH:n pitäisi olla alle 2,5.

Erityisen tärkeää on, että tyroksiinia on riittävästi alkuraskaudessa ja, kuten joku tuossa totesi, ainakin yhden suomenkielisen artikkelin mukaan toisella kolmanneksella (epäilen kyllä, että siinä on virhe, ensimmäinen kolmannes on tutkimusten mukaan kaikkein tärkein). Olen lukenut PubMedistä kymmeniä tutkimuksia aiheesta ja kaikissa osoitettiin selvästi, että jo sillä, että T4V on siellä alarajoilla, vaikkakin vielä ei-raskaana-olevien viitearvojen sisällä (viitearvot yleensä 9-19), on negatiivista vaikutusta sikiön aivojen kehitykseen.

Meillä neuvolan th vaikuttaa täysin tietämättömältä näistä asioista. Johtuu ehkä siitä, että vasta viime vuosina on huomattu kuinka tärkeä on hoitaa lievääkin vajaatoimintaa raskausaikana. Melkein kaikki tutkimukset aiheesta on tehty 2000-luvulla. Neuvolalääkäreilläkään ei ole välttämättä riittävästi tietämystä. Kannattaa käydä erikoslääkärillä eli endokrinologilla, koska asia on tärkeä.

Vielä sellainen, että älkää ihmeessä uskoko, jos teille sanotaan vain, että arvot ovat " normaalit" , koska raskaana olevilla on tosiaan erilaiset kilpirauhashormonien tavoitearvot. Kysykää tarkkoja lukuja! Minullekin on vastattu joskus terveyskeskuksesta, että ne ovat normaalit, ja kun olen kysynyt tarkemmin, T4V on ollut vain 9.

Vierailija
6/13 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta todettu ennen raskautta. T4V (normaali mun labrassa 9.0-19) piti tuolloin laskea 6.2 asti, sain thyroxin kilpirauhashormooni lääkityksen. Raskauden aikana arvot ovat tarkemmat.

Mikä oli TSH? se nousee ensin ja T4V/T3V reagoi vasta myöhemmin. 9.4 on siis vielä kait viitearvoissa. Käsittääkseni niin kauan normaali, mutta matala. sinällään kilpirauhasarvot voivat vaihdella ja vajaatoiminnan oireet käynnistyä käsittääkseni " ohimenevästi" raskauden aikana/synnytyksen jälkeen. Tilanne vaikuttaa lapsen kehitykseen ja jälkikäteen oireet saatetaan myös löytämättömänä joskus sekoittaa mm. raskauden jälkeiseen masennukseen.

Hyvä, että tilannettasi on tutkittu ja oireiden vaatiessa lääke korjaa tilanteen nopeasti. Ihmiset ovat hyvin erilaisia, joillekkin pienet arvon heittelyt aiheuttavat isoja oireita ja lääkitystä kannattaa kokeilla jos se määrätään. Tsemppiä, sillä tiedän että asiasta saa lääkäreiltä hyvin vähän tietoa. Netistä löydät halutessasi myös potilasyhdistyksen josta saat tarvittaessa lisätietoja.

Vierailija
7/13 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä lukemassa:

http://www.terveysportti.fi/kotisivut/kotisivut.sivut.nayta?p_sivu=42002

Kilpirauhasen vajaatoiminta eli hypotyreoosi:

Hypotyreoosi

Selvä, tyroksiinisubstituutiota vaativa hypotyreoosi löytyy 1-2 % odottavista äideistä. Tavallisimmat syyt ovat Basedowin taudin takia tehty ablaatiohoito (joko leikkauksella tai radiojodilla) tai krooninen autoimmuunityreoidiitti. Lisäksi 2-3 % äideistä potee subkliinistä hypotyreoosia. Hoitamaton tai vajaahoidettu hypotyreoosi lisää keskenmenon, pre-eklampsian, anemian, sikiön kasvuhidastuman ja istukan ennenaikaisen irtoamisen riskiä sekä altistaa lapsen perinataali- ja neonataalikuolemalle. Äidin tyroksiini kulkeutuu sikiöön sekä ennen sikiön oman tyroksiinitoiminnan käynnistymistä että sen jälkeen. Toisen raskauskolmanneksen aikana aivojen arkkitehtuurin kehittyessä fetaalinen tyroksiini tulee lähes yksinomaan äidiltä (Lao 2005, Glinoer 2003). Tällöin äidin hypotyreoosi voi johtaa lapsen korjautumattomaan aivovaurioon.

Viime vuosina on saatu näyttöä siitä, että äidin rajapintainenkin hypotyreoosi altistaa sikiön neuropsykologisen kehityksen häiriöille (Toft 2004). Odottavan äidin tyroksiinin tarve lisääntyy jo 5. raskausviikkoon mennessä, lisä on keskimäärin 30 % 10. raskausviikkoon ja 50 % 20. raskausviikkoon mennessä (Alexander ym. 2004). Tästä syystä tyroksiinisubstituoidun naisen tulee lisätä lääkeannostaan 30 % (n. 25 µg) heti kun raskaus on todettu. Raskauden aikana annosseurantaa kannattanee tehdä 4-6 viikon välein ja tyroksiiniannosta säädetään TSH-tason perusteella: TSH-tasolla 4-10 mU/l ehdotettu annoslisäys on 12.5 µg/p ja >10-tasolla 25 µg/p (Schalin-Jantti 2005). Synnytyksen jälkeen palataan raskautta edeltäneeseen substituutioannokseen jos se on ollut adekvaatilla tasolla.

Vierailija
8/13 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkä ths oli 0.75, t4v9.4

Mulla on aijemminkin epäilty vajaatoimintaa ja olen käynyt satunnaisesti verikokeissa. Muistelisinkin että toinen arvo on aina ollut hiukan poikkeava, mutta näinkin paljon. En muista.

Masennuksesta, olen monesti ajatellut että mussa on vikaa kun masennus on meinannut tosissaan tulla. Joten on tosi helpottavaa tietää ettei mun päässä ole vikaa vain kilpirauhasessa. Mulla on vielä sukurasite tuossa eli suvusta löytyy vajaatoimintaa. Väsymykseeni ja saamattomuuteen löytyisi näin syy. Ne ovat inhottavia oireita kun rupeen taisteleen vastaan ja väkisillä touhuan, tulee itku ja rytmihäiriöitä loppujen lopuksi. Onneksi mies on ymmärtäväinen toisin kuin anoppi.

Miten sikiön aivojen kehityksen kannalta on nyt syytä paniikkiin? Voinko tehdä asialle mitään näin viikonloppuna? Jos neuvolassa ei oteta tätä tosissaan kannattaisiko varata yksityiselle aika?

Saattako tämä lisätä ennenaikaisuutta? nimittäin tuossa toisessa ketjussa tästä asiasta olikin, kun mulla on niin paljon supistellut ja itse epäilin sen tosissaan vaikuttavan mutta neuvolan lääkäri puheli ympäri pyöreitä, ei sairaslomaa ei mitään. Kohdunkaulaa oli silloin jäljellä 2cm. Onneksi laittoi sentäään lähetteen labraan.

Vierailija
9/13 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitää muistaa, että on eri asia, jos äidillä on kilpirauhasen vajaatoiminta ja tyroksiinilääkitys siihen, silloin laboratoriokokeiden mukaan säädellään tarvittavaa lääkitystä.

Normaalin raskauden viimeiseen kolmannekseen kuuluu ihan fysiologinen T4V:n lasku n. 10-15%.lla raskautta edeltävään tasoon, joka kuitenkin pysyy viitealueella niinkuin sinullakin on pysynyt. Tuo tsh on sinulla tosi hyvä ja alhainen, joten ns. subkliinisestäkään hypotyreoosista ei ole kyse. Itsellänikin oli edellisessä raskaudesta ihan muista syistä otettu kilpirauhasarvot tuolla 33 viikolla ja tuolloin t4v oli hieman viitealueen alapuolella tsh hyvä ja naistenklinikan sisätautilääkärin mukaan on ihan fysiologista raskauteen kuuluvaa.

Viestini tarkoitus oli siis rauhoitella sinua.

Vierailija
10/13 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu kyllä rauhoitit mieltäni kovasti!

toisin sanoen tässä ei ole sitten mitään hätää?

Vierailija
11/13 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelli-80:

juu kyllä rauhoitit mieltäni kovasti!

toisin sanoen tässä ei ole sitten mitään hätää?

Tyroksiinitaso tosiaan laskee raskauden kuluessa ja jos se olisi ollut jo alkuraskaudessa noin alhainen kuin sinulla nyt, olisit tarvinnut lääkitystä. Todennäköisesti se on sinulla ollut alussa kuitenkin selvästi korkeampi ja vasta nyt loppuraskaudessa laskenut tuolle tasolle.

Minustakaan sinulla ja vauvalla ei siis ole mitään hätää, mutta silti keskustelisin asiasta asiantuntevan lääkärin kanssa, varsinkin jos tunnet itsesi väsyneeksi. Tyroksiinilääkitys kun saattaisi piristää sinua.

TAYSin viitearvot raskaana oleville tulevat käsittääkseni juuri siitä, että otetaan mieluummin varman päälle (siis T4V yli 14), koska tyroksiinitasolla on taipumus tosiaan tippua raskauden kuluessa. Silloin myöskään kontrolliverikokeita ei tarvitse ottaa niin tiheään, jos taso pidetään riittävän korkealla koko ajan.

Jos asut Tampereen seudulla ja haluat alan lääkärille, endokrinologi Jorma Salmi on ainakin erittäin pätevä.

.

Vierailija
12/13 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelli-80:

Miten sikiön aivojen kehityksen kannalta on nyt syytä paniikkiin? Voinko tehdä asialle mitään näin viikonloppuna? Jos neuvolassa ei oteta tätä tosissaan kannattaisiko varata yksityiselle aika?

Ei ole syytä paniikkiin, koska todennäköisesti T4V on ollut sinulla alkuraskaudessa riittävän korkealla kun ottaa huomioon, paljonko se laskee raskauden aikana ja sinulla on jo loppuraskaus menossa. Sikiön aivojen kehityksen kannalta alkuraskaus on tärkein.

Voithan jo valmiiksi varata ajan yksityiseltä varmuuden vuoksi ja mennä sinne sitten, jos neuvolassa ei oteta tosissaan. Sinulla ei kuitenkaan ole mitään hätää. Olen itsekin rv 30 ja sain perjantaina kilpirauhaskontrollin tulokset: t4V oli 9. Minäkin odottelen maanantaita, jolloin soitan lääkärille tyroksiiniannostuksen nostosta. :)

Vierailija
13/13 |
27.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli erittäin helpottavaa luettavaa

ja mikä silleen myös helpottaa niin väsyyn ym. on oikea syy!

Kiitos

soittelen huomenna neuvolaan. Valitettavasti en asu Tampereella päin, mutta kiitos suosituksesta.