Yle: Danske Bankin mukaan 38%:lla suomalaisista on 0€ säästössä
Luku on liki tuplasti korkeampi mihinkään muuhun EU-maahan verrattuna.
Mutta me ollaan rikkaita hei! Ja voidaan antaa kehitysapua miljardiluokassa muille maille.
Kommentit (42)
Mitenköhän tuossa on huomioitu muut säästöt? Ei kaikilla ole erillistä "puskuritiliä" vaan normaaleja säästöjä esim. uutta autoa tai asuntoa vasten. Nämä säästöt muuttuvat puskuriksi vasta tarpeen vaatiessa, siihen asti ne on tarkoitettu muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisilla on rahaa ja toisilla ei ole. Niillä, joilla on rahaa, on sitten yltäkyllin rahaa. Nämä rahat sitten ilmoitetaan koko kansan tileillä makaaviksi mediaanilukuina.
Ne joilla on esim. 400 000€ makaamassa tyhjänpanttina on prosentti pari väestöstä, mutta heti nostavat keskiarvoa ylös (mutteivät mediaania).
Iso osa töissäkäyvistä ihmisistä ei eläissään ole tilillään nähnyt edes kymppitonnia.
Miten tuo viimeinen kohta on mahdollista? Miten työssäkäyvä ihminen ei saisi säästettyä edes kymppitonnia?
Eihän tuo olekaan totta, vaan yhden anonyymin nettikirjoittajan väite. Jokaisella asunnonnostajalla on hetkellisesti tilillä käynyt asunnon ostamiseen käytetyt rahat.
Tämähän ei varsinaisesti ole uutinen, pankit tekevät noita tutkimuksia tämän tästä ja joka vuosi tulos on tuota luokkaa: vain häviävän pienellä osuudella on edes parin kuukauden puskuri.
Mä olen hyvin yllättynyt tuosta tuloksesta. Itse olen 40+ ikäinen, koko aikuisiän elänyt yksin 1700-1800€/kk nettotuloilla. Silti näiden vuosien myötä olen onnistunut kerryttämään 50 000 euron säästöt. En ole saanut perintöä ym., vaan ihan palkkatuloistani kerryttänyt yksinkertaisesti eläen.
Silti mulla on stressiä rahasta, koska tuntuu kuin kaikilla muilla on enemmän. Itsellä on melkeinpä paniikki, että ehdin säästää tarpeeksi työttömyyden tai eläkepäiviä varten.
Tutkimuksen nimi oli Taloudellinen mielenrauha. Ei olisi taloudellista mielenrauhaa ainakaan mulla jos ei olisi säästöjä, täytyy olla tosi stressaavaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisilla on rahaa ja toisilla ei ole. Niillä, joilla on rahaa, on sitten yltäkyllin rahaa. Nämä rahat sitten ilmoitetaan koko kansan tileillä makaaviksi mediaanilukuina.
Ne joilla on esim. 400 000€ makaamassa tyhjänpanttina on prosentti pari väestöstä, mutta heti nostavat keskiarvoa ylös (mutteivät mediaania).
Iso osa töissäkäyvistä ihmisistä ei eläissään ole tilillään nähnyt edes kymppitonnia.
persaukisia on koska niitä on tullut maahan satojatuhansia. Jos jostain rahaa saavatkin niin lähettävät sen kotimaihinsa. Toinen ryhmä on opiskelijat. Vaikka tilillä olisikin tonni pari sattumalta niin opintovelkaa on sen verran että henk kohtainen säästöaste on miinusmerkkinen.
Tuota väitettä parista prosentista en usko. Itse ihan normi työssäkäyvä ja sijoituksia n 750k arvosta kuten myös monella tuttavalla/kaverilla. Osalla jo parikin miljoonaa.
Jep jep, perus työssäkäyvältähän tämä käy kuin leikki. Miljoonan saa tilille kun säästää 2000 euroa kuussa 20 vuotta ja korko pääomalle tasaisesti 7% vuodessa.
Taisit unohtaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Verot alas ja työnteko kannattavaksi. Valinnanvapautta kansalle! Muistakaa äänestää omaa etuanne jengi!
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen hyvin yllättynyt tuosta tuloksesta. Itse olen 40+ ikäinen, koko aikuisiän elänyt yksin 1700-1800€/kk nettotuloilla. Silti näiden vuosien myötä olen onnistunut kerryttämään 50 000 euron säästöt. En ole saanut perintöä ym., vaan ihan palkkatuloistani kerryttänyt yksinkertaisesti eläen.
Silti mulla on stressiä rahasta, koska tuntuu kuin kaikilla muilla on enemmän. Itsellä on melkeinpä paniikki, että ehdin säästää tarpeeksi työttömyyden tai eläkepäiviä varten.
Miksi ihmeessä stressaat sitä että sulla on vähemmän kuin muilla? Eikö tuo ole aika älytöntä.
Olen itse todella hyvätuloinen (10 000 eur/kk + bonukset). Ikää 50v ja asuntolainaakin vielä yli 170 000 euroa jäljellä. Säästöissä 150 000 euroa, mikä ei ole paljoa mutta olen silti summaan tyytyväinen, ehkä vähän siitä ylpeäkin. Avioero tietenkin teki valtavan lommon talouteen, mutta jos olisin elänyt yhtä järkevästi kuin sinä, säästöni olisivat jotain ihan toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silti suomalaisilla on yhteensä valtavat määrät rahaa tilillä.
Tämä! Samoin lähes kaikilla sijoituksissa satoja tuhansi. Mitä höpötystä tämä nyt on?
Kun somea lukee tai tiettyjä palstoja niin porukalla on järjettömät säästöt, sijoitukset, kallis talo ja mökki
Meidän rahat menee poliitikkojen ja poliitikkojen kavereiden taskuun.
Eikös tuo kerro ainoastaan Danske Bankin asiakkaiden tilanteesta.
Nykyisellä yleistuella kaikki omistukset joutuu laittamaan rahaksi, koska tuki on niin pieni.
Kädestä suuhun elävien määrä senkun kasvaa.
Käytännössä pieni säästäminen on täysin kannattamatonta jos työpaikka ei varma tai terveys ei kestä työntekoa eläkkeelle asti.
Ihmiset jakaantuvat nykyisin ainoastaan rikkaisiin ja köyhiin, muita rajoja ei oikein enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on vielä se ~25v eläkkeelle niin fiksusti sijoittamalla pelkästään tuo 50k pitäisi lähes kymmenkertaistua
Rikkaita on vain silloin, kun sos demokraattien pitää viedä rahaa ulkomaille tai ulkomaalaisille.
Tarkoittaa että muilla on yllättävän paljon säästössä ottaen huomioon meidän matalan palkkatason, korkean verotuksen ja kalliin elämisen.
Vierailija kirjoitti:
Ja silti suomalaisilla on yhteensä valtavat määrät rahaa tilillä.
Joillakuilla on, ei kaikilla. Suomi on koko ajan jakautuneempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo viimeinen kohta on mahdollista? Miten työssäkäyvä ihminen ei saisi säästettyä edes kymppitonnia?
Eihän tuo olekaan totta, vaan yhden anonyymin nettikirjoittajan väite. Jokaisella asunnonnostajalla on hetkellisesti tilillä käynyt asunnon ostamiseen käytetyt rahat.
Eikä ole. Valtaosassa asuntokaupoista kauppasumma siirtyy suoraan myyjälle. Se ei missään vaiheessa käy pankkitililläsi.
Aika iso osa palkansaajista on nykyajan torppareita. Jotka maksaa pankille, vuokranantajalle ja valtiolle oikeestaan kaiken mitä tuleekin.
Joten ei ne koskaan pääse vapaaksi. Ja kun miettii eläkejärjestelmän tulevaisuutta niin... No parempi että sitä ei mieti. Vaan koittaa ees jotain kerätä puskuriksi jotta olisi joko rahaa tai sitten tooosi pienet elinkustannukset kun putoaa sienten ja marjojen keräilyn varaan.
Olen nyt kolme vuotta tehnyt töitä neljällä eri sopparilla. Ei ole ollut mahdollisuutta pitää lomia, eikä rahaa juurikaan jää säästöön, koska korkein palkka on ollut 2000€/kk. Alkaa uuvuttamaan tämä. Nyt onneksi vakinaisella työsopimuksella niin ehkä ensi kesänä saa levätä kolmen vuoden työkuormat pois. En yhtään ihmettele, että miksi ihmiset ovat niin uupuneita. En ole ainoa, jolle on löytynyt vain pätkätöitä jo usean vuoden ajan. Tätä hallitus varmastikin haki takaa, että työt teetetään halvalla, ja kesälomat saataisiin karsittua pois.