Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalainen arkkitehtuuri ja suunnittelutaito

Vierailija
20.08.2026 |

Miksi Suomessa arkkitehdit ja sisustussuunnittelijat kutakuinkin kaikki suunnittelee rumia ja kolhoja koteja? Kaiken lisäksi ne ovat usein todella huonoja ratkaisuiltaan ja käytettävyyden kannalta surkeita. 

Onko opetuksessa vai opiskelijoiden valintakriteereissä vika? 

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole osattu rakentaa enääsotien jälkeen. Ja kaikille suunnittelijoille ym taidetaan opettaa että asiat voi tehdä vain yhdellä tavalla. 

Ulkomailla pitempiä aikoja olevana tää suomalainen rakennuskanta lähinnä säälittää. Mutta. En tiedä mikä mielenhäiriö se on mutta rintamamiestalot; Taisivat olla ruotsalaista alkuperää mutta mitenkä siis hyvin istuu suomalaiseen maisemaan ja pellon laitaan ja silmään. Vielä nykyisin, ei tarvita arkkitehtiä jos tekee rintamamiestyyppisen talon. On täysin varmaa et onnistuu -))! Vielä jos, mitenkä saataisiin rintamamiestyylinen kerrostalo -))))?

Rakennusvalvonta saattaapi olla kanssasi eri mieltä tuosta arkkitehdin tarpeesta. Se uusi rakentamislaki edellyttää tiettyä koulutusta suunnittelijoilta. Kerrostaloja ei suunnittele Suomessa muut kuin arkkitehdit.

Vierailija
22/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole osattu rakentaa enääsotien jälkeen. Ja kaikille suunnittelijoille ym taidetaan opettaa että asiat voi tehdä vain yhdellä tavalla. 

Ulkomailla pitempiä aikoja olevana tää suomalainen rakennuskanta lähinnä säälittää. Mutta. En tiedä mikä mielenhäiriö se on mutta rintamamiestalot; Taisivat olla ruotsalaista alkuperää mutta mitenkä siis hyvin istuu suomalaiseen maisemaan ja pellon laitaan ja silmään. Vielä nykyisin, ei tarvita arkkitehtiä jos tekee rintamamiestyyppisen talon. On täysin varmaa et onnistuu -))! Vielä jos, mitenkä saataisiin rintamamiestyylinen kerrostalo -))))?

Perinteinen rintamamiestalo ei mene enää millään nykyisestä sääntelystä läpi. Uudisrakennuksena mission impossible.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katson näitä miljoona asuntoja niin en voi ymmärtää seuraavia asioita joista täälläkin on monesti puhuttu.
1. lasi seinät kylpyhuoneessa
2. saunalauteilta katsomo kohti suihikua
3. wc pönttö löylytilan vieressä

Ja se mikä meillä suomessa tuntuu olevan jonkin asteinen päähän pinttymä on että saunassa kuuluu katsoa joko toisiamme tai saakelin seinää! Miksi ei voida laittaa ikkunaa siten että voi katsoa suoraan ikkunasta ulos?

Vierailija
24/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää suunnitella halpaa katteen maksimoimiseksi.

Osattaisiin tehdä myös hyvää, mutta ostajat puuttuu.

Miksi mun asunnossa on 10 neliön parveke mutta keittiössä työtasoa missä kokata 40 cm? Pitäisi olla 1 metri lieden molemmin puolin.

Vierailija
25/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mun asunnossa on 10 neliön parveke mutta keittiössä työtasoa missä kokata 40 cm? Pitäisi olla 1 metri lieden molemmin puolin.

Parveke on halpaa rakentaa keittiöön verrattuna. Asut jossain halvassa grynderitalossa.

Vaikka arkkitehti haluaisi sinne piirtää miten ison keittiön, se grynderi korjaa sen punakynällä halvaksi. Arkkitehdit ei päätä rakentamisesta yhtään mitään.

Vierailija
26/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nämä suunnittelijat asuu itse jossain mökissä keskellä ei mitään. siksi on helppo piirtää paperilla aivopieruja kuten kerrostalosta kulku vastakkaiseen suuntaa kaupasta ja bussipysäkistä ym. sitten ihmetellään kun nurmikolle tulee polku.
Olin rakentamssa tällaista kerrostaloa ja se polku on edelleen kovassa käytössä minkä me talonrakentajat luotiin kulkemalla.

Kaupunkialueella kaava usein määrittelee mihin kohtaan ne tulee.

Eipä jää arkkitehdeille muuta vaihtoehtoa kuin pistää se esteetön kuljettavissa oleva nurmikko siihen kun kaupungin liikennesuunnittelijat haluaa pääosan ihmisvirrasta eri suuntaan.

Vierailija
27/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nämä suunnittelijat asuu itse jossain mökissä keskellä ei mitään. siksi on helppo piirtää paperilla aivopieruja kuten kerrostalosta kulku vastakkaiseen suuntaa kaupasta ja bussipysäkistä ym. sitten ihmetellään kun nurmikolle tulee polku.
Olin rakentamssa tällaista kerrostaloa ja se polku on edelleen kovassa käytössä minkä me talonrakentajat luotiin kulkemalla.

Ja sitä ei suunnittele ihminen vaan se tippuu taivaalta jumalalta?

Vierailija
28/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi parturikampaajat useimmiten vain leikkaavat latvat ja päästävät asiakkaan lähtemään maksamisen jälkeen? Ihmiset näyttäisivät kadulla todella paljon upeammilta, jos heillä olisi liukuvärjäytty kuontalo ja joka aamu freshattu kampaus! Tai edes sen otsahiuksen tasauksen sijaan kampaaja voisi laittaa permanentin?

KOSKA PARTURIKAMPAAJA TEKEE TEKEE SITÄ MITÄ ASIAKAS PYYTÄÄ JA MAKSAA. 

Arvaatteko jo kuinka tämä analogia soveltuu arkkitehdin ammattiin? :)

Totean tähän vielä, että vaikka olen ollut arkkitehtina yli 25 vuotta, niin KERTAAKAAN ei ole sisään kävellyt asiakas, joka olisi sanonut: Tässä on 5 miljoonaa, suunnittele just sellainen talo meille mitä itse haluat.

Joka ikisellä omakotiasiakkaalla on se talo piirretty ruutupaperille. Arkkitehdin työksi jää korjata sieltä pohjakuvasta suurimmat typeryydet pois.

Ja kerrostalojen osalta, rakennusfirmoilla on 0,25m2 tarkkuudella suunniteltu asuntojakauma, porraselementit, välillä jopa ikkunakoot on jo valittu etukäteen.

Arkkitehti käytännössä piirtää asiakkaan toiveet puhtaaksi ja toteutettavaan muotoon.

miten minusta tuntuu että nämä asiakkaat jotka tulee ovesta kuuluu marginaaliseen ryhmään joita yhdistää tietyt ominaisuudet kuten varakkuus.

Vierailija
29/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit ostanut isomman asunnon jossa keittiö niin olisit saanut enemmän tasoa. Tai sitten sellaisen, jossa olisi keittiössä riittävästi tasoa. Ja keittiönhän saa suunniteltua itse, niin saa semmoisen kuin haluaa. Parveke ei lisää rakennuksen neliöitä, seinien sisällä oleva tila kyllä.

Vierailija
30/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parveke on halpaa rakentaa keittiöön verrattuna. Asut jossain halvassa grynderitalossa.

Vaikka arkkitehti haluaisi sinne piirtää miten ison keittiön, se grynderi korjaa sen punakynällä halvaksi. Arkkitehdit ei päätä rakentamisesta yhtään mitään.

Mulle on ihan sama kuka porvari on syypää, fakta on että valtaosa suomalaiset asuu taloissa jotka on järkyttävän huonoja.

Vierailija
31/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitä ei suunnittele ihminen vaan se tippuu taivaalta jumalalta?

Liikenneinsinöörit ei ole arkkitehtejä eikä sen talon suunnittelija pysty noihin enää vaikuttamaan kun vaatisi kaavamuutoksen.

Vierailija
32/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit ostanut isomman asunnon jossa keittiö niin olisit saanut enemmän tasoa. Tai sitten sellaisen, jossa olisi keittiössä riittävästi tasoa. Ja keittiönhän saa suunniteltua itse, niin saa semmoisen kuin haluaa. Parveke ei lisää rakennuksen neliöitä, seinien sisällä oleva tila kyllä.

Aivan siis täähän se on! siis asun tässä SATO yksiössä vapaasta tahdosta ja tuo kasa minkä päällä nukun onkin seteli kasa kiitos kun huomautit! olenpä ollut tyhmä.

Vierailija
33/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ihan sama kuka porvari on syypää, fakta on että valtaosa suomalaiset asuu taloissa jotka on järkyttävän huonoja.

Niinpä, uudetkin talot vuotaa jne. kun ei ole enää rakennusosaamista eikä olla ylpeitä omasta työstä eikä oteta vastuuta siitä.

Vierailija
34/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa arkkitehdeista on entisiä tai nykyisiä alkoholisteja.

Taiteellinen ja luova ilmaisu on ammatissa hyvin rajoitettua.

Esim. sodan jälkeen luonnokset tuli suoraan pöydälle Moskovasta, joihin oli lupa tehdä vain pieniä kosmeettisia muutoksia.

Vierailija
35/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan siis täähän se on! siis asun tässä SATO yksiössä vapaasta tahdosta ja tuo kasa minkä päällä nukun onkin seteli kasa kiitos kun huomautit! olenpä ollut tyhmä.

Yksiöön ei ihmeellistä keittiötä mahdu eikä pavekkeella ole mitään tekemistä asian kanssa, koska sitä ei lasketa asumisneliöihin.

Vierailija
36/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämää koskee koko kansaa ja joka asiaa.

Vierailija
37/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska rakennuttajat määrää ja vain hinta ratkaisee, miten saadaan rakennettua halvimmalla. Ei siinä arkkitehdille mitään suunnitteluvapautta anneta. 

Sisustussuunnittelijoista en osaa sanoa, mutta varmaan siinäkin hinta on kriteeri. Ei suomalaiset maksa mistään mitään - joko ei ole rahaa tai sitten ollaan pihejä. 

Eli suuri yleisö ei tosiaankaan tajua mistään mitään? Asuntorakentaminen on liiketoimintaa. Sen tarkoitus on tuottaa voittoa yrittäjilleen. Rakenna niin halvalla kuin suinkin, ja myy niin kalliilla kuin suinkin. Erotus on firman katetta. Asunnon hinta ei muodostu rakennuskustannuksista, vaan alueen arvostustasosta. Valmis asunto sisustetaan aina halvimmilla pintamateriaaleilla ja kalusteilla. Vaikka asunto maksaisi yli miljoonan, siinä on halvimmat kalusteet. Kun asiakas haluaa vaihtaa pinnat ja kalusteet mieleisekseen, rakentaja hyvittää alkuperäisistä 75%, ja laskuttaa asiakkaan valitsemista täyden hinnan plus 12% yleiskuluja. Tätä kutsutaan liiketoiminnaksi. 

Vierailija
38/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moduulimitat ja bulkkituotanto tappoi kaiken luovuuden. Halvalla saa. Pelastus saattaa olla uudet menetelmät kuten materiaalien tulostus.

Vierailija
39/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Mutta Turku pilattiin ” arkidehtuurilla” jo 60 luvulla. Hämeenkatua pitkin kun kulkee, tulee masennus päälle. Turun tauti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi