Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon koet muuttuneesi ihmisenä aikuisiässä?

Vierailija
18.08.2026 |

Olen tätä miettinyt paljon, koska itse olen muuttunut totaalisen toiseksi olennoksi viimeisen 10-15 vuoden aikana. Niin psyykkisesti kuin fyysisestikin. Ikää mulla on 50+. Tähän on suurimpana syynä jäätävä määrä sairastamista ja kärsimystä - kärsimystä niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Surua, hylkäämisiä ja vaikeaa masennusta. Nykyisin en ole masentunut, sairas ja väsynyt kylläkin. Ja eri ihminen. 

Jostakin syystä juuri tässä iässä tulee yhteydenottoja niin sukulaisilta kuin vanhoilta tutuiltakin. Itse en ota kontaktia, koska lähes koko lähipiirini katosi ns vaikeina vuosina. Sen sijaan olen pari kertaa vastannut ja tavannutkin tuollaista vanhaa kaveria. Huomaan heidän hämmentyvän kanssani, vaikka kerron hyvinkin suoraan ettei siitä entisestä ihmisestä ole juurikaan mitään jäljellä. Lähinnä hämmästelen ko olennon ajatusmaailmaa ja elämää muistoissani, en jotenkin edes samaistu - hyvä jos muistan. En osaa jakaa yhteisiä muistoja, tai osaan, mutta en elää niissä. Huomaan pettäväni ihmisten odotukset kohtaamisissa. Ehkä olisi parempi aloittaa kaikki kontaktit puhtaalta pöydältä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoiset 70 kiloa.

Vierailija
2/23 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumat ei ole muutosta. Ne on petosta! Ihminen muuttuu jonkin verran elämänkokemuksen takia, siis omilta odotuksiltaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sen verran, että ulkonäkö ei ole enää se, mikä nuorenpana oli.

Vierailija
4/23 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sinäkin. Ihan eri ihminen. Kun mietin lähtökohtiani, olisi voinut mennä ihan toiseen suuntaan. Elämä kyllä tosiaan muokkaa ihmistä. 

Vierailija
5/23 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vain ikäännyn, mutta naiset pysyvät edelleen samanikäisinä. Tänäkin kesänä panin useamman viikon 17-vuotiasta tyttöä. M35

Vierailija
6/23 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa kirjoitin esseen, jossa naureskelin bodaajille, vegaaneille ja puolustin lihansyöntiä.

Nyt nelikymppisenä äijänä en syö lihaa ja käyn aktiivisesti salilla.

Vierailija
7/23 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä muuttunut hyvin paljon. Mielipiteetkin ovat muuttuneet joistakin asioista.

Vierailija
8/23 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Todella paljon muuttunut, vaikka ihan kiva. Herännyt aina joka vuosi totuuksiin. Tietysti unelmoida saa.

Vierailija
9/23 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koen muuttuneeni varsin paljon, nyt 50v. Mielestäni paljon parempaan suuntaan. Olen paljon onnellisempi myös. Elän itseni näköistä elämää, en mieti mitä muut minusta ajattelee jne. Hyvä olla. Lapsetkin jo aikuisia.

Vierailija
10/23 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin olen kyynistynyt vuosi vuodelta enemmän

Vierailija
11/23 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuin eri ihminen nyt kuin 20-30 vuotiaana. Silloin olin sosiaalinen ja en pelännyt jutella ihmisten kanssa.  Nyt olen arka ja epäsosiaalinen ja mulla on huono itsetunto ja terveysvaivoja Ihmettelen kun jotkut sanoo että kun ikää tulee niin on itsevarmempi mutta mulla kävi juuri päinvastoin.

Vierailija
12/23 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttunut aivan valtavasti. Useaan kertaan vieläpä. 

En käsitä, mitä ihme höpinää se "ihminen ei muutu" on. Käsittääkseni juuri muutos on maailman ainoa vakio. 

Vierailija
13/23 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatus- ja arvomaailma sekä monet mielenkiinnon kohteet on kaikki jollakin tavalla muuttuneet. 

Olin nuorena todella pinnallinen ja epävarma itsestäni. 

Nykyään olen hyvinkin itsevarma, opiskellut täysin eri alalle ja olen maanläheinen enkä ostele mitään turhaa. 

Visuaalisuus ja taiteellisuus on pysynyt, muuten olen muuttunut. Koulukaverit kyllä tunnistavat minut edelleen vaikka ikää on jo 45+. 

Vierailija
14/23 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan, olen aikalailla samanlainen ihminen nyt kolmekymppisenä kuin parikymppisenäkin, olen tässä välissä opiskellut, siirtynyt vakituisesti työelämään, matkustanut ja toteuttanut haaveita, samantyyliset ajatukset ja maailmankuva kuitenkin.

Vierailija
15/23 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka eivät ole eivät ole vielä kohdanneet vastoinkäymisiä, menettäneet rakkaitaan, ei ole ollut surua eikä rankkoja kokemuksia.

Vierailija
16/23 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen muuttuneeni noin 42 %. Mites teillä muilla? Tuotahan kysyttiin.

Vierailija
17/23 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena olin kasvissyöjä ja ateisti. Käytin kaiken vapaa-aikani musiikkia kuunnellen, elokuvia katsoen ja kirjoja lukien.  Naureskelin, että musiikki on pelastanut minut urheilulta. Pukeuduin vain mustaan.

Aikuisena minusta tuli kirkossa työskentelevä lihansyöjä, joka ei jaksa enää seurata kulttuuria. Kirjoja tosin luen edelleen. Harrastan liikuntaa monipuolisesti ja koen, että saan siitä enemmän kuin kulttuuriharrastuksista. 

Miesmakukin muuttui. Ennen tykkäsin laihoista, kauniista pitkätukista, jotka olivat sanavalmiita ja vähän rappiolla. Näitä tarpeeksi kauan katsottuani päädyin perustamaan perheen ruumiillista työtä tekevän, hiljaisen jässikän kanssa.

Vierailija
18/23 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitamaton burnout, minkä siis tajusin vasta myöhemmin, ja ystävällisestä kaikkien apurista tuli ihmisiä vihaava erakko.

Ei se ole kenenkään syytä. Elämä on.

Vierailija
19/23 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persaukisena olin haihatteleva typerys, nykyään äänestän kokoomusta.

Vierailija
20/23 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjimmiltaan olen sama ihminen, mutta elämänkokemuksen myötä eri piirteet ja ominaisuudet ovat tasoittuneet. Työelämässä on tapahtunut isompi muutos, nykyinen työ on mahdollistanut uralla etenemisen ja sen myötä on tullut paljon lisää itsevarmuutta ja erilaisten sosiaalisten tilanteiden tuntemusta. Vapaa-ajan minään nuo eivät ole juurikaan vaikuttaneet.