Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä puoluetta äänestäisi

Vierailija
18.08.2026 |

Olen todella hukassa sen osalta, mitä puoluetta äänestäisin ensi vaaleissa.

Näen jokaisessa puolueessa jotain hyvää - mutta valitettavasti näen jokaisessa puolueessa myös jotain huonoa. Mikään puolue ei puhuttele ylitse muiden.

Poliittinen ilmapiiri vaikeuttaa myös päätöksentekoani. Tuntuu, että jos kannatat mitä tahansa poliittista linjaa ja sanot sen ääneen, niin sinut leimataan välittömästi jonkin äärimmäisen aatteen kannattajaksi. Ja toisaalta, kun kannatat jotain poliittista linjaa, ja sitä linjaa puolletaan sellaisilla melko äärimmäisillä argumenteilla joita et sitten kuitenkaan pysty allekirjoittamaan, niin se saa miettimään, että haluatko oikeasti antaa äänesi näille ihmisille, jotka kannattavat mielestäsi hyvää asiaa, mutta sellaisilla perusteluilla joita et halua allekirjoittaa.

Lyhyesti sanottuna siis koen, että jos sanon ääneen sen mitä kannatan, niin vastustajat ovat kimpussani. Ja jos en sano sitä ääneen, niin silloin ne, jotka kannattavat samaa asiaa, saattavat omilla puheillaan käännyttää minua poispäin.

Koen ongelman olevan siinä, ettei minulla ole vahvoja poliittisia mielipiteitä. Vasemmiston silmissä olen oikeistolainen, ja oikeiston silmissä vasemmistolainen. Liberaalien silmissä olen konservatiivi, ja konservatiivien silmissä liberaali. Vihreiden silmissä olen persu, ja persujen silmissä vihreä. Tämä johtuu siitä, että näissä poliittisissa ryhmissä on menty niin syvälle omiin poteroihin, että jos haluaa kuulua joukkoon, täytyisi olla ihan kaikesta samaa mieltä. Pienikin ero mielipiteissä aiheuttaa sen, ettei ihminen kuulu tähän joukkoon, vaan joukon mielestä ihminen edustaa toista ääripäätä. Eikä sitä aina ilmaista kauniisti, vaan annetaan aika äärimmäisiä nimityksiä.

En halua leimata mitään yksittäistä poliittista suuntausta tässä, koska koen, että kyse on laajasta ilmiöstä. Helpoimmalla pääsee nykyään, jos kuuluu vahvasti johonkin poliittiseen ryhmään ja allekirjoittaa kaiken mitä siellä ajatellaan. Mutta me, jotka näemme kaikissa poliittisissa suuntauksissa sekä jotain hyvää että jotain huonoa, olemme nykyään väliinputoajia. Ja tuntuu siltä, että kukaan ei yritäkään saada meidän ääniämme, vaan sen sijaan meidät ajetaan pois jokaisesta poliittisesta suunnasta heti kun kerromme, mistä asioista olemme eri mieltä.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verot alas ja työnteko kannattavaksi. Valinnanvapautta kansalle. Muistakaa äänestää omaa etuanne jengi!

Vierailija
22/26 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti PS pidetään nämä maahamuuttolinjaukset ja lisää kiitos.

Kun persut on hallituksessa niin tulee eniten ulkomaalaisia. Pelkästään tällä hallituskaudella tähän mennessä yli 200 000.

🥱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Poliittinen ilmapiiri vaikeuttaa myös päätöksentekoani. Tuntuu, että jos kannatat mitä tahansa poliittista linjaa ja sanot sen ääneen, niin sinut leimataan välittömästi jonkin äärimmäisen aatteen kannattajaksi."

Tuollaisilla ihmisillä ei pitäisi olla äänioikeutta, jotka antaa poliittisen ilmapiirin vaikuttaa äänestämiseen, koska te äänestätte vain sitä mitä poliittinen ilmapiiri sallii, eikä teillä ole mitään selkärankaa äänestää sitä mitä te oikeasti kannatatte, jos te ylipäätään kannatatte mitään. Ettekö te ymmärrä, että äänestäminen on anonyymiä? Eihän sillä ole mitään väliä mitä "poliittinen ilmapiiri" tai muut ihmiset ajattelevat teidän äänestämisestä.

Ottaakohan tällaiset edes asioista selvää vai menevätkö huudon mukana...

Aika monella ei ole minkäänlaista oikeaa käsitystä esim. demareista, vassareista tai kepuleista että mikä niiden aate perinpohjin on ja mitä eroja. Kokkarien aate ja päämäärät ovat aivan selvät, höystettynä sosialismilla, tuet kelpaa, persut on pettureita, ei niistä ota selvää.

Vierailija
24/26 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös väliinputoaja, koska olen sosiaalitukien puolustaja, mutta en halua myöskään maaha nmuuttoa. Rikostilastot ja päivittäiset raizkaus-uutiset kertovat karua kieltä siitä, ettei ma mutus toimi. Turvallisuuden laitan tärkeimmäksi, joten siksi äänestän PS. Sossu-asioista voi sitten väitellä myöhemmin.

Eli koko ketju perustettiin taas kerran persujen trollitehtaasta käsin.

Ai saatana. Toivottavasti yksikään persu ei pääse eduskuntaan, niin päästään teistä.

Vierailija
25/26 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreä Vasemmisto on kirkasotsaista ja poissulkevaa. 

Oikeistossa sallitaan muitakin mielipiteitä, joskus liikaakin. Esimerkiksi mitä Pietilä tekee Kokoomuksessa? RKP:n Bio-D on hyvä esimerkki että kaikista kahjoimpiakin siedetään, kun ei olla aivan woken ytimessä.

Itse äänestän PS ja koska minulle Suomen (kansan) tulevaisuus on tärkeintä, siedän kaikkea muuta kuin Venäjää ja mÖslimien mmaahanmuuttoa.

Vierailija
26/26 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa taas olla persujen ovela ketju.  Näitä on viime viikkoina näkynyt.  Niille yhteistä on ollut, että muka epävarma  äänestäjä sitten päätyy persuihin. Vaalien alla kannattaa tehdä vaalikone.  Joskus sen antamien ehdokkaiden kanssa voi päätyä yllättävän samanlaisiin  vastauksiin.   Prosenttiluku voi olla yli 80, mutta ainakaan omalla kohdallani ei ihan täydellistä vastaavuutta ole vielä tullut.

AP tässä. Oikeastaan vahvistit tuon aloitukseni pointin todeksi, koska en ottanut yhtään mihinkään poliittiseen teemaan kantaa, mutta jotenkin sait silti leimattua minut persuksi. Ja olen täysin varma siitä, että joku muu leimaisi minut tuon aloitukseni perusteella vihervasemmistolaiseksi. Nuo leimakirveet ovat niin herkillä, että ne heilahtavat silloinkin, kun ei edes olla otettu kantaa mihinkään poliittiseen kysymykseen.

Vaalikoneet ovat totta kai kiva asia. Niiden ongelma on silti se, että eduskuntavaaleissa ei voi valita ehdokastaan pelkästään henkilötasolla, vaan oikeastaan tärkeämpi asia on puoluevalinta. Presidentinvaalit ovat henkilövaalit, mutta eduskuntavaalit ovat puoluevaalit.

Täällä oltiin myös kiinnostuneita siitä, mitkä poliittiset teemat ovat minulle tärkeitä. Voisin tiivistää, että toivoisin rakentavampaa keskustelukulttuuria, sekä vastapuolen kuuntelemista ja ymmärtämistä. Yhtenä konkreettisena esimerkkinä toivoisin mallia, jossa meillä olisi samanaikaisesti sekä toimivaa kapitalismia että toimiva hyvinvointiyhteiskunta. Minua ärsyttää ajatus siitä, että näistä kahdesta täytyisi valita vain jompi kumpi, koska mielestäni kumpikaan ei toimi yksinään: kapitalismi rahoittaa hyvinvointiyhteiskunnan rakenteet, samalla kun hyvinvointiyhteiskunta huolehtii siitä, että mahdollisimman moni ihminen pysyy työkykyisenä, jotta osa heistä voi toimia yksityisellä sektorilla pyörittämässä kapitalismin rattaita, ja osa puolestaan julkisella sektorilla pitämässä hyvinvointiyhteiskunnan rakenteita pystyssä. Oikeistossa ei aina ymmärretä, että pelkkä kapitalismi ilman hyvinvointivaltiota tuo pahoinvoivia ihmisiä, joista pieni osa rikastuu ja kaikki muut elävät köyhyydessä. Vasemmistossa taas ei aina ymmärretä, että pelkkä hyvinvointivaltio ilman kapitalismia ei saa mistään riittävää rahoitusta pysyäkseen pystyssä.

Jatkona tuohon vertauskuva: jääkiekossa ei voi arvottaa, ovatko hyökkääjät vai puolustajat tärkeämpiä pelaajia. Joukkue ei tule pysymään kasassa, jos siinä on pelkkiä hyökkääjiä tai pelkkiä puolustajia, vaan molempia tarvitaan, ja tärkeintä on että molemmat tunnustavat toistensa arvon, ja pelaavat saumattomasti yhteen. Tätä pitäisi tapahtua politiikassakin sen sijaan, että pyritään aina rakentamaan joko oikeisto- tai vasemmistohallitus. Oikeisto pyrkii kehittämään kapitalismia ja vasemmisto pyrkii kehittämään hyvinvointirakenteita - mutta kumpikaan ei tunnu ymmärtävän, että näitä kahta asiaa voisi kehittää samanaikaisesti, ja että se olisi juuri se mitä maailman paras hallitus tekisi.

Liian paljon näkee sitä ajatusmallia, kuinka jonkin poliittisen liikkeen edustaja yrittää vetää sankarin viitan harteilleen ja jyrätä vastustajansa. Ei se toimi, koska mikään poliittinen linja ei ole toistaan parempi. Ratkaisu moniin ongelmiin löytyy siitä, että poliittiset linjat alkaisivat toimia yhdessä. Oikeisto ja vasemmisto tarvitsevat toisiaan. Ja Suomi tarvitsee sellaisen hallituksen, jossa oikeisto ja vasemmisto pelaavat yhdessä, kuuntelevat toisiaan, tunnustavat toistensa tärkeyden, tekevät kompromisseja ja saavat aikaan päätöksiä, joihin voi oikeasti olla tyytyväinen, ja jotka vievät tätä maata eteenpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme