Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hkh kokeiluun, vaikka on vielä kuukautiset?

Vierailija
16.08.2026 |

Eli olen 39-vuotias nainen ja oireilen ilmeisesti esivaihdevuosia. Alakerta kuivui (paikallisesti käytössä Intrarosa ja Ovestin nyt), sain uniongelmia jne. Mulla on kuitenkin kuukautiset ja gyne katsoi, että rakkuloita löytyy. Olo on kuitenkin samanlainen kun aikoinaan imettäessä, eli joku estrogeenivajaus on. Onko kukaan aloittanut hkh näin aikaisin? Pimpero lähti toimimaan noilla paikallisilla lääkkeillä, vielä kun saisin unettomuuden ja aivosumun pois. 

Työterveydessä on otettu laajat verikokeet, ei ongelmia kilppareissa tai ferritiinissä. Labrat ok ja olen normaalipainoinen. Olen käynyt yläpäätutkimuksissa, mutta vasta gyne paljasti juurisyyn ongelmilleni. Nukkumiseen syön nyt mirtatsapiinia ja/tai doksepiinia, mutta haluaisin nukahtaa luonnollisesti, niin kuin muutama vuosi sitten.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä Gyne suositteli?

Vierailija
2/2 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä Gyne suositteli?

Aloitettiin tuolla paikallisella kombolla, mutta sanoi, että voisin kokeilla jonkinlaista hormonikorvaushoitoa. Jotenkin siinä tilanteessa jänistin, kun mulla on huonoja kokemuksia e-pillereistä (vievät halut kokonaan ja tulen hulluksi). Nyt sitten jälkikäteen harmittaa, etten ottanut mitään edes testiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi