Haaste kotiäideille, miksei muille.
Meillä on pienet lapset joille soisi tästä telluksesta jotain jäävän.
Vaihdetaan muovikassit kankaisiin, suositaan tuotteita joita pystyy kierrättämään. Esim. jogurttipurkeille(muoville) ei ole hyvää kierrätysmenetelämää, ainoastaan polttaminen. Litran purkin oston jälkeen voi tölkin kierrättää. Voirasiat eivät kierrä, voipalassa on vähemmän käärettä ympärillä. Ketsuppipullot voisi vaihtaa tölkkiformaattiin, tulevaisuudessa ehkä? Laitoin tänään meiralle siitä ajatuksensiemenen itämään. Itse suosisin kierrätettävää pakkausformaattia. Katsokaa ihan ajatuksella roskikseen ja hämmästykää muovin määrästä. Muovihan saadaan öljystä, joten olisi hyvä päästä sen käytöstä niin vähälle kuin suinkin. Niin ekologisesti kuin poliittisestikkin. Ja rakkaat kanssaäidit. Jättäkää muovikrääsä, helposti rikkoutuvat lelut ostamatta. Olen kantanut kassi tolkulla rikkoutunutta muovikrääsää roskiin. Itse siihen myös sortunut. Nyt saanut " herätyksen" . Jos suosii kestävämpiä ja laadukkaampia leluja, myös puuleluja, on taloudellinen ja ekologinen säästö huomattava. Ollaan esimerkkinä lapsillemme. Mukavaa päivää kaikille :)
Kommentit (4)
Kotiäiti en ole, mutta tälläiset tekniikat käytössä. Ne Yosa-jugurtit on kierrätettävässä purkissa. Ruohonjuuresta voi ostaa omiin tölkkeihin pesuaineita, vähentäen roskaamista. Jne jne jne.
Käyttäkää julkisia! Minä kävin tänään kaupassa 2 lapsen kanssa, bussilla menimme. Mulla oli reppu ja sellanen vetolaukku, kangaskassi ja sellanen jääviileäkassi. Kangaskassin isompi lapsista (kohta 6v) kantoi kotiin, loput kannoin minä. Ihan kivasti sujuu bussillakin. Autoa ei meillä ole.
Lopettakaa myös tupakanpoltto, tupakanlehtien kuivaamiseen käytetään usein sademetsistä hakattua puuta, ei kiva.
Kiinnittäkää myös huomiota lapsien suihkuleikkeihin, kylpyammeen täyttö kuluttaa vähemmän vettä kuin vartin lotraaminen juoksevalla vedellä. Ja suihkun voi sammuttaa saippuoinnin ajaksi.
Valoja ei tarvitse pitää päällä niissä huoneissa joissa ei ole.
Ei pitäisi olla edes hinnasta kiinni. IKEAsta ostin 3 kpl pakkauksen noita energiansäästölamppuja, maksoi 4,95¿.
että roskat laitettaisiin roskikseen ja opetettaisiin se myös lapsille. Inhoan luonnon roskaamista :(.