Kirjaaminen pilasi hoitotyön
Hoitotyö oli ennen mielekästä, kunnes tuli nämä jatkuvat kirjaamisvaatimukset. Käsittääkseni kirjaamisella piti parantaa hoitotyön laatua ja tuoda esiin epäkohtia, mutta sen sijaan tapaturmaiset kuolemat hoivakodeissa ovat lisääntyneet. Sitten on nämä kaikki suunnitelmat, kuten RAI-arvioinnit. Ennen riitti, että sosiaalityöntekijä teki palvelutarpeen arvioinnin ja lääkäri antoi siunauksensa hoidon suunnalle, ja sen jälkeen tehtiin voitava vanhuksen hyvinvoinnin eteen. Nyt kaikenlaiset suunnitelmat ovat jääneet hoitohenkilökunnan vastuulle, ja aina sille suomea osaavalle vakkarille. Hienoa tehdä vanhuksen kanssa arviointia hänen toiveistaan hoidon suhteen, kun tietää, että palvelutalon johtoa ei voisi vähempää kiinnostaa parantaa asukkaiden tai työntekijöiden oloa tai toteuttaa asukkaiden toiveita. Enää kun ei saa edes vaikka leipoa asukkaiden kanssa, vaikka tätä toivotaan.
Ennen kirjattiin selvät poikkeamat, nyt pitäisi kirjoittaa joka päivä tikusta jotain asiaa. Jos ei ole kirjattu, ei muka ole tehty mitään. Siinä sitten leikataan aikaa itse työn tekemisestä. Ja nenä pystyssä kulkevat korkkarisosionomit tulevat sitten arvostelemaan näitä kirjauksia, koska kirjaukset eivät ole tarpeeksi laajoja ja niissä puhutaan vaikkapa vaipoista eikä inkontinenssisuojista. Suurin osa kollegoista osaa juuri ja juuri sen peruskirjauksen verran suomea, jos sitäkään. Järjestelmät ihan oma lukunsa, ennen järjestelmät olivat toki karuja, mutta yksinkertaisia ja helppokäyttöisiä. Kesätyöntekijät oppivat kätevästi vartissa järjestelmän käytön. Nyt pitää varata puoli viikkoa sille, että perehdytys varmasti onnistuu, koska järjestelmä vaatii niin paljon kliksuttelua ja eri kohtia.
Kommentit (12)
Helpolla olette vanhuspuolella päässeet. Liikuntavammapuolella on kirjattu kaikki millin ja minuutintarkasti jo ties kuinka kauan. Tehty suunnitelmat ja arvioinnit. Enkä näe sitä lainkaan pahana. Tarkasta kirjaamisesta on ollut hyötyä monet kerrat ja se on kaikien oikeusturva. Turhaa valitusta.
Kirjaaminen on ongelma niille, jotka eivät osaa kirjata. Muille se ei ole ongelma. Näin olen havainnut ainakin meillä.
Miksi julkisen työntekijä valittaa, olisi kiitollinen palkastaan, jonka joku maksaa veroina oikeista töistä ? Aina voi hakea oikeita töitä, jos julkinen raha ns. työnteosta ei kelpaa. Työnantajalla on oikeus palkkaa vastaan ohjata töitä, jos kirjaaminen kuuluu siihen, pulinat pois.
Tuo on yksi syy, mutta suurin syy on huonokuntoisten vanhusten pitäminen väkisin kotihoidossa tai kevyessä hoivakotipalvelussa. Nykylääketieteen tavoitteena on pitää hengissä ihmisiä, jotka haluaisi olla täällä, ja omaiset järkyttyvät kun heidän lähes 100-vuotias muistisairas äitinsä kuolee. Ennen tällaisista luonnollisena pidetyistä kuolemista ei tehty mitään selvityspyyntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Kirjaaminen on ongelma niille, jotka eivät osaa kirjata. Muille se ei ole ongelma. Näin olen havainnut ainakin meillä.
Toivottavasti löytyy tulevaisuudessa hoitotyöntekijöitä, jotka osaavat ja joita kiinnostaa. Yleensä tällaiset ihmiset hakevat vähän paremmin palkatuille aloille. Itse vaihdoin miesvaltaiselle alalle, missä on enemmän käytännön työtä, vähemmän kirjaamista ja parempi palkkakin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi julkisen työntekijä valittaa, olisi kiitollinen palkastaan, jonka joku maksaa veroina oikeista töistä ? Aina voi hakea oikeita töitä, jos julkinen raha ns. työnteosta ei kelpaa. Työnantajalla on oikeus palkkaa vastaan ohjata töitä, jos kirjaaminen kuuluu siihen, pulinat pois.
Mitä ne oikeat työt on, niin hakeudun heti niihin.
Muusta olen täysin samaa mieltä kuin aloittaja, mutta meillä saa vielä leipoa vanhusten kanssa.
Järkyttävä määrä lisää kirjaamista ihan perusasioista. Mielummin viettäisin aikaa vanhusten kanssa. Joka vuorossa hoitajat viettävät paljon aikaa koneella vanhusten istuessa itsekseen. Toisin oli ennen.
Yövuorossa ei tahdo ehtiä kirjata jokaisesta asiakkaasta perusjuttuja, kun muuta hommaa on niin paljon. Sitten vielä lisätään hommia ja raportteja.
Myönnän kirjaamisessa tulleen paljon hyvääkin oikeusturvan kannalta, mutta liika on liikaa. Pomot vaan sanovat, että priorisoimalla kaikki ehtii kirjata. Joo.
Jos pari vuotta jaksaisi, sitten lähden alalta muihin töihin.
Joku kysyi, mitä ne oikeat työt ovat ? Eikä ne yleensä ole muita kuin julkisia töitä, niitä, joista tulee jotain lisäarvoa, esim. vientiteollisuuden työpaikat, joilla sitten kustannetaan julkisia menoja. Itse lasken pois puolustusvoimat, poliisun, pelastuslaitoksen ja koulutuksen yms. Terveydenhuollollekin on loistavia yksityisiä vaihtoehtoja, joten sielläkään ei kenenkään sovi kitistä mistään.
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi, mitä ne oikeat työt ovat ? Eikä ne yleensä ole muita kuin julkisia töitä, niitä, joista tulee jotain lisäarvoa, esim. vientiteollisuuden työpaikat, joilla sitten kustannetaan julkisia menoja. Itse lasken pois puolustusvoimat, poliisun, pelastuslaitoksen ja koulutuksen yms. Terveydenhuollollekin on loistavia yksityisiä vaihtoehtoja, joten sielläkään ei kenenkään sovi kitistä mistään.
Olen samaa mieltä. En suosittele yhdellekään nuorelle, että hakeutuu tälle alalle. Onneksi nuoria naisia ei enää pusketa tänne samalla tavalla kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Helpolla olette vanhuspuolella päässeet. Liikuntavammapuolella on kirjattu kaikki millin ja minuutintarkasti jo ties kuinka kauan. Tehty suunnitelmat ja arvioinnit. Enkä näe sitä lainkaan pahana. Tarkasta kirjaamisesta on ollut hyötyä monet kerrat ja se on kaikien oikeusturva. Turhaa valitusta.
Käyn just liikuntavamman vuoksi fysioterapeutilla. Hän on vanhempi ihminen ja kirjoittamiseen menee aikaa puoli tuntia joka käynnillä. Itse hoitoon jää aikaa 15 min.
Suomessa otetaan liian kirjaimellisesti ja tosissaan moni vähäpätöinen asia työelämässä.
Tietysti tärkeintä on asiakastyö. Eikä jotkut tietsikatyöt ihmissuhde alalla.
Ja vielä kun tiedetään. Että alalle on otettu pilvin pimein suomea osaamattomia henkilötä.
ihan normia ja saattehan te sen 5000 liksaa siitä hyvästä ja nico näkee nyt nälkää kun tuet vietiin teiän palkankorotusten vuoksi.