Tavoitteletteko muut FIRE eli taloudellinen riippumattomuus?
Minä elän todella nuukasti, en tuhlaa rahojani mihinkään ylimääräiseen ja pyrin paisuttamaan sijoitus salkkuni kokoa sellaiseksi että saisin osinkoja 20 000- 30 000 euroa vuodessa, tuolla summalla minä pärjäisin varsin hyvin kun olen velaton. Pyrin siihen että pääsen työelämästä pois ennen kuin täytän 50 vuotta.
Kommentit (24)
Kaveri eli säästeliäästi, suorastaan nuukasti ja haaveili kovasti siitä, että olisi vielä jonakin päivänä miljonääri ja voisi jäädä jo keski-iässä eläkkeelle paahdettuaan ensin töissä pari- kolmekymmentä vuotta hullun lailla. Kuoli sydänkohtaukseen 47-vuotiaana. Tuosta lähtien olen itse säästänyt vain hyvin maltillisesti ja ennemmin sijoittanut rahaa itseeni, lapsiini ja lähipiiriini. You only live once, ja vanhana ei kymmenenkään miljoonaa piristä, jos on terveys riekaleina tai henki jo haudassa.
Olen laskenut että noin 500 000e sijoituksilla voisin lopettaa työt jos olen saanut asuntolainan maksettua pois. Tuolla saisi osinkoja vuodessa sen 20 000e-25 000e/vuosi miinus verot.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri eli säästeliäästi, suorastaan nuukasti ja haaveili kovasti siitä, että olisi vielä jonakin päivänä miljonääri ja voisi jäädä jo keski-iässä eläkkeelle paahdettuaan ensin töissä pari- kolmekymmentä vuotta hullun lailla. Kuoli sydänkohtaukseen 47-vuotiaana. Tuosta lähtien olen itse säästänyt vain hyvin maltillisesti ja ennemmin sijoittanut rahaa itseeni, lapsiini ja lähipiiriini. You only live once, ja vanhana ei kymmenenkään miljoonaa piristä, jos on terveys riekaleina tai henki jo haudassa.
Et vaurastu koskaan ja joudut olemaan orjana työelämässä eläkeikään asti. Jos haluat mennä eteenpäin elämässäsi niin silloin sinun pitää sijoittaa koska se on ainoa keino kuinka pääset pois työelämästä koska joku lottovoitto on erittäin epätodennäköinen.
Ihana ruotsinkielisen kirjoittajan objektivirhe otsikossa!
Mutta joo, tavallaan. Siis en tiedä, lasketaanko suunnitelma eläköityä 61-vuotiaana varsinaisesti firettämiseksi, mutta sellainen suunnitelma minulla on. Homma etenee ihan suunnitelman mukaan, mutta nyt kun 3/4 projektista suunnilleen takana, tuntuu että saisi jo tulla valmista. Se vaan on niin, että korkoa korolle -ilmiö toimii vauhdikkaimmin vasta lopussa, joten matkaa vielä on eikä sovi uupua kesken.
En, pidän työssäkäymisestä. Minusta olisi kauheaa joutua lopettamaan työnteko. Olen ajatellut jatkaa vielä eläkkeelläkin, mikäli terveys sallii.
Vierailija kirjoitti:
En, pidän työssäkäymisestä. Minusta olisi kauheaa joutua lopettamaan työnteko. Olen ajatellut jatkaa vielä eläkkeelläkin, mikäli terveys sallii.
Hullu olet. En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä, jotka ihan tosissaan pitävät enemmän työstä kuin mistään muusta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä teet ja paljonko palkkasi on? Onko työkaverit millaisia ja miten johtajat ja yrityksen omistajat tekee töitä tai kohtelee työntekijöitä?
Eikö tuo tarkoita kuitenkin täysin taloudesta riippuvaista?
Kyllä. Vihaan työtäni. Ikinä ei mikään kelpaa ja koko ajan työnnetään lisää töitä. Ja sitten taas valitetaan lisää.
Mutta onhan tuo aika maohdoton tehtävä saada itsensä FIREksi. Paska-aloilla varsinkin. Huonopalkkaisena.
Vierailija kirjoitti:
Toiset unelmoi/pyrkii FIRE ja toiset unelmoi/pyrkii vaikka postimerkkien keräilystä tai siitä että olisi joskus huippu-urheilija. Jokainen voi menehtyä ennen kuin on saavuttanut unelmansa, myös postimerkkien keräilijä, sijoittaja tai urheilija. En ymmärrä miksi te puhutte aina sijoittajista "kuolema voi tulla".
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Vihaan työtäni. Ikinä ei mikään kelpaa ja koko ajan työnnetään lisää töitä. Ja sitten taas valitetaan lisää.
Mutta onhan tuo aika maohdoton tehtävä saada itsensä FIREksi. Paska-aloilla varsinkin. Huonopalkkaisena.
Mun palkka on 2200e netto kuukaudessa, eli paska palkka on, ei ole mahdottomuus FIRE. Kulutus ihan minimiin, pieni asunto ja asuu yksin. Kaikki ylimääräinen sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä teet ja paljonko palkkasi on? Onko työkaverit millaisia ja miten johtajat ja yrityksen omistajat tekee töitä tai kohtelee työntekijöitä?
Heh, ihan perus sote hommissa olen. Taloudellinen riippuvuus on jo nyt tavallaan saavutettu, valitsin astetta varakkaamman puolison. Kumpikin meistä viihtyy töissä. Ei haluta matkustaa, maailman ympäri on jo ehditty pariinkin kertaan. Arki rutiineineen on mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, ihan perus sote hommissa olen. Taloudellinen riippuvuus on jo nyt tavallaan saavutettu, valitsin astetta varakkaamman puolison. Kumpikin meistä viihtyy töissä. Ei haluta matkustaa, maailman ympäri on jo ehditty pariinkin kertaan. Arki rutiineineen on mukavaa.
Heh sote alalla on helppoa, yksityisessä firmassa kun työskentelet niin omistajat hiillostaa sua tekemään töitä ja siellä suositaan sukulaisia. Itse saat työntekijänä pitää yritystä pystyssä ja omistajat vaan lorvii.
Miljoona ei riitä. Ja maailma vaan kallistuu lisää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh sote alalla on helppoa, yksityisessä firmassa kun työskentelet niin omistajat hiillostaa sua tekemään töitä ja siellä suositaan sukulaisia. Itse saat työntekijänä pitää yritystä pystyssä ja omistajat vaan lorvii.
Joo, tavallaan olen samaa mieltä. Olen alanvaihtaja ja elämässäni ehtinyt työskennellä myös yksityispuolella. Minusta sotepuolella on hyvät työolot. Valmistun tosin pian taas uuteen ammattiin ja ajatus olisi siirtyä yrittäjäksi.
Kyllä, samat suunnitelmat. Tosin en tavoittele erityisesti osinkoja vaan ylipäätään tuottoa. Ajattelen myös että noin 30k pääomatuloja riittäisi ihan hyvään elämään. Voisin myös tehdä pienimuotoisesti työtä mutta ei enää tätä 8h ruudulla istumista. Tällä hetkellä salkku 180k ja lisäksi velaton sijoitusasunto Helsingissä. Asunnon arvo on tullut reippaasti alas, mutta todennäköisesti realisoin sen lähivuosina jos markkina elpyy ja sijoitan ne rahat muualle. Olen yli puolessa välissä noin 600k pääomaan ja vauhtihan kiihtyy korkoa korolle-ilmiön myötä mitä enemmän sijoituksia on. Eka 100k kesti pitkään saada kasaan, nyt seuraava 100k näyttää tulevan täyteen reilussa kahdessa vuodessa!
Näihin tulee aina näitä ”voit kuolla huomenna” kommentteja. Kyllä, niin voin. Voi myös olla että elän vielä 40 vuotta aktiivista elämää. Elämäni on hyvää ja mielekästä vaikka sijoitan. Jos kuolen enkä pääse nauttimaan sijoituksistani taloudellisesti riippumattomana, niin sitten lapseni perivät itselleen hyvän mahdollisuuden vapauteen heidän elämässään. En lainkaan koe että sijoitukset olisivat menneet hukkaan. Ja elän jo nyt mielummin tietäen että minun ei tarvitse olla työn orja eläkeikään asti.
Sijoitusvarallisuuttakin tärkeämpää on luoda vapaata kassavirtaa (finanssitermi). Pörssi osakkeet on helposti saavutettavissa, mutta yksityisiin listaamattomiinkin yrityksiin voi pyrkiä saamaan omistusta. Vaatii tosin paljon enemmän taloudellista osaamista. Indeksirahastot helpoin vaihtoehto. kannatta myös huomioda muut assetitluokat. Esim. hyödykkeet.
Suurin osa kansasta on taloudellisesti lukutaidottomia, ekä sattumalta. Näin työläiset pidetään nykyaikaisessa orjuudessa. Eikä mutamaa poikkeusta lukuunottamassa ihmisille opeteta taloustaitoja virallisen koulutusjärjestelmän puitteissa.
Rahasuvut tietysti opettavat lapsilleen näitä asioita. Siksi ne on rahasukuja.
Kyllä. Vastaavanlaiset suunnitelmat täällä ja hyvin etenee. Tällä hetkellä osinkotulot jo 15k€/v ja toki sitten tulee arvonnousua myös yleensä hyvin mutta sitä en tässä vaiheessa realisoi, lisää rahaa sijoituksiin vaan, puolet osinko osakkeisiin ja puolet etf.