Bodypump ja raskaus
Olen ollut aktiivinen bodypumpin harrastaja, mutta nyt on pahoinvoinnin myötä tullut siihenkin taukoa. Raskausviikkoja kasassa 7+1 ja nyt tuli mieleeni että onko suositusta tuohon, että kannattaako harrastaa pumpia raskauden missään vaiheessa? Lähinnä mietityttää se kun siinä " riuhtaistaan" painoja ja tehdään äkkinäisiä liikkeitä jne. Ne nostot vähän mietityttää... Olisiko jollain tästä asiasta tietoa?
Tiedoista kiitollinen,
Emik
Kommentit (14)
En tiedä, minuakin aihe kiinnostaa.. Olen kyllä nyt käynyt viikoittain pumpissa, viikkoja 12+4, eikä vielä ainakaan muuta haittaa ole ollut kuin nivelten löystymisen tuntua, joka tuntuu lähinnä kotona iltasin, enkä usko että pumppi siihen varsinaisesti on vaikuttanut.
Neuvolassa sanoivat että niin kauan harrasta ihan niinkuin ennenkin kun vaan pystyt. tietysti pitää kuunnella omaa tuntemusta, eikä saa pitkäkestoisesti päästää sykkeitä karkaamaan yli 150.
Kertokaa nyt ihmeessä jos jollakin tarkempaa tietoa tästä..
vähän aiheen vierestä mutta..
kertokaas mulle vielä konkreettisesti noista vatsalihasliikkeistä, mitä erilaisia suorien vatsalihasten liikkeitä on, entä syvien. millaisia tulee välttää ja mitä olette suosineet. kiitos jos joku jaksaa vastata.
Itse kävin vielä viime viikolla, toki painoja olen pikkuhiljaa vähentänyt. Nyt menossa 37 viikko ja alkaa tuntua että nyt taidan pitää taukoa ja siirtyä kevyempään liikuntaan.
kannattaa tosiaan jutella ja kysellä, ja tietenkin liikkua omien tuntemusten mukaan. Itse kävin viikolle 20 asti aerobicin tapaisessa, vähän tanssillisemmassa jumpassa, joka minun oli sitten pakko jättää kesken kun se sattui vatsaan. Jumpassa tehtiin niin reippaita kuvioita, vauhdikkaita käännöksiä ym., että vatsa oli aina jumpan jälkeen koko illan kipeä, eli se siitä sitten.
Neuvolasta saamani propuska kehottaa jättämään kaikki kovin vauhdikkaita liikkeitä ja käännöksiä ym. sisältävät liikuntamuodot raskauden puolenvälin jälkeen, selällään tehtävät liikkeet rv. 16 alkaen ja vatsallaan tehtävät jo aikaisemmin. Kuten täällä jo todettukin, syke ei myöskään saisi pitkään olla liian korkealla. Hyppyjä ja (raskaita) painoja pitäisi myös puolivälistä välttää. Tietysti paljon vaikuttaa omakin jaksaminen ja miltä tuntuu, mutta myös sitä kannattaa miettiä, miltä vauvasta tuntuu eikä riehua ihan kamalasti :) sitten kun hänellä alkaa jo olla vähän kokoa.
Vauva-lehdessä joskus alkuvuodesta oli artikkeli raskausajan liikunnasta, kannattaa katsoa vaikka kirjastosta jos osuisi silmiin. Suorista ja vinoista vatsalihaksista muistan ko. artikkelista sen, että niitä ei suositeltu tehtäväksi enää viimeisellä kolmanneksella, on kuulemma enemmän haittaa kuin hyötyä (siis nämä perinteiset istumaannousut ym.). Vatsalihasten väliset tukikalvot kun venyvät vatsan kasvaessa ja vatsarutistukset kohdistuvat niihin. Lantionpohjan lihaksia kannattaa treenata, samoin kuin syviä vatsalihaksia.
Tässä pari turvallista syvien vatsalihasten harjoituskeinoa:
- Asetu kyljelle polvet edessä koukussa. Nosta päällimmäistä jalkaa niin, että jalkaterät pysyvät yhdessä. Selän asento ei saa muuttua nostossa. Aktivoi ennen nostoa vatsa- ja lantionpohjan lihakset niin selkä ja lantio eivät heilu liikkeen aikana.
- Asetu kontallesi ja nostele vuorotellen kumpaakin kättä suoraksi, sitten kumpaakin jalkaa. Muista taas aktivoida vatsalihakset (vedä vatsaa kevyesti napaa kohti) niin et heilu puolelta toiselle liikkeen aikana eikä selkä pääse notkolle. Voit myös nostaa kättä ja jalkaa yhtaikaa (ristikkäisiä).
(Nämä liikkeet myös siitä Vauvan artikkelista, olen tehnyt kotona.)
Lisää lantionpohjan harjoitusvinkkejä ainakin minä sain synnytyssairaalasta ultrassa käydessäni. Neuvolastakin kannattaa kysyä.
on suomeksi tietysti napaa selkää kohti... :D
[color=#8B008B]Itse ohjaan body pumppia ja vedin kaikenlaisia tunteja rv 28 asti, toki jouduin tietyt liikkeet jättämään tekemättä (vatsalihakset tai esim selkäliikkeet joita tehtiin vatsallaan) ja tekemään jotain muuta tilalla.. Kävin vielä body pumpissa rv 36, mutta sitten päätin parhaaksi jättää väliin kun oli verenpaineet muutenkin vähän koholla ja oli ison mahan kanssa vähän hidasta muutenkin liikkuminen.
Sanoisin että voit käydä body pumpissa ihan huoletta, jos et nyt ihan lähiviikkoina ole vasta aloittanut vaan liikkeet on jo tuttuja. Sitten kun sille tuntuu, vähennä painoja. Ohjaajalta kannattaa kysyä vaihtoehtoliikkeitä niille liikkeille jotka sinusta tuntuu vaikeille tai pahalle. Itse nautin raskausaikana juuri body pumpista, koska siinä ei ollut mitään hyppelyitä ja painot on helppo valita oman mielen mukaan. Kun ohjelma, musa ja tekniikka on tuttuja niin on helppo mennä tunnille.
Ihanaa odotusaikaa & kannattaa liikkua mahdollisuuksien mukaan!
Mammis + Tiitiäinen 6 viikkoa :)[/color]
vaikka olen sen täällä vauvan keskusteluforumilla usein ennenkin kertonut. Suorat vatsalihakset ovat ne jotka aktivoituvat esim. istumaannousussa, eli kaikissa liikkeissä, joissa rintaa nostetaan kohti kattoa tai polvia maassa makoillen. Suoria vatsalihaksia ei kannata treenata ainakaan ensimmäisen kolmanneksen jälkeen, sillä nidien vahvistaminen vain vaikeuttaa erilleen joutuvien vatsalihasten palautumista yhteen raskauden jälkeen. Niin ja isolla mahalla noita liikkeitä nyt ei tulisi mieleenkään tehdä:)
Syvät ja poikittaiset vatsalihakset tas kannattaa ehdottomasti pitää kunnossa, samoin selkälihakset. Itse olen treenannut näitä ihan koko raskauden ja nyt rv 37 edelleen jatkan. Syviä vatsalihaksia on todella helppo treenata nimenomaan vetämällä napaa kohti selkärankaa ja jännittelemällä alavatsaa/lantiopohjan lihaksia. Poikittaisia lihaksia voi treenata vaikka tekemällä kiertoja kepillä tms. Myös kontallaan tehty jalkojen ja käsien ojennus (josta selostettiinkin jo) ja selällään tehtävät lantion nostot ovat hyviä harjoituksia.
Itse e ole pumpissa käynyt, mutta salilla 2-3 kertaa viikossa, ja edelleen menee.
Rouvaii
Löysin tälläisen tuuli. net sivuilta...
Aktiivimamma on oppinut liikuntaharrastuksen kautta kuuntelemaan tuntemuksiaan. Raskausaikana aistit kannattaa terästää kuuntelemaan entistä tarkemmin kehon viestejä. Jos vointi on hyvä, niin jopa juoksulenkkeilyä ja spinningiä voi vallan hyvin jatkaa ensimmäisen raskaus kolmanneksen aikana. Sykettä kannattaa kuitenkin seurata ja se ei saisi nousta pitkäksi aikaa yli 140-150. Vatsan kasvaessa ja painon noustessa kannattaa jättää tärähdyksiä ja hyppelyitä sisältävä liikunta väliin ja suosia hieman pehmeämpää treeniä. Hyviä lajeja ovat mm. sauvakävely, kävely, hypytön aerobic, body pump, mammajooga, kuntosaliharjoittelu, uinti ja vesijumppa.
Painon noustessa painot kevenevät
Kuntosalilla sekä body pump -tunneilla kannattaa raskauden edetessä vähentää hiljalleen painoja. Odotusaikana ei ole tarkoitus kasvattaa lihasmassaa, vaan vain ylläpitää lihasvoimaa. Vartalon uusi ja koko ajan enemmän eteenpäin kallistuva painopiste sekä lisääntyvät kilot tuovat ryhtiin omaa rasitustaan. Selkävaivat ovat yleisiä eikä ole järkevää kyykätä tai tehdä body pumpin maastavetoja ja rinnalletyöntöjä liian suurilla lisäpainoilla. Jälleen oman kehon kuuntelu on paras mittari.
Emik:
Olen ollut aktiivinen bodypumpin harrastaja, mutta nyt on pahoinvoinnin myötä tullut siihenkin taukoa. Raskausviikkoja kasassa 7+1 ja nyt tuli mieleeni että onko suositusta tuohon, että kannattaako harrastaa pumpia raskauden missään vaiheessa? Lähinnä mietityttää se kun siinä " riuhtaistaan" painoja ja tehdään äkkinäisiä liikkeitä jne. Ne nostot vähän mietityttää... Olisiko jollain tästä asiasta tietoa?Tiedoista kiitollinen,
Emik
Liikuntaa todella kannattaa harrastaa raskaana. Ensimmäisessä raskaudessa en sitä tehnyt, voin huonosti, väsytti ja oli kokoajan toosi vaikea olo. Nyt tässä raskaudessa olen vielä ihan normaalisti käynyt jumpissa, Bodypumpissa, Spinningissä ja sauvakävelyllä. Olo on ollut mitä parhain. Alkuväsymykseen ja pahoinvointiinkin paras lääke on liikunta, sitä moni ei vain usko.
Minä olen käynyt Bodypumpissa. Olen vähentänyt painoja 4 kiloa kyykyissä ja pari kiloa selkäliikkeissä. BP sopii mielestäni parhaiten raskaana olevalle.
Sykerajoista. Itse olen monesta lähteestä kuullut, että sykerajoja tulee noudattaa raskausviikolta 20-24 lähtien.
Kyllä pitää sanoa, että nyt itsestäni alkaa esim. tietyt aerobic- tyyppiset lajit tuntumaan vähän ikäviltä, ei pysy perässä. Ja harmittaa kun ei voi hyppiä niin kuin muut. Ajattelin siirtyä hiljalleen bodypumpiin kokonaan.
Huldio rv 24
noista sykerajoista kun on niin eriäviä tietoja, niin minä olen ainakin noudattanut jo nyt sitä 150 rajaa, toki välillä menee yli ja reilusti, mutta rauhottelen sitten pikaisesti sen alle, ettei kauhean kauaa pysyttele ylhäällä. huomaan kyllä että selkeästi on eroa raskauden 160 sykkeellä kun ei raskaana 160 sykkeellä. Ei tunnu läheskään niin kivalta, niin tulee ihan automaattisesti pidettyä sykkeet miltei sallituissa rajoissa. :)
Mä olen myös miettinyt sitä että miltä viikoilta alkaen tuolla sykkeellä on merkitystä. Huldion tieto siitä että se olisi joskus 22 jälkeen (vai oliko se nyt 24, unohtui jo), kuulostaa uskottavalta. Mäkin olen nyt viikolla 7 ja olen kyllä olettanut että asialla ei olisi vielä merkitystä!! Jos jollain on oikeasti muuta tietoa, niin pliis kertokaa...
Muutenkin kiinnostaisi tietää, että ajetaanko tuolla rajalla takaa aerobisen ja anaerobisen hapetuksen välistä eroa, vai voiko sikiölle tulla hapensaantiongelmia vaikka teho olisi aerobisella tasolla (niin kuin 150 syke varmaan useimmilla on)? Eli jos jollain olisi tästä tietoa, niin olisi kiinnostavaa kuulla.
Sikiön sykkeen perustaso, joka loppuraskaudessa on noin 140 lyöntiä minuutissa, nousee yleensä äidin liikunnan aikana. Jos harjoituksen kuormittavuus on 60 % maksimisuorituskyvystä, sikiön syke kiihtyy noin 10-20 lyöntiä; lisäys on sitä suurempi mitä pidemmällä raskaus on tai mitä voimakkaampi tai pitkäkestoisempi rasitus on. Tutkimusten mukaan joissakin tapauksissa sikiön sykkeen on havaittu harvenevan fyysisen kuormituksen aikana, mutta liikunnan päätyttyä sikiön syke kuitenkin kiihtyy nopeasti perustasolle ja useimmiten jopa tiheämmäksi. Sykkeen harvenemista on havaittu useimmin silloin, kun äidin syke ylittää 150 lyöntiä minuutissa. Kohdun verenkierron mittauksiin liittyvien havaintojen ja sikiön syketarkkailun perusteella voidaan äidin liikunnan rasittavuuden turvallisuusrajana sikiön hyvinvoinnin suhteen pitää normaalissa raskaudessa äidin sykerajaa 150 lyöntiä minuutissa.
Olen tähän liittyen joskus lukenut, että alle rv 20 ei sykkeen nousulla pitäisi olla juuri vaikutusta sikiön sykkeeseen. Itse olen kyllä ottanut välillä sellaisia 5 minuutin spurtteja, joissa syke on ollut yli 170. Mutta pyrkinyt kaikesta huolimatta pitämään sen kohtalaisesti tuon 150 alapuolella.
Itse vedän jumppia osana työtäni kuntosalilla ja myös Bodypumpia. Raskausaikana en Pumppia ole vetänyt sillä itse ohjatessani sykkeet nousuvat siinä turhan paljon yli 150. Raskauden alkupuolella kävin muiden Bodypump-tunneilla kuitenkin. Mutta asiaan.. Itse en olisi enää moneen viikkoon pumppia pystynyt tekemään (nyt menossa rv 28), sillä en kestä olla selinmakuulla kuin ehkä minuutin tai happi loppuu ja tulee huono olo. Rintabiisissä sekä ojentajissa ja vielä vatsassakin kun ollaan paraimmillaan 5 min selinmakuulla, niin ei olisi enää kovin mielekästä yrittää soveltaa niihin jotain muuta. Jos selinnmakuulla olo ei tunnu pahalta niin miksei Pumppiakin jo aiemmin mainitut seikat huomioiden voisi harrastaa ihan loppuviikoille asti.
Itselleni parhailta liikuntamuodoilta ovat tuntuneet ihan " peruskuntojumpat" ja ennen kaikkea Bodybalance. Myös spinning oli aika pitkään hyvä, mutta nyt häpyliitos on niin kipeä ettei satulassa kestä enää istua.
riuhtaisuja ja nopeita repäisyjä käsketään välttämään raskauden aikana. minä vähentäisin painoja ja tekisin vähän kevyemmin kuin ennen. olen itse todella aktiivinen jumppaaja (aerobicin eri muotoja, steppiä, painotanko jumppaa jne) vähensin painoja hiukan aika alkuraskaudessa, muuten tein samaa tahtia,mutta näin kävi jotenkin automaattisesti.ja vatsalihaksia siis suoria ei suosita tekevän raskausaikana ollenkaan.syvät ja vinot on hyvä pitää kunnossa, antavat tukea kasvavalle vatsalle.
ja syke tulisi pitää 150 alle.pienet nousut eivät haittaa mutta kovin paljon tuon ylle ei saisi mennä.
itse jumppailin viikolle 24 asti samaiseen tahtiin,kunnes tuli masun kasvupyrähdys ja sen seurauksena supisteluja,joten jätin jumppaamisen. nyt kävelen paljon ja teen kotona käsipainoilla ja kuminauhalla ylläpitävää juppailua.
pidä itsestäsi huolta,liikunta kannattaa raskausaikanakin =)
neitiniiskunen rv 27