Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osaavatko teini-ikäiset lapsesi puhua puhelimessa?

Vierailija
06.08.2026 |

Siis olla läsnä ja vaihtaa hetken aikaa kuulumisia puhelimessa, tai luontevasti hoitaa jonkun puolivirallisen asian puhelimitse? Yllättävän monet käyttävät puhelinta pelkästään viestittelyyn eri sovelluksilla ja ovat hirveän arkoja ja lyhytsanaisia puhumaan.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Oli kyllä koomista kun yritti selvitä terveyskeskuksen portinvartijasta, ja siihen pitää vain vastata kysymyksiin kunhan saa aloitettua.

Sen jälkeen pidin kyllä pikakurssin: ensin tervehditään ja kerrotaan kuka soittaa!

Nyt on vähän erikoista jotenkin naureskelle teineille tästä asiasta, koska puhelimen käyttö on vanhempien vastuulla opettaa. Hyvä että olet nyt opettanut, mutta tämä tilanne on ihan oman päätöksesi seurausta, ei heidän syynsä. 

Itse muistan kun olin n. 7v ja äiti näytti kädestä pitäen miten valitaan numerot ja nyt sanot "täällä etunimi sukunimi hei". Laitteita on nykyään helppo oppia käyttämään itsekin, mutta puhelinetiketti on opittu asia. Vai onko ihmiset täällä sitä mieltä, että tämä pitää jotenkin syntymästä asti osata?

Ihan kuvittelin että jotain olis tarttunut 18 vuodessa kun teini kuitenkin aina korva pitkänä kuunteli kun mä puhelimessa olen hoitanut asioita. Muuten fiksu ja esiintymistaitoinen nuori, mutta meni kai ihan lukkoon kun piti saada luuriin sanottua jotain.

Terveyskeskus ja hammaslääkäri on kai maailman viimeiset linnoitukset johin ei ole nettiajanvarausta.

Nyt ei voi kyllä olettaa että jotenkin osaa vaan kuuntelemalla. Ajanvaraus on muutenkin sellainen asia, joka kannattaa ihan erikseen opettaa lapselle, eli nyt on jäänyt puheluiden lisäksi ihan yksi erillinen asia opettamatta. Tuollaisiin paikkoihin soittaessa on vielä yleensä automaattinen vastaaja, eli "valitse yksi jos haluat...". Näitä numerovalintojakaan ei kukaan osaa jos ei ole koskaan kerrottu, eli oikeastaan kolme juttua. Terveydenhuollosta puheenollen noin yleensä pitää seliittää miten siellä toimitaan, miten menee kelakortit, korvaukset vakuutukset yms ja milloin soitetaan minnekin juuri teidän kunnassa. Tää on oikeastaan aika iso "oppikokonaisuus" joka lapselle pitää opettaa, eikä olettaa että on jotenkin itseoppinut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla