Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Deittailu ja.herpes

Vierailija
03.08.2026 |

Miten ihmeessä pitäisi toimia kun haluaisin deittailla, mutta minulla on herpes.

Ei sitä nyt viitsisi mihinkään tinderbioonkaan kirjoittaa, etenkin kun somessa ja foorumeilla jaellaan kuvakaappauksia.

Toisaalta en haluaisi tuhlata kenenkään aikaa ja kertoa asiasta vasta myöhemmässä vaiheessa.

Missään nimessä en halua harrastaa seksiä ilman että kumppani tietää asiasta vaikka kondomi olisikin käytössä.

M46

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi niin että ollaan oltu aviossa vuodesta 89. Kerran ollut suuseksiä joskus alkuaikoina.

Kuinka ollakaan intouduin antamaan vaimolle suuseksiä pari vuotta sitte. Vaimo sai siitä herpeksen sukuelimiinsä. Tuli niitä näppylöitä ja lääkäri totesi taudin.

Missään vieraissa suhteissa en ole koko aikana ollut, enkä tiennyt omasta suuherpeksestäni mitään.

Olikos tietoo onko vaimo ollut vieraisssa?

Vierailija
22/37 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo herpesvirus taitaa olla monella niin, että eivät edes tiedä kantavansa moista virusta, kun se ei ole koskaan aktivoitunut.

Minulla on moinen virus nuoruusvuosina hankittu, ja oli taannoin aika viheliäinenkin. Tapasin tuon seikkailuvaiheen jälkeen vaimoni, ja olemme olleet nyt 30 vuotta kimpassa ja ollaan varottu, ettei ilotella, kun tuo virus on minua vaivannut. Lopputuloksena on se, että virus ei ole joko koskaan tarttunut häneen tai jos onkin, niin se ei ole kertaakaan aktivoitunut. Hyvin on siis sujunut, vaikka riskiä tarttumisesta on ollut.

Uskoisin kyllä, että lähes jokaisella on jonkinnäköistä  oiretta jossain vaiheessa. Onko ennemminkin niin ettei haluta huomata, jos vähäisempi oire.  Joskus oireet voivat olla niin vähäisiä, ettei niitä yhdistetä/ei haluta yhdistää herpekseen. 

Mutta jos noin kauan on mennyt, ettei vaimoosi ole tarttunut, ei sitten ilmeisesti helposti tartukaan. Tuossa ajassa jo luulisi tartunta tulleen. Mutta olette olleet varovaisia kun sinulla oireita, siitä päätelmä, että ei oireettoman tartu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Deittailusta sen verran, että kun kerran viidesosalla kansasta on herpes, niin pitäiskö tuolle porukalle olla jopa ihan keskinäinen tinderi jossain? 

Sittenhän voisi sekstailla suht huoleti ihan vapaasti :=)

Vierailija
24/37 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Deittailusta sen verran, että kun kerran viidesosalla kansasta on herpes, niin pitäiskö tuolle porukalle olla jopa ihan keskinäinen tinderi jossain? 

Sittenhän voisi sekstailla suht huoleti ihan vapaasti :=)

Tai voisihan nykyisiin sovelluksiinkin antaa käyttäjälle mahdollisuuden lisätä tuo tieto profiiliinsa ja sitten tuon täpän ruksittaneille sovellus näyttäisi vain muiden täpän ruksittaneiden profiileja.

Vierailija
25/37 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukuelinherpes on viidesosalla väestöstä, mutta huuliherpes jopa 70-90 prosentilla ja sekin voi tarttua sukuelimiin.

Vierailija
26/37 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ap:n tilanne todennäköisesti jossain vaiheessa myös edessä. Minulla todettiin herpes vuosi sitten juuri kun kumppani vaihtui. Tartunta on todennäköisemmin peräisin edelliseltä kumppanilta ja nykyinen (seksisuhde, uusvanha kumppani) otti asian hyvin ja on pitänyt myös itseään mahdollisena tartuttajana, vaikka täysin oireeton onkin.

Jos ja kun joskus tapaan uuden kumppanin, aion ottaa asian esille siinä vaiheessa, kun sänkyyn päätyminen näyttää varmalta. En liian etukäteen ja toisaalta en missään nimessä halua jättää kertomatta. Jos pesän saaminen jää siitä kiinni, ei muuta kuin uutta matoa koukkuun sitten.

M42

Vierailija
27/37 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukuelinherpes on viidesosalla väestöstä, mutta huuliherpes jopa 70-90 prosentilla ja sekin voi tarttua sukuelimiin.

Itseasiassa itselläni ei ole ollut kertaakaan huuliherpestä sen jälkeen kun sain genitaaliherpeksen. 

Ilmeisesti toinen virus voi jotenkin syrjäyttää toisen?

Herpes voi todellakin tarttua oireettomana. Ex kertoi että herpes oli ollut aktiivinen viimeksi puoli vuotta sitten, mutta minuun se tarttui heti ensimmäisessä yhdynnässä.

Vierailija
28/37 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun niillä ei käytännässä ole mitään eroa, kuin nää horinat: samat virukset voi lymyillä missä vaan limakalvoilla tai iholla.

Mutta sellainen ero on, että jos se hsv1 on genitaaleissa, se ekojen oireuiden jälkeen ei oireile käytännössä ikinä eikä myöskään tartu eteenpäin. Sama jos hsv2 onnistuu nappaamaan suupieleensä.

Ja mikäli kävisi vielä niin, että onnistuu saamaan sen toisenkin, tän eka tartunnan vasta-aineet suojaa tehokkaasti oireilulta. <3

Vierailija
29/37 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on ap:n tilanne todennäköisesti jossain vaiheessa myös edessä. Minulla todettiin herpes vuosi sitten juuri kun kumppani vaihtui. Tartunta on todennäköisemmin peräisin edelliseltä kumppanilta ja nykyinen (seksisuhde, uusvanha kumppani) otti asian hyvin ja on pitänyt myös itseään mahdollisena tartuttajana, vaikka täysin oireeton onkin.

Jos ja kun joskus tapaan uuden kumppanin, aion ottaa asian esille siinä vaiheessa, kun sänkyyn päätyminen näyttää varmalta. En liian etukäteen ja toisaalta en missään nimessä halua jättää kertomatta. Jos pesän saaminen jää siitä kiinni, ei muuta kuin uutta matoa koukkuun sitten.

M42

En tiedä onko tuokaan niin hyvä, että sitten vasta kun sänkyyn päätyminen näyttää varmalta.... siinä vaiheessa on toiselle voinut jo tulla ihastumista ja tuollaisen saa tietoon, niin ei varmaan kivalta tunnu, kun suhde on lopetettava sen vuoksi, jos ei itselleen tartuntaa halua ja toisen aikaakin on vienyt ihan turhaan. 

Vierailija
30/37 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tulla huijattu olo, jos kertoo vasta juuri ennen petipuuhia.

Vierailija
31/37 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suutuit nyt ihan turhaan.

Kuten jo ensimmäisessä viestissä sanoin:Minä en aio harrastaa seksiä kenenkään kanssa kertomatta asiasta.

Olen eri, mutta edellinen ei tainnut suuttua sinulle, vaan sille, joka kommentoi että deittielänäsi taitaa olla ohi, jos aiot olla rehellinen. Sai kuulostamaan siltä, että hänen mielestään ei kannattaisi kertoa, mutta niinhän asia ei todellakaan ole.

Vierailija
32/37 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo ensimmäisessä viestissä sanoin:Minä en aio harrastaa seksiä kenenkään kanssa kertomatta asiasta.

Olen eri, mutta edellinen ei tainnut suuttua sinulle, vaan sille, joka kommentoi että deittielänäsi taitaa olla ohi, jos aiot olla rehellinen. Sai kuulostamaan siltä, että hänen mielestään ei kannattaisi kertoa, mutta niinhän asia ei todellakaan ole.

Ne olivat molemmat itseni kirjoittamia kommentteja.

Tarkoitin sen "jos haluaa olla rehellinen" sillä mielellä että sitten se vaan on ohi ja asia pitää hyväksyä.

T:Ap

Vierailija
33/37 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin sen "jos haluaa olla rehellinen" sillä mielellä että sitten se vaan on ohi ja asia pitää hyväksyä.

Hassunhauskaa, miten varsinkin kirjallisessa muodossa tapahtuva kommunikointi altistaa väärinymmärryksille. Haluan nyt turhamaisuuttani itsekin osallistua tähän ruumiinavaukseen.

Itse oletin koko ajan, että aloittaja ja "deittailu on ohi, jos rehellinen" ovat sama henkilö. Samoin uskoin miestä mäessä, kun hän aloituksessa kirjoitti, ettei aio olla epärehellinen. Minun "suuttuneeksi" tulkittu kommenttini oli tarkoitettu vahvistamaan aloittajan päätöstä olla rehellinen ja samalla ihmetellä niitä ihmisiä, jotka eivät pidä rehellisyyttä välttämättömänä.  

Vierailija
34/37 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassunhauskaa, miten varsinkin kirjallisessa muodossa tapahtuva kommunikointi altistaa väärinymmärryksille. Haluan nyt turhamaisuuttani itsekin osallistua tähän ruumiinavaukseen.

Itse oletin koko ajan, että aloittaja ja "deittailu on ohi, jos rehellinen" ovat sama henkilö. Samoin uskoin miestä mäessä, kun hän aloituksessa kirjoitti, ettei aio olla epärehellinen. Minun "suuttuneeksi" tulkittu kommenttini oli tarkoitettu vahvistamaan aloittajan päätöstä olla rehellinen ja samalla ihmetellä niitä ihmisiä, jotka eivät pidä rehellisyyttä välttämättömänä.  

Rehellisyys kannattaa, koska käsittääkseni tartuttamisesta on langetettu ihan tuomiokin.

Vierailija
35/37 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
36/37 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rehellisyys kannattaa, koska käsittääkseni tartuttamisesta on langetettu ihan tuomiokin.

Olisi kiinnostavas tietää paljonkohan tuomioita on langetettu suomessa. 

Vierailija
37/37 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiinnostavas tietää paljonkohan tuomioita on langetettu suomessa. 

Mielestäni julkisuudessa on kerrottu vain yhdestä tuomiosta. Sekin kuitenkin kumottiin korkeimmassa oikeudessa. Ei voi tietää, milloin tartunta on saatu koska herpes voi olla pitkäänkin oireettomana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi