Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Deittailu ja.herpes

Vierailija
03.08.2026 |

Miten ihmeessä pitäisi toimia kun haluaisin deittailla, mutta minulla on herpes.

Ei sitä nyt viitsisi mihinkään tinderbioonkaan kirjoittaa, etenkin kun somessa ja foorumeilla jaellaan kuvakaappauksia.

Toisaalta en haluaisi tuhlata kenenkään aikaa ja kertoa asiasta vasta myöhemmässä vaiheessa.

Missään nimessä en halua harrastaa seksiä ilman että kumppani tietää asiasta vaikka kondomi olisikin käytössä.

M46

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt niin, että kerron aina toisilla treffeillä. Näin en tuhlaa liikaa kenenkään aikaa, mutta toisaalta ei tarvitse ihan kaikille huudella tästä asiasta. 

Ekat treffit on itselleni (ja tietysti myös naiselle) sellainen tunnustelu, että kiinnostaako tutustua tarkemmin. Jos kiinnostaa, niin toisilla treffeillä kerron että haluaisin tutustua paremmin, mutta että minulla on herpes. Jos tämä on naiselle dealbreaker niin sitten lopetetaan siihen. Jos nainen haluaa jatkaa tutustumista tiedon jälkeenkin niin sitten jatketaan. Seksiä en harrasta vielä tuossa vaiheessa kuitenkaan vaan se on sitten vähän myöhemmässä vaiheessa. Haen parisuhdetta, en irtoseksiä. Se on myös hyvä mittari itselle, että jos ei tunnu luontevalta kertoa tätä toisilla treffeillä, niin nainen on todennäköisesti muutenkin väärä minulle. Oikean ihmisen kanssa tästäkin asiasta keskustelu on mahdollista.

Naiset ovat arvostaneet tätä että kerron riippumatta siitä, haluavatko jatkaa tutustumista vai ei. Suurin osa ei halua ja siihen pitää valmistautua henkisesti.

Vierailija
2/37 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tehnyt niin, että kerron aina toisilla treffeillä. Näin en tuhlaa liikaa kenenkään aikaa, mutta toisaalta ei tarvitse ihan kaikille huudella tästä asiasta. 

Ekat treffit on itselleni (ja tietysti myös naiselle) sellainen tunnustelu, että kiinnostaako tutustua tarkemmin. Jos kiinnostaa, niin toisilla treffeillä kerron että haluaisin tutustua paremmin, mutta että minulla on herpes. Jos tämä on naiselle dealbreaker niin sitten lopetetaan siihen. Jos nainen haluaa jatkaa tutustumista tiedon jälkeenkin niin sitten jatketaan. Seksiä en harrasta vielä tuossa vaiheessa kuitenkaan vaan se on sitten vähän myöhemmässä vaiheessa. Haen parisuhdetta, en irtoseksiä. Se on myös hyvä mittari itselle, että jos ei tunnu luontevalta kertoa tätä toisilla treffeillä, niin nainen on todennäköisesti muutenkin väärä minulle. Oikean ihmisen kanssa tästäkin asiasta keskustelu on mahdollista.

Naiset ovat arvostaneet tätä että kerron riippumatta siitä, haluavatko jatkaa tutustumista vai ei. Suurin osa ei halua ja siihen pitää valmistautua henkisesti.

Kuulostaa hyvältä kompromissilta. Varmaan tinderit ovat aika huono foorumi kyseisen vaivan kanssa.

Luulisi olevan enemmän onnea, jos oikean elämän puolella tutustuu ajan kanssa ja sitten deittailun alkaessa, tai vaikka ennenkin sitä kertoo asiasta.

Itse ajattelen, kohtalaisena tautifoobikkona, että varautuneessa suhtautumisessa herpekseen ei ole niinkään kyse ällötysreaktiosta tai moraalisesta paheksunnasta, vaan itsesuojelusta. Kukapa haluaisi vaarantaa oman hyvinvointinsa.

Jos minä kuitenkin olisin jo valmiiksi ihastunut toiseen ja sitten ilmenisi hänellä olevan herpes, ei se vaikuttaisi haluuni tutustua häneen lisää.

-sivusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hyvältä kompromissilta. Varmaan tinderit ovat aika huono foorumi kyseisen vaivan kanssa.

Luulisi olevan enemmän onnea, jos oikean elämän puolella tutustuu ajan kanssa ja sitten deittailun alkaessa, tai vaikka ennenkin sitä kertoo asiasta.

Itse ajattelen, kohtalaisena tautifoobikkona, että varautuneessa suhtautumisessa herpekseen ei ole niinkään kyse ällötysreaktiosta tai moraalisesta paheksunnasta, vaan itsesuojelusta. Kukapa haluaisi vaarantaa oman hyvinvointinsa.

Jos minä kuitenkin olisin jo valmiiksi ihastunut toiseen ja sitten ilmenisi hänellä olevan herpes, ei se vaikuttaisi haluuni tutustua häneen lisää.

-sivusta

Tämä on ihan totta. Jos on tavannut jonkun sovelluksen kautta ja käynyt vasta yksillä treffeillä, on helppoa antaa pakit, kun ei vielä tunne toista ja sovelluksessa on jonossa muita miehiä, jotka odottavat treffeille pääsyä. Näistä keisseistä tulee useimmiten pakit.

Paras tapa tosiaan on tutustua ensin kavereina siten, että tapaa vaikka harrastusten, töiden, yhteisten kavereiden tms. kautta. Tällöin kummatkin ovat jo jossain määrin henkisesti sitoutuneita jatkamaan tutustumista, koska tuntevat toisensa jo jollain tasolla. Ja yleensä ainakin pientä ihastusta ilmassa, koska ollaan jo toisilla treffeillä. Näitä kontakteja on vain harmittavan vaikeaa luoda. Se on ihan sattumankauppaa sattuuko joku kiinnostava ihminen samaan harrastusryhmään vai ei..

Vierailija
4/37 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se taitaa olla deittielåmä ohi, jos haluaa asian kanssa rehellinen olla.

Vierailija
5/37 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan uskomatonta, jos joku edes viihdyttää ajatusta olla epärehellinen asian suhteen. Vaikka olisi kaikki kondomit ja muut asiat otettu huomioon, niin kyllä jokaiselle kuuluu oikeus omalta kohdaltaan päättää haluaako ottaa riskin.

Minä en herkästi suutu, enkä tietääkseni vihaa ketään, mutta jos minulle selviäisi, että seksikumppani on tieten tahtoen jättänyt kertomatta sukupuolitaudistaan (vaikka olisikin vaatinut kondomin käyttöä), en antaisi sitä koskaan anteeksi ja viha olisi ainoa sana joka lähimainkaan tavoittaisi sitä tunnetta.

Vierailija
6/37 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suutuit nyt ihan turhaan.

Kuten jo ensimmäisessä viestissä sanoin:Minä en aio harrastaa seksiä kenenkään kanssa kertomatta asiasta.

Vierailija
7/37 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suutuit nyt ihan turhaan.

Kuten jo ensimmäisessä viestissä sanoin:Minä en aio harrastaa seksiä kenenkään kanssa kertomatta asiasta.

Mietiskely oli yleisellä tasolla, ei syyttävästi kohdistettu sinulla tai kenellekään muullekaan.

No ehkä vähän kohdistettu niille, jotka kuvatulla tavalla käyttäytyvät. Vaikka oletettavasti heiltä puuttuu empatiakykyä ja/tai järkeä siinä määrin, ettei syyllistämisestä ole yhtään mitään hyötyä.

Kaikkea hyvää sinulle! Ei sukupuolitaudin tarvitse olla maailman- eikä sukupuolielämän loppu. Kuten aikaisemmassa viestissäni kirjoitin, minä jatkaisin herpeksestä kärsivään tutustumista, jos olisin jo valmiiksi ihastunut häneen.

Vierailija
8/37 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten se on ohi lähes kaikilta yli 50v, koska käytännössä kaikilla se silloin on. Ei ole mitään normaali ja sukupuoliherpestä erikseen, on vain herpes jota tosin aiheuttaa kaksi virusta. Kukaan ei voisi harrastaa suojaamatonta seksiä, ei myöskää suuseksiä mihinkään suuntaa eikä suudella, eikä myöskään koskea sormin toisiinsa. Leviää tosi tehokkasti myös kaikissa kontaktilajeissa kts herpes gladiatorum ja kynsivalleista, siksi hoitohenkilökunta niitä kumihanskoja käyttää.  

Suurin osa ei vain halua tutkituttaa itseään, koska ei voisi enää vedta tietämättömyyteen. 

Vierailija
9/37 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä myös herpes. Onneksi lievä ja uusii harvoin. Juuri luin, että sukuelinherpes on 20 % väestöstä, suurella osalla oireettomana.

Vierailija
10/37 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei tarvitse kaikille huudella asiasta". Kun tarpeeksi paljon deittailee eri ihmisiä, niin itseä ainakin mietityttäisi kuinka laajalle asia leviäisi, kun asia hyvin todennäköisesti kerrotaan eteenpäin, ihmiset juoruaa tällaisista asioista. Ei hirveän kiva, jos näin henkilökohtaiset asiat leviää. 

Vierailija
11/37 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei tarvitse kaikille huudella asiasta". Kun tarpeeksi paljon deittailee eri ihmisiä, niin itseä ainakin mietityttäisi kuinka laajalle asia leviäisi, kun asia hyvin todennäköisesti kerrotaan eteenpäin, ihmiset juoruaa tällaisista asioista. Ei hirveän kiva, jos näin henkilökohtaiset asiat leviää. 

Tätä olen miettinyt, mutta eri näkökulmia punnittuani tullut siihen tulokseen, että tämä on paras tapa toimia. Minulla on myös se etu, että deittailen Helsingissä, missä kaikki eivät tunne kaikkia. On epätodennäköistä, että vaikka tinderissä tapaamani nainen haluaisi juoruta asiasta eteenpäin, koska eivät hänen tuttunsa tiedä minua. Pienemmällä paikkakunnalla tilanne on varmasti hankalampi.

Yhden naisen kanssa olimme ensin kavereita ennen kuin aloimme deittailla. Luotan häneen enkä usko että hän on kertonut asiaa eteenpäin. Pyysin kertoessani, että pitäisi omana tietonaan. Minulla ei ole syytä uskoa, että olisi juoruillut.

Mutta kieltämättä tämä nostaa myös omaa rimaa naisille. Jos on vähänkään epävarma olo naisesta ekojen treffien jälkeen, niin en ole enää tavannut. Pitää olla selvä kiinnostus, että lähden asiaa kertomaan.

Vierailija
12/37 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut kaksi naista, joilla molemmilla oli sukuelinherpes. He kertoivat sen avoimesti, josta kiitos molemmille. Lopetin tapailut molemmilla kerroilla heti tämän jälkeen, eikä mitään intiimiä luonnollisesti ehtinyt tapahtua. Syynä päätökseeni oli se, että kondomia olisi käytettävä parisuhteessa ”loppuelämä”, ja että sukuelinherpes voi tarttua aktiivivaiheessa myös pelkästä tiiviimmästä ihokontaktista.

En halua sitä itseeni mistään hinnasta, vaikka olisi kuin estolääkitystä saatavilla.

Vierailija
13/37 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tavannut kaksi naista, joilla molemmilla oli sukuelinherpes. He kertoivat sen avoimesti, josta kiitos molemmille. Lopetin tapailut molemmilla kerroilla heti tämän jälkeen, eikä mitään intiimiä luonnollisesti ehtinyt tapahtua. Syynä päätökseeni oli se, että kondomia olisi käytettävä parisuhteessa ”loppuelämä”, ja että sukuelinherpes voi tarttua aktiivivaiheessa myös pelkästä tiiviimmästä ihokontaktista.

En halua sitä itseeni mistään hinnasta, vaikka olisi kuin estolääkitystä saatavilla.

Kovin yleiseltä sitten vaikuttaa, jos jopa 2lla tapaamallasi, ellet sitten oke tapaillut monia kymmeniä? Tai pitkällä kymmenien vuosien aikavälillä tapavtuneet. Tai sattumaa vain kohdallesi. Itse en ole tavamnut ketään.

Vierailija
14/37 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys... miten tomia. Vaikuttaa kuitenkin, et osaat oikein toimia, kertoo ennen seksiä ja mahd nopeesti, ettei toisen aikaa kuluta. Nää varmaa ne tärkeimmät. Kun löytäis vielä ne ihmiset toisensa, olis sellanen deittisivusto jost hakee, joil sama vaiva, olis helpompaa deittailut.

Vierailija
15/37 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin yleiseltä sitten vaikuttaa, jos jopa 2lla tapaamallasi, ellet sitten oke tapaillut monia kymmeniä? Tai pitkällä kymmenien vuosien aikavälillä tapavtuneet. Tai sattumaa vain kohdallesi. Itse en ole tavamnut ketään.

Todennäköisesti et vain tiedä tavanneesi.

Vierailija
16/37 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo herpesvirus taitaa olla monella niin, että eivät edes tiedä kantavansa moista virusta, kun se ei ole koskaan aktivoitunut.

Minulla on moinen virus nuoruusvuosina hankittu, ja oli taannoin aika viheliäinenkin. Tapasin tuon seikkailuvaiheen jälkeen vaimoni, ja olemme olleet nyt 30 vuotta kimpassa ja ollaan varottu, ettei ilotella, kun tuo virus on minua vaivannut. Lopputuloksena on se, että virus ei ole joko koskaan tarttunut häneen tai jos onkin, niin se ei ole kertaakaan aktivoitunut. Hyvin on siis sujunut, vaikka riskiä tarttumisesta on ollut.

Vierailija
17/37 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös herpes tartu varsin todennäköisesti nimenomaan silloin kun se on äityneenä, ja kääntäen toisin päin; jos se ei ole juuri muhinnoin hetkellä vaivaamassa, niin sen tarttumisriski on melkoisen pieni…

Vierailija
18/37 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös herpes tartu varsin todennäköisesti nimenomaan silloin kun se on äityneenä, ja kääntäen toisin päin; jos se ei ole juuri muhinnoin hetkellä vaivaamassa, niin sen tarttumisriski on melkoisen pieni…

Periaatteessa näin, jos herpes ei ole aktiivinen ei se voi myöskään tarttua. Usein myös ajan kanssa aktiiviset jaksot käy harvinaisemmiksi, ainakin huuliherpeksen kanssa on minulle käynyt näin. 

Kuitenkin tässä on se ongelma että aktiivisuutta ei välttämättä tunne jos se tulee lievänä ja silloin se voi tartuttaa. Toisaalta voi olla että todella monelle herpes on joskus tullut muttei enää koskaan aktivoidu eikä ole koskaan sitä huomannut.

Arvio sukupuolielinherpeksestä liikkuu n. 20% väestöstä, veikkaan että valtaosalla ei uusi usein tai paljon useammalla olisi se, niin paljon suojaamatonta seksiä ihmiset harrastaa. 

Vierailija
19/37 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa näin, jos herpes ei ole aktiivinen ei se voi myöskään tarttua. Usein myös ajan kanssa aktiiviset jaksot käy harvinaisemmiksi, ainakin huuliherpeksen kanssa on minulle käynyt näin. 

Kuitenkin tässä on se ongelma että aktiivisuutta ei välttämättä tunne jos se tulee lievänä ja silloin se voi tartuttaa. Toisaalta voi olla että todella monelle herpes on joskus tullut muttei enää koskaan aktivoidu eikä ole koskaan sitä huomannut.

Arvio sukupuolielinherpeksestä liikkuu n. 20% väestöstä, veikkaan että valtaosalla ei uusi usein tai paljon useammalla olisi se, niin paljon suojaamatonta seksiä ihmiset harrastaa. 

Voi tarttua, vaikka ei olisi aktiivinen. Todennäköisyys on pienempi kuin aktiivivaiheessa, mutta suurempi kuin nolla. 

Esimerkiksi minä olen saanut tartunnan oireettomalta eksältäni, joka ei edes tiennyt kantavansa virusta.

Vierailija
20/37 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi niin että ollaan oltu aviossa vuodesta 89. Kerran ollut suuseksiä joskus alkuaikoina.

Kuinka ollakaan intouduin antamaan vaimolle suuseksiä pari vuotta sitte. Vaimo sai siitä herpeksen sukuelimiinsä. Tuli niitä näppylöitä ja lääkäri totesi taudin.

Missään vieraissa suhteissa en ole koko aikana ollut, enkä tiennyt omasta suuherpeksestäni mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä