Ei-mieluisaan työhön siirtyminen etukäteen siksi, että vanheneminen ja yövuorot-kombo pelottaa?
Miten neuvoisit toimimaan, ihmistä jolla on vielä 13 vuotta eläkkeeseen, mutta pelkää ettei jaksa siihen saakka pitkiä yövuoroja kellon ympäri? Muuten rakastaa nykyistä työtään ja myös sitä että pitkien vuorojen vastapainoksi on listassa enemmän vapaapäiviäkin.
Nyt ei vielä yövuoroissa ole ongelmia, valvoo hyvin ja aamulla nukahtaa heti, nukkuen hyvät unet. Jaksaa helposti normaalit 2 yötä peräkkäin, kolmannen jälkeen väsymys jo pahempaa mutta kolmea harvoin on.
Vaihtoehtona on siirtyä tylsään toimistotyöhön ja -työaikaan, työhön jossa on 10 vuotta sitten ollut ja jota inhosi yli kaiken, silloin palaten innolla takaisin omaan työhönsä.
Kommentit (4)
En vaihtaisi etukäteen. Ehtii vaihtaa sittenkin kun nykytyö lakkaa olemasta kivaa.
Itse yövuoroja myös teen, mummokuumeen takia vaan alkaa olemaan keholle rasittavia,mutta en mä mihinkään ole lähdössä muualle, en tod. Kysyn sitten jos voi tehdä muita vuoroja ilman öitä, tai ramppaan lääkärissä ja saikkulappua kouraan. Mut en lähe. Hyvä palkka ja pitkät lomat. Tai mistäs tiedän,millon tää mummokuume helpottaa,niin toiv. jaksaa taas paremmin. Lääkärin määräämistä lääkkeistä oli apua vaan nivelkipuihin, silti jäi huonot unet,hikoilu,sydämen muljailu,aivosumu,muisti ongelmat, väsymys kun pitäs jaksaa, pirteys kun pitäs nukkua. En osaa keskittyä mihinkään,katson elokuvaa 5min pätkissä pari päivää.
No minä myös sanoin samaa, että ei pidä etukäteen murehtia kun nyt ei mitään ongelmia ole. Jos ongelmia tulee niin sitten lääkäriin ja tarvittaessa saikun kautta työkykyneuvotteluun kun samalla työnantajalla on mahdollisuus myös siihen toimistotyöhön.
Enemmän pelkään sitä ettei hän kestä siinä toimistotyössä nytkään kun myöntää ettei hän siihen itse työhön halua. Mutta pelkää vain miten käy JOS yövuorot alkaa rasittaa liikaa.
Ap
No en tiedä, itse siirryin jo 32-vuotiaana pois toisiin töihin yövuoroja pakoon, palkkakin 700e /kk huonompi. En ole katunut hetkeäkään, olen pirteä ja aikaansaava, ja tämä on tuonut minulle uusia mahdollisuuksia, esim. ulkomaan työkomennuksia. Öitä valvomalla ei ne leppoisat eläkepäivät ole ollenkaan varmoja, joku sydäri pamahtaa ekana päivänä kun kroppa ollut liian kauan ja liian kovalla.