Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette Homeroksen Odysseiasta? Oletteko lukeneet tai kuunnelleet sen? Tai katsoneet Nolanin elokuvan?

Vierailija
31.07.2026 |

Eepoksen ensimmäisiä laineja:

Kerro meille, oli Muusa, monien käänteiden miehestä, joka oli ajettu vaeltamaan maat ja mannut sen jäljestä kun hän oli ryöstänyt Troijan pyhän linnoituksen.

Hän näki monien miesten kaupungit ja oppi heidän mielensä; Monet tuskat hän kärsi merellä omassa sydämessään, pyrkiessään voittamaan oman henkensä ja tovereidensa kotiinpaluun.

Mutta ei hän pelastanut tovereitaan, vaikka hän hartaasti toivoi; He itse menehtyivät oman holtittoman tyhmyytensä vuoksi, hölmöinä jotka ahmivat Hyperionin, Helioksen, karjan, mutta hän vei heiltä heidän paluunsa päivän.

Näistä asioista, jossain kohden, jumalatar, Zeuksen tytär, on meille myös puhunut.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut. Olen enemmän suorasanaisen kertomakirjallisuuden ystävä kuin heksametrin. Nostan hattua jos joku on tuon lukenut ja nostan toistamiseen jos kreikaksi. Saarikoskesta on tiedossa hänen mieltymyksensä alkoholiin, vähemmän ehkä miehen oma tuotanto,  mutta aniharva tiedostaa että hän oli ansioitunut homeerisen kreikan kääntäjä. 

Pidin Nolanin elokuvasta, se oli ennen kaikkea yleissivistävä. Totta kyllä että meteliä ja miekkatappeluita oli todella paljon, kannattaa ottaa korvatulpat mukaan jos menee katsomaan. Mutta eikö ole Oscarin arvoinen teko että saa tuollaisen katsojamäärän katsomaan antiikin kreikan aikaista tarinaa? Tietäisipä Homeros (jos hän nyt ollenkaan oli henkilö) että eräänä viikonloppuna tuhansien vuosien päästä kymmenet miljoonat perehtyvät hänen ruonoelmiinsa.

Vierailija
22/28 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut jo lapsena. Antiikin Kreikan mytologia oli kiinnostuksenkohteitani silloin. 

Aihe ei elokuvana taas hirveästi kiinnosta, mutta Nolanin elokuvat on yleensä olleet tosi hyviä, niin ehkäpä käyn katsomassa leffankin. 

Olet siis oikeasti lukenut jo lapsena paksun eeppisen runoelman, joka on kirjoitettu daktyylisessä heksametri-muodossa? Luitko kenties Otto Mannisen, vai Saarikosken suomennuksen?

Onko siinä jotain kummallista? Luin minä Kalevalankin, ja Silmarillionin jne. 

Ei sinänsä, itse luin vasta aikuisena - aika moni vain kertoo lukeneensa nämä teokset, vaikka oikeasti aika harva Odysseian ja Iliaan on kahlannut läpi, tai edes sitä Kalevalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut jo lapsena. Antiikin Kreikan mytologia oli kiinnostuksenkohteitani silloin. 

Aihe ei elokuvana taas hirveästi kiinnosta, mutta Nolanin elokuvat on yleensä olleet tosi hyviä, niin ehkäpä käyn katsomassa leffankin. 

Olet siis oikeasti lukenut jo lapsena paksun eeppisen runoelman, joka on kirjoitettu daktyylisessä heksametri-muodossa? Luitko kenties Otto Mannisen, vai Saarikosken suomennuksen?

Ei sinänsä, itse luin vasta aikuisena - aika moni vain kertoo lukeneensa nämä teokset, vaikka oikeasti aika harva Odysseian ja Iliaan on kahlannut läpi, tai edes sitä Kalevalaa.

No mulla on autistiperhe, jossa osa osaa ihan sitä muinaiskreikkaakin, niin tämä voi vaikuttaa asiaan. 

Vierailija
24/28 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistossa piti lukea, en päässyt loppuun  .. muistaakseni Saarikosken suomennos, ei huono, mutta samanlaista ' alastalon salissa" sanataidetta.

Itse olen lukenut (ja välillä tarkistelen asioita) Otto Mannisen heksametrisuomennosta. Työlästä mutta mielenkiintoista. Lukemista helpottavat sekä Linkomiehen johdanto että Tudeerien toimittamat selitykset. Nimi- ja asialuettelo lopussa ovat myös suureksi avuksi ja iloksi lukijalle. Saarikosken käännös on lukematta.

Vierailija
25/28 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin Homoeroksen Sex odysseuksen. Siinä kierretään Lesbokset yms poikain kanssa. Mukana vilahtelee sikoja ja merenneitoja.

T. Urpo

Vierailija
26/28 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luin alakouluikäisenä kesälomilla Kalevalan, Seitsemän veljestä sekä Vänrikki Stoolin tarinat. Olisipa ollut meillä Homerosta, niin olisi silloin mennyt sekin. Meillä kotona maaseudun sydämessä ei ollut hirveästi kirjoja ja nekin pääasiassa aikuisten "tylsyyksiä", enkä kesällä päässyt koulun kirjastoon. Veljeksissä, Kalevalassa ja Vänrikki Stoolissa oli sentään kaipaamiani seikkailukertomuksia.

Vierailija
27/28 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö pelkkä elokuvan katsominen riitä? Oli muuten hyvä elokuva ja mukavaa kuulla että en ole ollut ainoa joka on siitä tykännyt. Harmi että se on saanut osakseen kohtuutonta vihaa ja kritiikkiä, esimerkiksi haarniskoja ja puvustusta on herjattu ja haukuttu epähistorialliseksi vaikka Agamemnonin asu on eeppinen ja komea.

Vierailija
28/28 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

monta leffaa nähyt oysseuksesta. paras oli italialainen sarja jossa penelope oli tää irene papas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi