Marjanpomijat tienaa jopa 3000€/päivässä eli 90 000€/kk
Toki voi vähemmänkin poimia mut huipputuloihin pääsee ja elelee herroiksi koko vuoden kuukauden töillä. Marjanpoimijoiden faceryhmässä keskustelua tästä. Kenenkään ei tarvi olla köyhä ellei halua. Verotonta tuloa.
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Kävin taas tänään keräämässä mustikoita ja oikein kellotin miten kauan kestää mikäkin vaihe:
Ajo metsään 20 min, yksi ämpärillinen mustikkaa 2 h, putsaus joka käsittää myös kantojen poiston vei 4 h, ajo kotiin toiset 20 min. Eli yhden 5 kg laatikon myydäkseni ja 50€ tienatakseni kului 6 h ja 40 min. Toinen ämpäri tuli vielä puolilleen, mutta se menee omaan pakkaseen. Toki olisin voinut kerätä myyntiin toisenkin kokonaisen ämpärillisen, mutta en ehtisi sitä putsata ennen huomista. Eli ei tässä meikäläinen oikein tuntipalkoille pääse.
Minäkin kellotin. Kotiportailta metsään ja takaisin jalkaisin noin tunti - ei se niin tarkkaa ole. Täällä vaan ei ole vielä kaikki kypsiä, joten mukaan tuli paljon raakoja, puolukoitakin. Laiskuus voitti ajansäästön enkä viitsinyt hakea puhdistusritilää, joten puhdistamisessa kotipihalla meni noin tunti. Saalis oli noin kilo puhdistettuja marjoja. Enkä poista koskaan kantoja, jos ei ole mukana lehtiä tai ole jotenkin erikoisen isoja.
Vierailija kirjoitti:
Pitää myös löytää sellainen paikka jossa on vähintään 1000 hehtaaria maata mustanaan mustikkaa/puolukkaa/hillaa ettei tienesti kulu etsiskellessä.....on tosi helppo löytää tuollaisia paikkoja :)
Et sinä jaksaisi edes kävellä tuhatta hehtaaria niin tarkkaan, että marjamättään löytäisit. Kymmenen hehtaaria riittää reilusti hyvällä marjamaalla.
Eläkeisille maaseudulla hyvät tienestit, jos jaksaa. Thaikut eivät päässeet maahan, joten nyt on tilipäivä niillä, ketkä asuu mustikkamailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että mustikoilla voi tienata 3000 euroa per päivä 😁. Eli siis noita pitäisi kerätä päivässä yli tuhat litraa eli reilut 100 sangollista. 10 tunnin aikana siis keskimäärin yli 10 sangollista tunnissa. Jokainen joskus marjoja kerännyt tietää tuon olevan täysin mahdoton tehtävä.
Moni tavis kerää tunnissa ämpärillisen eli sen 55-60€ on tuntipalkka helposti tavikselle. Itsestä kiinni montako tuntia poimii. Helposti kuitenkin satasia päivässä. Ahkerimmat saa sen 3000€ pv
Jos nyt jollain ilveellä saa ämpärin täyteen tunnissa, niin putsaamiseen menee vähintään 3 h kun napsii myös kannat pois joka mustikasta. Vai myyttekö te mustikat roskineen päivineen 60€ per sanko?
Ei kypsiin mustikoihin tule kantoja napsittavaksi, ja toiseksi tavallisesti niitä ei napsita pois.
Kyllä minä ämpärillisen tunnissa voin poimia kotiportailta lähtien, ja puhdistaa ne 10 minuutissa. Syön ne itse, eikä koskaan ole käynyt mielessäkään alkaa kantoja poistelemaan.
Me nypimme aina isoimmat kannat pois, myymme vaan todella puhdasta mustikkaa. Ei kukaan osta 50€ ämpäriä jos se on kantoja täynnä. Kenenkään kotiportailta ei saa kerättyä satoja litroja eli jossain vaiheessa on pakko lähteä kauemmas, mihin menee aikaa. Sen lisäksi suurin osa ihmisistä asuu kaupungeissa, mistä lähtökohtaisesti jo täytyy lähteä autolla ajamaan ennen kuin on metsässä mistä kerätä: ja silloinkin pitää tietää ne paikat mihin mennä. Nämä jankuttajat eivät itse ole olleet keräämässä eivätkä ymmärrä todellisuutta.
Olen kerännyt ja ymmärrän todellisuutta. Tavallisesti syön itse keräämäni marjat, mutta en ymmärrä kantojen nyppimistä. Sitähän ei voi tehdä koneellisesti muuten kuin jäisistä marjoista, eli teollisuuteen menevät kantoineen, ja roskineen.
Tuo tarkottaa jotain 30 ämpärillistä mustikkaa joka päivä. Vähän epäilen, että kukaan mustikalla pääsee tuollaisiin ansioihin. Hilla on asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei silti kelpaa työttömille.
Oletko käynyt kaikki Suonen metsän kiertmäsdö ja selvittämässä kuka on työtön? Minulta ei ainakaan kukaan ole koskaan tullut kysymään vuosien aikana. En oke tosin työtön, mutta kun olin, poimin perheelle. Itsellä meni kaikki. Tiedän työttömiä, jotka poimivat myyntiinkin. Heillä on yksityiset vakioasiakkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että mustikoilla voi tienata 3000 euroa per päivä 😁. Eli siis noita pitäisi kerätä päivässä yli tuhat litraa eli reilut 100 sangollista. 10 tunnin aikana siis keskimäärin yli 10 sangollista tunnissa. Jokainen joskus marjoja kerännyt tietää tuon olevan täysin mahdoton tehtävä.
Moni tavis kerää tunnissa ämpärillisen eli sen 55-60€ on tuntipalkka helposti tavikselle. Itsestä kiinni montako tuntia poimii. Helposti kuitenkin satasia päivässä. Ahkerimmat saa sen 3000€ pv
Jos nyt jollain ilveellä saa ämpärin täyteen tunnissa, niin putsaamiseen menee vähintään 3 h kun napsii myös kannat pois joka mustikasta. Vai myyttekö te mustikat roskineen päivineen 60€ per sanko?
Ei kypsiin mustikoihin tule kantoja napsittavaksi, ja toiseksi tavallisesti niitä ei napsita pois.
Kyllä minä ämpärillisen tunnissa voin poimia kotiportailta lähtien, ja puhdistaa ne 10 minuutissa. Syön ne itse, eikä koskaan ole käynyt mielessäkään alkaa kantoja poistelemaan.
Me nypimme aina isoimmat kannat pois, myymme vaan todella puhdasta mustikkaa. Ei kukaan osta 50€ ämpäriä jos se on kantoja täynnä. Kenenkään kotiportailta ei saa kerättyä satoja litroja eli jossain vaiheessa on pakko lähteä kauemmas, mihin menee aikaa. Sen lisäksi suurin osa ihmisistä asuu kaupungeissa, mistä lähtökohtaisesti jo täytyy lähteä autolla ajamaan ennen kuin on metsässä mistä kerätä: ja silloinkin pitää tietää ne paikat mihin mennä. Nämä jankuttajat eivät itse ole olleet keräämässä eivätkä ymmärrä todellisuutta.
Olen kerännyt ja ymmärrän todellisuutta. Tavallisesti syön itse keräämäni marjat, mutta en ymmärrä kantojen nyppimistä. Sitähän ei voi tehdä koneellisesti muuten kuin jäisistä marjoista, eli teollisuuteen menevät kantoineen, ja roskineen.
En minä ainakaan syö ainuttakaan kantaa ja aiemmin kun ostin mustikoita niin varmistin, että putsattu tarkoittaa oikeasti putsattua, eikä niin, että vain kävyt ja risut on poistettu. Nyt olen muutaman viime vuoden poiminut itselleni ja myynytkin. Ja myydyistäkin poistan kannat, koska moni ei halua ostaa roskaista marjaa.
Vierailija kirjoitti:
Kävin taas tänään keräämässä mustikoita ja oikein kellotin miten kauan kestää mikäkin vaihe:
Ajo metsään 20 min, yksi ämpärillinen mustikkaa 2 h, putsaus joka käsittää myös kantojen poiston vei 4 h, ajo kotiin toiset 20 min. Eli yhden 5 kg laatikon myydäkseni ja 50€ tienatakseni kului 6 h ja 40 min. Toinen ämpäri tuli vielä puolilleen, mutta se menee omaan pakkaseen. Toki olisin voinut kerätä myyntiin toisenkin kokonaisen ämpärillisen, mutta en ehtisi sitä putsata ennen huomista. Eli ei tässä meikäläinen oikein tuntipalkoille pääse.
Tätä se todellisuus on. Mä poimin tänään 2 tunnin reissuss 2 litraa. Siitä 20 min/suunta autolla ja 10 min/suunta kävelyä. Menin katsomaan vaan onko kypsiä. Poimin ainoastaan käsin. Lakkasoita en tältä seudulta tiedä ollenkaan.
Ei tienaa?tokihan tietää et mustikat pomppaa sankoon...eihän ne niin tee.
Tässä normimiehen totuus: 10L. sanko vie n. 20-25min. Erittäin hyvällä paikalla koneella. Matkoihin n. 1/2 tuntia suunta lähimpään noukintapaikkaan missä oikeasti marjoja. Kävely kohteeseen n. 10-15 min. Takaisin n. x 2-3, kun kannat sangot autolle ja natka metsässä kasvanut sillä paikka siirtyy keräillessä pikkuhiljaa. Ts. 2 tuntiin et kerää ainuttakaan marjaa! Menee matkoihin. On syötävä ja tauot. Tuskin jaksat syömättä koko päivää? Ne vähentää noukinta-aikaa ennestään. Bensat n. 10-12 euroa. Ainakaan minun selkäni ei kestä yli 6 tunnin päivää hyvänäkään päivänä eikä jaksa sitäkään oikeasti. Tuon 10-12 sangon jälkeen maistuu puulta keräily vaikka saisi mitä! käytännössä 8 sanoakin on hyvä saalis. Myynti (2025): litran puolukkasangon (n. 5–6 kg) hinta suoraan poimijalta ostettuna oli keskimäärin 30–45 euroa. Tarkistin viitevuoden hinnat netistä. Itse en saanut 30e enempää keneltäkään. Käytännössä 25 otti jo koville. Tänä vuonna raha ihmisillä vieläkin tiukemmassa eli luultavasti poimin vain itselleni. Onnea vain vaivautujille!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tienaa erittäin hyvin jos vaan jaksaa nähdä vaivaa ja sietää epämukavuutta. Opiskelevat lapseni ovat jo monta vuotta käyttäneet koko mustikan satokauden poimimiseen ja ne summat on huimia kun miettii miten lyhyessä ajassa tienattu. Jonkin verran poimicat myyntiin myös kanttarelleja, puolukkaa ja suppilovahveroita. Siis verotonta tuloa ja puhutaan 5000-10 000€ tuloista per kesä riippuen paljon millainen sato tulee. Se on iso helpotus opiskelijalle kun tasaa koko vuodelle.
Miten saavat ne kaikki ämpärillisen tuotua metsästä kotiin? Onko teillä marjamaat niin lähellä, että marjat voi vaan kantaa kotiin? Ainakin aikaisemmin suomalaisilla huippukerääjilä oli pakettiauto, jolla marjat kuljetettiin. Ja jossa usein myös yövyttiin, koska marjakautena joudutaan siirtymään etelästä pohjoiseen marjojen kypsymisen tahdissa. Sitten nämä marjafirmat keksivät tehdä myös thaikkujen majoittamisesta bisnestä eikä suomalaiset poimijat enää kelvanneet.
Joo joo ja siat lentää. Saletisti ei poimija tienaa tollasia summia. Marjayrittäjä, jonka palkollisia poimijat ovat, pääsevät ehkä noille tienesteille. Sama kuin yrityksen kesätyöläisen väitettäisi tienaavan enemmän kuin yrityksen omistaja.
Nyt taas valehdellaan, jotta saataisi porukkaa lähtemään marjametsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmasti tienaa päivässä 3000😂😂😂 Herätys nyt. Se tarkoittaisi 60 ämpärin keruuta päivässä jos myisi yhden ämpärin 50 eurolla.
Eli valehteleeko tämä Mika esim? Omalla nimellään antaa haastattelun kuitenkin
Varmaan sitten. Ei kukaan todellakaan kerää tuollaista määrää päivässä ja puhdista niitä.
No jo on että ihmiset antaa haastatteluja ja puhuvat täyttä puppua. Marjastusryhmässäkin omilla nimillään ihmiset kertovat sen 3000€ tienaavansa päivässä
Ihmiset nyt puhuu netissäkin mitä sylki suuhun tuo. Kirppistelyssäkin on suorastaan klassikko ne nettikommentoijat, jotka kuulemma tienaavat 1000 euroa viikossa (ei sentään päivässä) myymällä kirppiksellä pelkästään pieneksi jääneitä lastenvaatteita.
3000€ päivässä marjoja poimimalla. Siinä on sellainen kalavale, että sama kun valehtelisi saaneensa pajun oksasta itse tekemällä mato-ongella Kymijärvestä tuhatkiloisen ahvenen. Uskoo ken tahtoo.
Tänään kävimme mustikoita poimimassa. Kaksi poimijaa sai ämpärin täyteen kolmessa tunnissa. Paikkana Etelä-Suomi.
Parhaina mustikkavuosina olen saanut ämpärin Hämeen metsissä yksin täyteen puolessatoista tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmasti tienaa päivässä 3000😂😂😂 Herätys nyt. Se tarkoittaisi 60 ämpärin keruuta päivässä jos myisi yhden ämpärin 50 eurolla.
Eli valehteleeko tämä Mika esim? Omalla nimellään antaa haastattelun kuitenkin
Varmaan sitten. Ei kukaan todellakaan kerää tuollaista määrää päivässä ja puhdista niitä.
No jo on että ihmiset antaa haastatteluja ja puhuvat täyttä puppua. Marjastusryhmässäkin omilla nimillään ihmiset kertovat sen 3000€ tienaavansa päivässä
Ihmiset nyt puhuu netissäkin mitä sylki suuhun tuo. Kirppistelyssäkin on suorastaan klassikko ne nettikommentoijat, jotka kuulemma tienaavat 1000 euroa viikossa (ei sentään päivässä) myymällä kirppiksellä pelkästään pieneksi jääneitä lastenvaatteita.
Kyllä saa olla paljon lastenvaatteita.
Pitäisi tehdä elokuva Pekka ja Pätkä marjametsällä.
Elokuvan juoni: Justiina lukee netistä, että marjojen poiminnalla tienataan kolmea tuhatta euroa vuorokaudessa. Täten hän määrää Pekan lähtemään marjametsään, jotta saadaan laskut maksettua ja ruokaa pöytään sekä Justiinalle itselle humputtelurahaa. Pekka tottelee ja uskoo, että juttu on tosi, takuuvarmat kolme tonnia on kourassa, kun ensin on painettu koko päivä metsässä ämpärin kanssa ja kerätty marjaa.
Pekka ottaa tietysti nurkissa luuhaavan Pätkän mukaan, joka ensin epäilee koko tarinaa ja sanookin: "Asiahan ei minulle kuulu, mutta kysyn vaan, mistä me aiomme kerätä niin paljon marjoja?" Pekka vakuuttelee.
Erinäisten kohellusten jälkeen Pekka ja Pätkä menevät täyden ämpärin kanssa marjojen ostajan luo, Pekka lyö ämpärin pöytään ja sanoo: "Siinä on marjat. Maksapas meille tästä kolme tonnia." Pekka ja Pätkä saavat paskaiset naurut, ämpäri otetaan ilmaiseksi ja he joutuvat palaamaan kotiin tyhjin käsin.
Justiina suuttuu ja ajaa kaksikon pihalle kaulimen kanssa. Vähän myöhemmin Pekka ja Pätkä näkevät avolavakuormurin, jossa on lava täynnä marjoja. Justiinaa paetakseen he ottavat tuon auton, joka sattuukin olemaan marjayrittäjältä varastettu. Pian poliisi pysäyttää heidät ja alkaa kysellä, mistäs auto ja lasti on peräisin? Pekka ja Pätkä selittävät asian parhain päin ja koko homma menee niin, että Pekka ja Pätkä saavat sekä poliiseilta että marjayrittäjältä kiitokset ja 20000€ palkkion.
Kaikki ovat iloisia, varsinkin Justiina, joka ottaa rahat ja antaa siitä Pekalle ja Pätkälle, kummallekin 20 euron setelit käteen.