Mites on, kun en muista... Vaahteramäen Eemelistä.
Se paikka, jossa hän vuoli niitä puu-ukkojansa... Lukittautuiko itse sinne vai lukittiinko hänet..
Muistan, että olisi itse mennyt, kun tiesi rangaistuksen olevan tulossa ja vähän kuin välttyäkseen suoralta selkäsaunalta lukittautui.
Tein tuommoisen Astrid Lindgren testin. Jäi vaivaamaan, vaikkei lopputulokseen vaikuttanutkaan. :)
https://kotiliesi.fi/ihmiset/kulttuuri/astrid-lindgrenin-kirjat/?utm_me…
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isältä lensi puukengät jalasta, kun koitti saada Eemelin kiinni ennen kuin ehti laittaa oven sisäpuolelta lukkoon. Ei ehtinyt saamaan kiinni ja selkäsauna jäi antamatta.
Multa lensi kerran puukenkä jalasta, kun juoksin koiran perässä. Puukengät antoivat tasoitusta Eemelille.
Ne oli ne entisajan krocsit
Perinteiset puukengät on paljon paremmat, muovitossut. Itsellä käytössä edelleen.
Puukengät on muuten kadonneet kokokonaan. En ole tullut edes ajatelleeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko Eemeli adhd?
Ei. Eemeli oli normaali lapsi, jolle vähän sattui ja tapahtui. Eemelin isällä sen sijaan oli vihanhallintaongelmia.
Eemelin isä oli normaali aikuinen, jolle vähän sattui ja tapahtui.
Taisi koko perheelle sattua ja tapahtua. Eemeliä vaan aina syytettiin kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei kannata rinnastaa tuotakaan muihin, edes huvin vuoksi. ettei me sitten rinnasteta sua johonkin muuhun?
Kenet siis rinnastat ja mihin? ööö
Voin rinnastaa itseni Vaahteramäen Eemeliin
Oliko Eemeli perheineen juntteja, eli turvenuijia, eli rämekuukkeleita?
Minäkin ihan aikuisena lainasin kirjan Vaahteramäen Eemelin uudet metkut ja luin tarkasti koko kirjan enkä huomannut yhtään metkua mitä Eemeli olisi tehnyt.
Hänhän oli vain touhukas poika, jonka hommat menivät aina jollain tavalla pieleen, kun hän pikkulapsena ei tullut ajatelleeksi mitä voisi käydä.
Ja jopa siinä laulussa "Voi herrajjestas minkälainen lapsi oli hän, on onni ettei Eemeleitä ole enemmän..." siunaillaan miten kuriton hän oli.
Minusta hän oli harvinaisen rohkea ja urhea poika, kutsui vaivaistalon asukkaat syömään jouluruokia, pelasti renki-Aatun hengen, ja auttoi kengittämään äksyksi luullun hevosen ja saikin sen loppujen lopuksi itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Oliko Eemeli perheineen juntteja, eli turvenuijia, eli rämekuukkeleita?
Äitees oli rämekuukkeli kun sua teki, juntti.
Härreguud. Eemelillä oli verstaassa terävä puukko jolla vuoli ukkeleita!
Ei kävisi nykypäivän lumihiutaleiden käteen. Lasu tulisi.
Ilmankos eivät osaa mitään muuta tehdäkään kuin näprätä puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko Eemeli adhd?
Ei. Eemeli oli normaali lapsi, jolle vähän sattui ja tapahtui. Eemelin isällä sen sijaan oli vihanhallintaongelmia.
Ja taloudellisissa asioissa tarkka, kauniisti sanottuna. (Smålantilaisilla on samanlainen maine kuin skoteilla ja laihialaisilla.) Ja sen päälle raivoraitis. Ei koskenut väkeviin, muutoin kuin markkinoilla, kun toinen isäntä tarjosi kaljaa.
Tuli mieleen tuo, kun siinä laulussa on "voi herranjestas, minkälainen lapsi oli hän, on hyvä, ettei Eemeleitä ole enemmän".
Että ei kivaa kuulla tuollaista vanhemmaltaan, vaikka olisi kuinka vitsi, kun sitä ei-vitsi puolta ei tule koskaan.
Emppu tuli muistaakseni uusintana, silloin kun oltiin yläkoulun 8. tai 9.llä Joku kaveri pelleili, huusi: Remmatunge! :)
Holtseista: joku ope käytti niitä. Vähän myöhässä, kiire portaita/rappuja ylös. Toinen holtsi putosi jalasta ja hän kaatui tasanteelle/kerrokseen .... tirsk :) .... Ei käynyt kuinkaan.
Toinen muisto oli sairaalasta, kun olin töissä. Joku lääkäri käytti niitä. Kopina alkoi kuulumaan; tiesi kuka on tulossa.
Itselläkin oli 11-12-vuotiaana. Sellaset, missä oli nahkaremmit eli ei sitä perinteistä. Etsin joskus niitä, en löytänyt. Ilmeisesti äiti vienyt kirppikelle tai heittänyt roskiin. Pienethän ne mulle olisi olleet.
Ördög kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko Eemeli adhd?
Ja taloudellisissa asioissa tarkka, kauniisti sanottuna. (Smålantilaisilla on samanlainen maine kuin skoteilla ja laihialaisilla.) Ja sen päälle raivoraitis. Ei koskenut väkeviin, muutoin kuin markkinoilla, kun toinen isäntä tarjosi kaljaa.
Sen takia se olikin niin takakireä äijä. Olis ottanu viinaa niin olis relannu vähän. Olis siis juonu ittensä mukavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen tuo, kun siinä laulussa on "voi herranjestas, minkälainen lapsi oli hän, on hyvä, ettei Eemeleitä ole enemmän".
Että ei kivaa kuulla tuollaista vanhemmaltaan, vaikka olisi kuinka vitsi, kun sitä ei-vitsi puolta ei tule koskaan.
Pahkasiassa oli aikoinaan Jussi-sedän kailotusklubissa tuo sama kohta näin: "Voi herranjestas, minkälainen nat si oli hän, on hyvä ettei Adolfeja ole enemmän". Valitettavasti en muista miten muut sanat menivät.
Vierailija kirjoitti:
Emppu tuli muistaakseni uusintana, silloin kun oltiin yläkoulun 8. tai 9.llä Joku kaveri pelleili, huusi: Remmatunge! :)
Holtseista: joku ope käytti niitä. Vähän myöhässä, kiire portaita/rappuja ylös. Toinen holtsi putosi jalasta ja hän kaatui tasanteelle/kerrokseen .... tirsk :) .... Ei käynyt kuinkaan.
Toinen muisto oli sairaalasta, kun olin töissä. Joku lääkäri käytti niitä. Kopina alkoi kuulumaan; tiesi kuka on tulossa.
Itselläkin oli 11-12-vuotiaana. Sellaset, missä oli nahkaremmit eli ei sitä perinteistä. Etsin joskus niitä, en löytänyt. Ilmeisesti äiti vienyt kirppikelle tai heittänyt roskiin. Pienethän ne mulle olisi olleet.
Mulla oli nuorenpana hollikset, käytin niitä koulussa ja töissä. En kyllä onnistunut koskaan kaatumaan, vaikka jalasta välillä karkasikin.
Vierailija kirjoitti:
Eemelistä tuli aikuisena juoppo ja naistenhakkaaja, kuoli omaan oksennukseensa alle 30 vuotiaana :(
Eemelistä tuli persu?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eemelistä tuli aikuisena juoppo ja naistenhakkaaja, kuoli omaan oksennukseensa alle 30 vuotiaana :(
Eemelistä tuli persu?!
Ei, hän on ruotsalainen.
Teki kaikkea hyvää, mutta kiskoi muun muassa siskonsa lipputankoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli nuorenpana hollikset, käytin niitä koulussa ja töissä. En kyllä onnistunut koskaan kaatumaan, vaikka jalasta välillä karkasikin.
Miten puukengät liittyy tähän keskusteluun? Mulla oli joskus 90-luvulla mustat.
Vierailija kirjoitti:
Edelliselle: muistat väärin. Eemelistä tuli kunnanvaltuuston puheenjohtaja.
Miten se estää juoppouden, kävi kyllä antamassa raittiuslupauksen mutta mitä sitten?
Eemelistä tuli kunnanhallituksen puheenjohtaja isona ja hyvä mies tulikin.