Lapset eivät saa koskea toisia kädestä rippileirillä, koska sensitiivisyys ja muu nykypaska
"Solmuleikissä nuoret muodostavat käsi kädessä suuren solmun, joka on selvitettävä auki ilman, että kukaan päästää toistensa käsistä irti.
Nuorisotyönohjaajan mukaan leikkiä ei enää järjestetä, koska läheinen kontakti voi tuntua joistain nuorista epämukavalta."
"myös muita leikkejä on mennyt kiellettyjen listalle sensitiivisyyden vuoksi"
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f05d2ebb-a564-4f5c-9d7e-f256748a65ff
Kommentit (152)
Koska kesä, siksi valo, koska aurinko. Jos pilvi, ehkä sade.
Tuo olis ollut kamala leikki teini-ikäiselle minulle. Olisin joutunut koskettamaan kaikkia yök tyyppejä. Yök tyyppiksi pääsi vaikka vääränlaisella puserolla yms. Mutta se oli todellisuutta silloin.
Vierailija kirjoitti:
Paini. Judo. Jääkiekko ym on myös kiellettävä.
Niissä ollaan inhottavan lähekkäin ja vielä samaa sukupuolta olevien kanssa. Tai se kai on vain hyvä nykyaikana?
Ne ovat vapaaehtoisesti valittuja harrastuksia, jotka voi lopettaa, jollei tykkää.
Oikein hyvä, että karsitaan pois tuollaiset leikit tai ainakin osallistumisen pitäisi olla vapaaehtoista. Todella epämiellyttävää joutua tuollaiseen, jollei pidä siitä, että (vieraat) ihmiset koskevat. Itse inhosin esim. paritanssitunteja yläkoulussa, kun partneria ei saanut edes itse valita, vaan opettaja määräsi parit ja välillä vaihdettiin sattumanvaraisesti. Ihan hlvetin "kiva" vetää jotain valssia pahimman kiusaajansa kanssa, muunmuassa.
Vierailija kirjoitti:
Siis mammojen mielestä teinejä täytyisi pakottaa tuntemattomien kähmittäväksi? Miksi ihmeessä? Suostuisitteko itse vastaavaan?
Palstan setien mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ihmissolmussa ollaan hyvin tiukasti lähekkäin ja sylikkäin, kosketusta on paljon enemmän kuin kädestä pitäminen. Luulisi kyllä ettei leikkiä tarvitse kieltää vaan kysyä nuorilta haluavatko leikkiä sitä.
Pojilla alkaa jöpöttää, ei pysty.
Nykyisin riittää jo se, että pojalla ehkä teoriassa voisi periaatteessa alkaa jöpöttää. Niin pitkällä ollaan miesvihassa ja miesten demonisoinnissa.
Hohhoijaa. Ei se ole miesvihaa jos ei halua olla lähekkäin jonkun vieraan pojan/miehen kanssa jossain leikissä. Kylläpä te palstamiehet olette herkkiä lumihiutaleita, aina menee herne nenään ja jotain kuviteltua miesvihaa nähdään milloin missäkin 🥱
Kyllä herää monellakin kysymysa että mikä tekee leikissä tapahtuvasta läheisyydestä noin ahdistavaa? Omien rajojen heikkous, traumatausta vain mikä?
Vierailija kirjoitti:
Tuo olis ollut kamala leikki teini-ikäiselle minulle. Olisin joutunut koskettamaan kaikkia yök tyyppejä. Yök tyyppiksi pääsi vaikka vääränlaisella puserolla yms. Mutta se oli todellisuutta silloin.
Et todellakaan edusta normaalia tavisteiniä joka on kasvatettu hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei saa pakottaa fyysiseen kontaktiin. Erityisherkälle se vastaa väkivaltaista raiskausta. Onneksi nykymaailma alkaa heräämään tähän ongelmaan. Pitää muistaa ettei toiselle saa tehdä, sanoa tai elehtiä mitenkään ilman suostumusta.
Huh, huh, ttu mitä paskaa.
Eli mielestäsi on hyväksyttävää pakottaa teini-ikäiset keskenään fyysiseen kontaktiin? Vai oletko sitä mieltä että se on myös sinulle sallittua?
Käsistäpitäminen ei tapa ketään. Älä yritä rinnastaa sitä väkivaltaiseen kosketukseen tai seksuaaliseen.
Et ole ilmeisesti leikkinyt tuota "leikkiä". Kyse ei ole etäisestä kädestä pitämisestä, vaan siinä ollaan yhdessä läjässä koko porukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan edusta normaalia tavisteiniä joka on kasvatettu hyvin.
Nykypäivän teinit on kasvatettu niin, että he saavat itse päättää omasta kehostaan ja sen rajoista. Hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaisia leikkejä ollut riparilla ysärillä, onko tää joku uusi juttu vai?
Kyllä meillä ysärillä oli yhteisleikkejä, missä joutui kosketuksiin kaverin kanssa. Oli myös päivittäin lepohetki, missä maattii vieretysten patjoilla. Häätkin järjestettiin.
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan ei ole mistään sensitiivisyydestä tietoakaan kun ip-lehdestä pomppaa silmille otsikot rosa meriläisen vagina-jumpista ja kontillaan olemisista miehen edessä.
Maailma on aivan sekaisin.
Tämä. Juuri tämä. Paiskaudutaan äärilaidasta toiseen kuin hullujenhuoneella.
Mitä sairaampia median sisällöt sitä vauhkommiksi ihmiset käyvät jo kosketuksen ajatuksesta ja liittävät siihen automaattisesti kourinnan, ahdistelun, lääpinnät, puristelun, läähätyksen, limaisuuden..
Mutta kun nainen toteuttaa rajattomuutta ja epäkypsää tunkeilevaa perseilyä hieman toisin niin kaikki ovat ihan haltioissaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei saa pakottaa fyysiseen kontaktiin. Erityisherkälle se vastaa väkivaltaista raiskausta. Onneksi nykymaailma alkaa heräämään tähän ongelmaan. Pitää muistaa ettei toiselle saa tehdä, sanoa tai elehtiä mitenkään ilman suostumusta.
Eli mielestäsi on hyväksyttävää pakottaa teini-ikäiset keskenään fyysiseen kontaktiin? Vai oletko sitä mieltä että se on myös sinulle sallittua?
Käsistäpitäminen ei tapa ketään. Älä yritä rinnastaa sitä väkivaltaiseen kosketukseen tai seksuaaliseen.
Et ole ilmeisesti leikkinyt tuota "leikkiä". Kyse ei ole etäisestä kädestä pitämisestä, vaan siinä ollaan yhdessä läjässä koko porukka.
Itse olen leikkinyt tuota jo ysärillä eikä mitään traumoja jäänyt. Kyllä tänä päivänä jaksetaan joka asiasta nostaa kova meteli ja traumatisoidutaan kavereiden kanssa olosta. Eipä ihme, että nuoret "tapaavat" vain puhelimien ja pelien välityksellä. Nyt puhutaan nuorten yhteisleikistä, ei siihen aikuiset osallistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan ei ole mistään sensitiivisyydestä tietoakaan kun ip-lehdestä pomppaa silmille otsikot rosa meriläisen vagina-jumpista ja kontillaan olemisista miehen edessä.
Tämä. Juuri tämä. Paiskaudutaan äärilaidasta toiseen kuin hullujenhuoneella.
Mitä sairaampia median sisällöt sitä vauhkommiksi ihmiset käyvät jo kosketuksen ajatuksesta ja liittävät siihen automaattisesti kourinnan, ahdistelun, lääpinnät, puristelun, läähätyksen, limaisuuden..
Mutta kun nainen toteuttaa rajattomuutta ja epäkypsää tunkeilevaa perseilyä hieman toisin niin kaikki ovat ihan haltioissaan!
Uppoavassa Titanicissa varmaan myös paiskauduttiin äärilaidasta toiseen..sitäkö tämä lopunajan järjettömyys simuloikin.
Vierailija kirjoitti:
No ei tuo solmuleikki ole vielä mitään. Minun riparilla oli leikki, jossa piti istua jonkun syliin, kun musiikki loppui. Kaikille ei tietysti syliin riittänyt ja siten putosi pelistä. Sitten kun vielä perverssin oloinen pappi istui nuorten tyttöjen syliin. Oli kertakaikkisen paska ja ahdistava leikki.
Samaa leikkiä olen leikkinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen leikkinyt tuota jo ysärillä eikä mitään traumoja jäänyt. Kyllä tänä päivänä jaksetaan joka asiasta nostaa kova meteli ja traumatisoidutaan kavereiden kanssa olosta. Eipä ihme, että nuoret "tapaavat" vain puhelimien ja pelien välityksellä. Nyt puhutaan nuorten yhteisleikistä, ei siihen aikuiset osallistu.
Monella on kokemus jostain vastaavasta. Yksi minkä muistan on että ihmisjoukko liimautui yhden seisovan ympärille päällekkäin. Ei varmaan tulisi kuuloonkaan nykyään, joku alkaisi kirkua korviavihlovasti.
Moni menettää neitsyytensä riparilla.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, miksi tälläisiä juttuja saa edes julkaista ip- lehdissä. Näitä voi lukea myös nuoret.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0,0001% vähemmistö on liioittelua, jo 1/5 on ujoja.
Silti normaali populaatio ei elä heidän ehdoillaan.
Normaalia on ottaa toiset huomioon. Sairasta olla ottamatta ja pakottaa lääpittäväksi, jotta toisilla olisi hauskaa. Sairasta.
Eihän tuossa ketään lääpitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä teinien pitää päästä tahdonvastaisesti muita koskettelemaan. Aina niin tehty.
Milloin toisen koskettamisesta tuli jotain näin seksualisoitua, ällöttävää ja vaarallista?
Entä voimistelu, palloilu- ja itsepuolustuslajit?
Kun olin 12-13 vuotiaana 70 -luvulla nuorten kotkien leirillä, siellä pelattiin leikkiä, jossa tytöt kiersi myötäpäivään ympyrässä ja pojat sisäpuolella vastapäivään musiikin soidessa. Musiikki sammutettiin ja kohdakkain olevat tytöt ja pojat suutelivat toisiaan. Jos kohdalle osui ei innostava tyyppu, suukko oli pikainen ja kevyt, jos ihastuksen kohde, imuteltiin kunnes musiikki alkoi ja piti kiertää taas kehää. Leikkiä veti muutaman vuoden vanhemmat isoset.
Kyllä se silloin oli jännittävää ja suosittua, kaikki halusi mukaan.