Järkyttävä ajatus: ihmiset osaavat aivan itse!
Yhteiskuntamme ajattelee, että sen jäsenet eivät pärjää ilman kaiken säätelyä, opastusta, valvomista ja rankaisemista. Miten on, osaisitko aivan itse päättää, mitä tehdä, miten olla, miten käyttäytyä ja miten tulla toimeen aivan itse?
Olen leikkinyt sellaisen epäsoveliaan ajatuksen kanssa, että ihminen osaa elää aivan itse. Olenko täysin hakoteillä?
Kommentit (21)
Yhteiskunta ei ajattele yhtään mitään. Kyseessä on abstraktio.
Joo, ilman muuta pitää antaa esim. elintarvikevalmistajien myydä epähygienisesti tehtyjä tuotteita tai työnantajien riistää työntekijöitään, koska "ihmiset osaa itse" ja "säätelyä ei tarvita".
Kaikki täytyy pitää elossa ja lisääntymässä vaikka väkisin, ja siksi valtion on pidettävä huoli että omillaan pärjäävät kannattelevat heikompaa ainesta tarpeeksi! Sivistyneeseen yhteiskuntaan ei kuulu luonnonvalinta ja geenien jalostuminen kuin luonnossa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki täytyy pitää elossa ja lisääntymässä vaikka väkisin, ja siksi valtion on pidettävä huoli että omillaan pärjäävät kannattelevat heikompaa ainesta tarpeeksi! Sivistyneeseen yhteiskuntaan ei kuulu luonnonvalinta ja geenien jalostuminen kuin luonnossa.
Eli hölmöimmän mukaan pitää virittää koko yhteiskunta?
"Anarkiaa!!"
Tuota huudeltiin meilläpäin 90-luvulla kun yläasteikäisinä kuvittelimme olevamme ah-niin-syvällisiä ja viisaita, ja halusimme heivata yhteiskunnan käsitteenä roskakoriin.
Sitten aikuistuimme.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ilman muuta pitää antaa esim. elintarvikevalmistajien myydä epähygienisesti tehtyjä tuotteita tai työnantajien riistää työntekijöitään, koska "ihmiset osaa itse" ja "säätelyä ei tarvita".
Miksi elintarvikevalmistajat myisivät tahallaan pilaantuneita tuotteita? Ihminen huomaa pääsääntöisesti pilaantuneen ruoan aivan aistinvaraisesti. Millään tuotemerkillä ei ole varaa huonoon maineeseen. Mitä työnantajiin ha -tekijöihin tulee, ne EU-maat joissa on vähiten säätelyä, ovat ne maat, joissa palkat ovat nousseet eniten. Myös ostovoima on noussut reippaasti inflaatiosta huolimatta. Ei ole mitään menetettyä vuosisadanneljännestä.
Ihmiset ovat harvinaisen tyhmiä. Ennen kehotettiin käyttämään asioissa ns. Maalaisjärkeä mutta tätä ei enää ole. Jos johonkin asiaan ei ole ohjeistusta, sääntöä ovat ihmiset aivan helvetin hukassa.
Vierailija kirjoitti:
"Anarkiaa!!"
Tuota huudeltiin meilläpäin 90-luvulla kun yläasteikäisinä kuvittelimme olevamme ah-niin-syvällisiä ja viisaita, ja halusimme heivata yhteiskunnan käsitteenä roskakoriin.
Sitten aikuistuimme.
Eikö sinua ollenkaan häiritse se tosiasia, että heikompi aines säätää kaikki Suomen lait, eikä toimeenpanevankaan vallan laatu ole nuoruudestasi mainittavasti parantunut. Sen sijaan toimenpaneva valta on paisunut todella paljon sitten anarkiapäiväsi ja sama koskee lainsäätävää valtaa, vaikka kansanedustajoen määrä on edelleen sama.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat harvinaisen tyhmiä. Ennen kehotettiin käyttämään asioissa ns. Maalaisjärkeä mutta tätä ei enää ole. Jos johonkin asiaan ei ole ohjeistusta, sääntöä ovat ihmiset aivan helvetin hukassa.
Miks kukaan puhuisi maalaisjärjestä? Sehän tarkottaa junttipersun ajatuksenjuoksua.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tässä ei nyt tarkoiteta just noita asioita.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tietty määrä ihmisiä haluaa tietoisesti toimia vastoin yleisesti sovittuja sääntöjä kuten varastaa kaupasta syömistä ja juomista, napata mukaansa jonkun toisen polkupyörä tai muuten vain särkeä ja sotkea julkisia paikkoja.
Olet hakoteillä. Jos ei olisi säännöksiä, miten liikenne sujuisi ja tappojakin tapahtuu vuodessa hiukan alle sata luku olisi hiukkasen suurempi jos ei olisi rangaistuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks kukaan puhuisi maalaisjärjestä? Sehän tarkottaa junttipersun ajatuksenjuoksua.
Juu, eiköhän tämä ollut tässä
Vierailija kirjoitti:
Tämä on syy miksi jokaisen ei voida antaa "ajatella omilla aivoilla".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei tarkoiteta miksi ap teki aloituksen? Pitääkö muiden arpoa mitä ap tarkoitti sekavalla sepustuksellaan?
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tietty määrä ihmisiä haluaa tietoisesti toimia vastoin yleisesti sovittuja sääntöjä kuten varastaa kaupasta syömistä ja juomista, napata mukaansa jonkun toisen polkupyörä tai muuten vain särkeä ja sotkea julkisia paikkoja.
Paljonko mielestäni voimakkaasti ylisäädelty yhteiskuntamme tekee saadakseen sen tietyn määrän lopettamaan kaupasta varastelun, polkupyörien nappaamisen, muuten vain sotkeminen ja särkeminen sekä ottamasta ajoneuvoja luvatta käyttöön, kuten autovarkautta kutsutaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei tarkoiteta miksi ap teki aloituksen? Pitääkö muiden arpoa mitä ap tarkoitti sekavalla sepustuksellaan?
eri
Ei tarvitse. Elintarvikesäätelyn tulkinta ja tulkinnan käytäntöön paneminen on osa kokonaisuutta. Säädösten tulkinnan ja ruokaoligopolin vaatimusten takia, esim. maitotuotteiden säilyvyysaika on kolminkertainen moniin muihin EU-maihin nähden. Aivan priimaa tavaraa tuhotaan tonneittain aivan joka päivä näiden samojen säädösten takia. Lisäksi alalletulokynnystä on nostettu älyttömiin korkeuksiin, esimerkiksi vain vaatimalla eri käsittelyhuoneet hanhelle ja sen sisällä olevalle maksalle.
Puolella ihmisistä ÄO on alle sata, joten kyllä, tarvitsemme paljon sääntöjä ja säätelyä
Menikö sormi suuhun kun pitäisi kirjoittaa aivan itse?