Miten hyväksytte nykyvaatteiden laaduttomuuden?
Vielä kymmenen vuotta sitten hyviä vaatteita sai rahasta. Nykyään ei enää. Laatu on romahtanut kautta linjan. Ongelma on yleisesti tiedossa ja silti käytännössä kaikki hyväksyy sen.
Kommentit (40)
Ostan vain edullisia vaatteita riskitkin tiedostaen.
Vierailija kirjoitti:
Ostan vain edullisia vaatteita riskitkin tiedostaen.
Minulla taas ei ole varaa halpaan.
No, onhan se pepusta. Mutta mitäpä sitä nyt muuta voi tehdä kuin hyväksyä.
Käyt väärissä paikoissa jos rahalla ei saa laatua. Juuri keväällä kävin Tampereella vaateostoksilla ja kyllä niissä "kalliimmissa" kaupoissa oli laadukasta, kun vaan jätti ne polyesterisekoitteet huomioimatta. Paljon löytyi puuvillaa, villaa, silkkiä, yms.
Käytän pääasiassa 90-luvulla ostamiani vaatteita.
M56
Porukka maksaa 100€ jostain markettipaidasta missä on ensimmäisen pesun jälkeen kymmenen reikää ja osa saumoista auki ja kutsuu sitä laaduksi koska maksoi siitä vtullista ylihintaa.
Vierailija kirjoitti:
Käytän pääasiassa 90-luvulla ostamiani vaatteita.
M56
Näin toimii järki-ihminen.
Itselläni käytössä vielä 80-luvun t-paitoja täysin toimivina, versus nykyiset t-paidat jotka ovat käyttökelvottomia ja muodottomia riepuja muutaman kuukauden käytön jälkeen.
"Suuri osa suomalaisesta lampaanvillasta päätyy ylijäämäksi ja ongelmajätteeksi, sillä villaa tuotetaan maassa enemmän kuin sitä jalostetaan."
Siinä teille mietittävää.
On työlästä etsiä laatua. Ja silti tulee välillä laadutonta, vaikka pyrki hyvään.
Vielä löytyy kotimaisia vaatemerkkejä joista osa jopa ommellaankin Suomessa. Ostan heiltä ja lisäksi ompelen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vielä löytyy kotimaisia vaatemerkkejä joista osa jopa ommellaankin Suomessa. Ostan heiltä ja lisäksi ompelen itse.
Mitä koneita sulla on?
Vierailija kirjoitti:
"Suuri osa suomalaisesta lampaanvillasta päätyy ylijäämäksi ja ongelmajätteeksi, sillä villaa tuotetaan maassa enemmän kuin sitä jalostetaan."
Koska suomalaiset lampaat on jalostettu tuottamaan lihaa. Villa on niissä sivutuote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä koneita sulla on?
Ompelukone ja saumuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska suomalaiset lampaat on jalostettu tuottamaan lihaa. Villa on niissä sivutuote.
Tottakai Kiinasta tuoti polyesteri on parempi vaihtoehto kuin sivutuote villa.
Mä oon kanssa huomannu ton, että kalliitkaan vaatteet ei enää kestä kovin kauaa. Siksi ostan aina halvimman vaatteen silloin harvoin kun uusia vaatteita ostan. Menee sitten öljyrievuksi kun on loppuun käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että varsinkin kesät menee itse ommelluissa mekoissa. Laadukkaita kankaita onneksi löytyy ja kun löytää hyvän kaavan niin voi tehdä sillä samalla useamman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä koneita sulla on?
Ompelukone ja saumuri.
Tarkoitan mitä malleja.
Aiemmin ryysyihin pukeutuminen on ollut häpeällistä. Niin ne ajat muuttuu.
Ostan kaikki vaatteeni kivijalkakirppiksiltä tai Vintedistä.
Housuista/farkuista maksan korkeintaan kympin ja paidoista 1-8 euroa. Juhlamekon tämän kesän juhliin löysin 15 eurolla.
Enempää en suostu maksamaan, kun laatu tosiaan on mitä on. Käytän muutamia kertoja ja laitan sitten ehjänä pysyneet mutta nyppyyntyneet/vähän venähtäneet/kulahtaneet Uffille tai kirppiksen ilmaislaatikkoon, kummasti ne kelpaa vielä eteenpäin. Ja pahiten kärsineet leikkelen siivousräteiksi.
Mutta joo, mulla on vielä ysärin lopulla ostettuja vaatteita, jotka edelleen käytössä.
Ja just leikkelin yhden (vasta nyt rispaantuneen!) collegepuseron pesurätiksi, jonka ostin esikoiselle n. 12 vuotta sitten käytettynä kirpputorilta, piti sitä paljon ja sen jälkeen sitä piti vielä pikkuveljensäkin. Pesty ja pidetty siis varmaan sata/satoja kertoja. Ja kesti aika hiton hyvin! Ennen tosiaan vaatteet tehtiin paremmin.
N45
Hyväksyn sen oikein hyvin, pidän vaihtelusta ja ostan usein uusia edullisia vaatteita.